Cuvantul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, rostit cu prilejul proclamarii Anului comemorativ al Parintelui Dumitru Staniloae , in Catedrala Mitropolitana Sfantul Spiridon Nou din Bucuresti, in ziua Sarbatorii Sfintilor Trei Ierarhi, miercuri, 30 ianuarie 2013:Congresul Facultatilor de Teologie Ortodoxa, care a avut loc la Atena in anul 1936, a exprimat necesitatea ca teologia ortodoxa sa elaboreze o sinteza neopatristica, bazata pe teologia Sfintilor Parinti ai Bisericii, interpretata in contextul lumii contemporane.Prin aceasta se arata ca Traditia Bisericii este o realitate dinamica vie si mereu actuala, o fidelitate reinnoita fata de Sfanta Scriptura si fata de Sfintii Parinti ca fiind cei mai statornici si siguri interpreti ai Sfintei Scripturi. Acelasi congres de la Atena recomanda ca Sfintii Trei Ierarhi Vasile cel Mare, Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur sa devina ocrotitorii sau patronii spirituali ai Şcolilor de Teologie Ortodoxa, ca fiind modele pentru teologia ortodoxa, adica modele de aparare si promovare a credintei ortodoxe in contextul cultural al fiecarei epoci, pentru mantuirea oamenilor.Fiind mari pastori de suflete acesti ierarhi au elaborat o teologie misionara si pastorala, unind permanent viata spirituala cu invatatura de credinta a Bisericii.Printre teologii ortodocsi de renume care au reusit sa realizeze o sinteza neopatristica in secolul al XX-lea, pot fi amintiti George Florovski (1893-1979) si Vladimir Lossky (1903-1959), din diaspora rusa, Ioan Karmiris (1904-1991) din Grecia, Iustin Popovici (1894-1979) din Serbia, dar mai ales teologul roman Parintele Dumitru Staniloae (1903-1993). Parintele Dumitru Staniloae era considerat de teologul francez Olivier Clément (1921-2009) ca fiind cel mai mare teolog al secolului al XX-lea , iar distinsul patrolog grec Stelianos Papadopoulos (1933-2012) considera ca parintele Dumitru Staniloae nu numai a cunoscut foarte bine si a folosit masiv teologia Sfintilor Parinti, ci chiar i-a continuat, adancind teologia lor, incat pe unii chiar i-a intrecut , folosindu-se si de dezvoltarea gandirii filosofice din epoca patristica pana azi.Parintele Dumitru Staniloae a tradus si comentat opere majore ale Sfintilor Parinti (24 volume), inclusiv monumentala Filocalie in 12 volume, unde notele explicative sunt adesea aprofundari teologico-mistice de o coplesitoare bogatie spirituala.In toate studiile sale dogmatice Parintele Dumitru Staniloae foloseste gandirea Sfintilor Parinti si o prezinta intr-o forma vie, existentiala, incat Sfintii Parinti devin contemporani si prieteni cu cititorii acestei teologii.Temele si accentele majore ale teologiei Parintelui Dumitru Staniloae sunt:Sfanta Treime, Sfanta Biserica si indumnezeirea omului prin iubirea lui Hristos.1. Dumnezeul crestinilor este Sfanta Treime numita de Parintele Dumitru Staniloae structura supremei iubiri . Sfanta Treime a creat lumea ca dar al iubirii Sale, iar omul ca persoana a fost creat dupa chipul Persoanelor vesnice ale Sfintei Treimi, pentru a participa la viata si iubirea vesnica a Sfintei Treimi.2. Iisus Hristos - Unul din Sfanta Treime este Fiul lui Dumnezeu Care S-a facut Om dupa natura, ca omul sa devina dumnezeu dupa har. Iisus Hristos este temelia si capul Bisericii, intrucat prin El se daruieste oamenilor viata vesnica a Preasfintei Treimi, a Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh.In acest sens, eclesiologia Parintelui Dumitru Staniloae este prin excelenta o eclesiologie trinitara in care unitatea interna a Bisericii se realizeaza prin marturisirea dreptei credinte in Sfanta Treime si prin participarea credinciosilor din Biserica la viata Sfintei Treimi descoperita oamenilor in Hristos si prin Hristos, si comunicata lor prin lucrarea Duhului Sfant, Care