Cel dintai Apocrisiarh (superior) al Asezamintelor romanesti din Ţara Sfanta a fost arhimandritul Victorin Ursache, recomandat de patriarhul Nicodim Munteanu prin Decizia patriarhala nr. 4462/1944. Numirea a fost recunoscuta de Ministerul Cultelor la data de 1 februarie 1945 si comunicata Patriarhiei Romane cu adresa nr. 2824/1945. I s-a intocmit pasaport de serviciu, dar, din cauza neacordarii vizei, nu s-a putut prezenta la ascultarea ce i-a fost incredintata decat in ianuarie 1947, ducand cu sine o scrisoare de recomandare catre patriarhul Timotei al Ierusalimului, prin care fusese acreditat ca Superior al Asezamintelor romanesti de la Ierusalim si Iordan si reprezentant al Misiunii ortodoxe romane la Locurile Sfinte (vezi Arhiva Cabinetului Patriarhal, dosar 1/1947, f. 1). (Termenul folosit pentru acesti reprezentanti patriarhali era de acela de Apocrisiarh, astazi mai putin folosit.) Arhimandritul Victorin s-a nascut la 24 iulie 1912, din parintii Dumitru si Natalia, in comuna Manastioara-Siret din fostul judet Radauti si a primit la botez numele Victor. Dupa absolvirea liceului la Siret, a urmat studii de filosofie, teologie si pedagogie la Universitatea din Cernauti, unde a obtinut si licenta in teologie. A urmat si studii de specialitate la Institutul Biblic si de Arheologie din Ierusalim. La 18 iulie 1937 a devenit monah la Manastirea Neamt, cu numele Victorin, avand nas de calugarie pe ieromonahul Valerian Mititelu si a fost hirotonit diacon la 20 iulie 1937 si ieromonah la 1 august 1937 de catre Episcopul Tomisului, Gherontie Nicolau. A functionat ca profesor si subdirector al Seminarului monahal din Manastirea Neamt. In 1940 a fost ridicat la rangul de protosinghel si i s-a incredintat postul de director al Seminarului de la Neamt si ascultarea de staret al manastirilor Neamt si Secu. In 1942 a fost ridicat la rangul de arhimandrit (vezi pr. prof. Mircea Pacurariu,Dictionarul teologilor romani, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 2002, pp. 506-507 si lucrarea Vietuitori din chinovia Neamtului in veacul XX. Biografii, arhim. Timotei Aioanei, Editura Trinitas, Iasi, 2008). La venirea sa la Ierusalim, in ianuarie 1947, cladirea Caminului romanesc, rechizitionata de guvernul englez inca din 1943, era ocupata de administratia locala (la 6 decembrie 1941, Marea Britanie a declarat razboi Romaniei ca urmare a participarii sale alaturi de Germania la razboiul impotriva URSS, aliata Marii Britanii contra Germaniei). Dupa declararea starii de beligeranta, in 1943, cladirea Caminului romanesc din Ierusalim, cunoscuta oficial sub numele de hotel, si Schitul romanesc de la Iordan, fiind considerate proprietati inamice, au fost rechizitionate de catre guvernul englez, cu tot inventarul existent, si trecute in administrarea Custodiei Proprietatilor Inamice (cf. Arhiva Consiliului Central Bisericesc, dosar 21/1947, f. 1). In aceasta situatie, patriarhul Timotei al Ierusalimului, in baza recomandarii Patriarhiei Romane, l-a randuit in ascultarea de preot slujitor la Biserica Sfantului Mormant, pentru a liturghisi la slujbele arhieresti ce se savarseau la Sfantul Mormant sau la Golgota, si i-a oferit gazduire la Manastirea Sfantul Sava a Patriarhiei Ierusalimului. Desi n-a locuit la Iordan, fiind bolnav de piept, valea Iordanului aflandu-se la 300-400 metri sub nivelul marii, arhimandritul Victorin s-a interesat, in masura in care a putut, de bunul mers al schitului, platind cate sase lire palestiniene in fiecare luna pentru administrator, mecanic si alte nevoi, din chiria lunara de 90 lire palestiniene pe care o primea pentru Caminul de la Ierusalim (vezi Arhiva Administratiei Patriarhale, dosar 220 bis a/1962, f. 370). La recomandarea arhimandritului Victorin Ursache, facuta prin raportul nr. 14 din 20 ianuarie 1947, patriarhul Nicodim Munteanu a numit pe monahul roman Ioan Iacob, cu metania la Manastirea Neamt, traitor in Manastirea Sfantul Sava din Palestina, egumen la schitul romanesc de la Iordan (vezi Arhiva Cabinetului Patriarhal, dosar 1/1948, f. 54). Totodata, arhimandritul Victorin, prin raportul nr. 15 din 20 ianuarie 1947, a propus patriarhului Nicodim sa aprobe ca monahul Ioan Iacob din cadrul schitului romanesc de la Iordan sa fie hirotonit ieromonah si duhovnic pe seama acestui schit (vezi Arhiva Cabinetului Patriarhal, dosar 2/1948, f. 53). Patriarhul Nicodim a aprobat propunerea si cu scrisoarea nr. 118 din 10 martie 1947 a rugat pe patriarhul Timotei al Ierusalimului sa delege un arhiereu ca sa-l hirotoneasca preot pe monahul Ioan Iacob pentru a-si putea lua slujba in primire (vezi Arhiva Cabinetului Patriarhal, dosar 1/1947, f. 14). Patriarhul Timotei al Ierusalimului, cu scrisoarea nr. 254 din 7 mai 1947, a comunicat patriarhului Nicodim ca monahul Ioan Iacob de la Manastirea Sfantul Sava, numit egumen al schitului romanesc de la Iordan, a fost hirotonit diacon, in Duminica Slabanogului, de Arhiepiscopul Pantelimon al Neapolului si ieromonah, in noaptea sambetei spre Duminica Samarinencei, de catre Arhiepiscopul Epifanie al Filadelfiei in timpul Sfintei Liturghii oficiate in biserica Sfantului Mormant (vezi Arhiva Cabinetului Patriarhal, dosar 1/1947, f. 26). Arhimandritul Victorin Ursache a primit salariu de la Ministerul Cultelor pana la 31 august 1947, cand i s-a retras acest salariu, pe baza deciziei de licentiere din serviciu nr. 45.554/1947 (prin Deciziunea nr. 18 a Comisiunii ministeriale pentru redresare economica si stabilizare monetara, publicata in Monitorul Oficial nr. 184, Partea I din 13 august 1947, art. 2, au fost suprimate subventiile de orice natura si orice alte cheltuieli de personal si material destinate scolilor, bisericilor si oricaror altor institutiuni de cultura din strainatate). Urmare acestei Decizii, Ministerul Cultelor, cu adresa nr. 47241 din 20 septembrie 1947, a comunicat Consiliului Central Bisericesc ca bisericile din strainatate au fost scoase din bugetul acestui minister pe data de 1 septembrie 1947. Cf. Arhiva Cabinetului Patriarhal, dosar 2/1948, f. 33. (Va urma)(Articol publicat in Ziarul Lumina din 17 octombrie 2013, aparut sub semnatura Parintelui Arhim. Timotei Aioanei)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 685
Id: 34692
Data: Oct 17, 2013
Imagine:

Data: Oct 17, 2013

Data: Oct 17, 2013
Data: Oct 17, 2013

Data: Oct 17, 2013

Data: Oct 17, 2013

Data: Oct 17, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).