purcede din Tatal si Se odihneste in Fiul. Duhul Sfant confirma iubirea vesnica a Tatalui catre Fiul si a Fiului catre Tatal, iar in Biserica El impartaseste oamenilor aceasta iubire eterna ca har al paternitatii duhovnicesti in Sfanta Taina a Hirotoniei si ca har al filiatiei duhovnicesti in Sfanta Taina a Botezului, prin care crestinii devin fii dupa har ai Tatalui ceresc si frati intru Hristos. De aceea, ratacirea de la dreapta credinta a Bisericii lui Hristos devine rupere a comuniunii cu Biserica lui Hristos.3. Fiind teolog al Sfintei Treimi, Parintele Dumitru Staniloae este si teolog al iubirii crestine, ca iubire a lui Hristos comunicata oamenilor prin oamenii milostivi. Ca teolog al Sfintei Treimi, Parintele Dumitru Staniloae se foloseste de invatatura despre Sfanta Treime a Sfantului Vasile cel Mare si a Sfantului Grigore Teologul, interpretata de Sfantul Maxim Marturisitorul, iar ca teolog al filantropiei divine si eclesiale, el se inspira din teologia Sfantului Ioan Gura de Aur, la care se adauga teologia filocalica a lui Diadoh al Foticeii si a Sfantului Isaac Sirul.Prin teologia sa vasta, profunda si bogata, ca sinteza creatoare intre Traditie si actualitate, Parintele Dumitru Staniloae ramane in memoria Bisericii un marturisitor al iubirii divine si un aparator al demnitatii umane, atat in timp de libertate, cat si in timp de prigoana. Pentru Parintele Dumitru Staniloae persoana umana este permanenta taina si permanenta noutate. Intrucat era un om al rugaciunii tainice, el a scris o teologie care indeamna mereu la rugaciune, la unirea omului cu Dumnezeu, Izvorul vietii si bucuriei vesnice. Orizontul larg si profunzimea creatoare a teologiei Parintelui Dumitru Staniloae l-au facut cunoscut nu numai in Romania ci si in strainatate (vezi volumul colectiv Parintele Dumitru Staniloae in constiinta contemporanilor , Editura TRINITAS, Iasi 2003).Opera sa este din ce in ce mai mult tradusa in limbi straine (franceza, germana, engleza, greaca, rusa s.a.) si atent studiata in teze de doctorat si teze de licenta in Romania si strainatate, atat de teologi ortodocsi, cat si de teologi romano-catolici, anglicani, luterani, reformati si baptisti.Ţinand seama de darul pe care Dumnezeu l-a facut Bisericii noastre prin persoana si opera Parintelui Dumitru Staniloae, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a proclamat anul 2013 ca An comemorativ al Parintelui Dumitru Staniloae in scolile de teologie din Patriarhia Romana, deoarece in acest an se implinesc 110 ani de la nasterea sa si 20 de ani de la trecerea sa la cele vesnice.Concursul National Dumitru Staniloae se afla deja in desfasurare, iar premiantii la nivel de Patriarhie vor fi evidentiati la Bucuresti cu prilejul Sarbatorii Sfintilor Imparati Constantin si Elena, 21 mai 2013, hramul istoric al Catedralei Patriarhale, in acest An omagial al Sfintilor Imparati Constantin si Elena.O serie de conferinte, simpozioane si expozitii vor evidentia in diferite centre universitare importanta si semnificatia operei Parintelui Dumitru Staniloae in lucrarea de innoire si imbogatire a teologiei si spiritualitatii ortodoxe contemporane si a culturii romanesti. In amfiteatrul Dumitru Staniloae din Facultatea de Teologie Ortodoxa din Bucuresti si la Centrul National de Formare Continua Dumitru Staniloae din Bucuresti, cu ocazia hramului mare al Catedralei Patriarhale, Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou , 27 octombrie 2013, vor fi evidentiate personalitatea si opera Parintelui Dumitru Staniloae.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 687
Id: 28002
Data: Jan 31, 2013
Imagine:

Data: Jan 31, 2013

Data: Jan 31, 2013

Data: Jan 31, 2013

Data: Jan 31, 2013

Data: Jan 31, 2013

Data: Jan 31, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).