Biserica Ortodoxa a Georgiei: Comunicat privind Sfantul si Marele Sinod

Georgia

In data de 25 mai 2016 a avut loc ședința de lucru a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Georgiene. Şedinta a fost prezidata de Preafericitul Parinte Ilia, Patriarhul Catolicos a toata Georgia. Ca secretar al Sinodului a fost numit Mitropolitul Shio (Mujiri) de Senaki si Chkorotsku,.  Patriarhul-Catolicos Ilia al II-lea s-a adresat sinodalilor cu un cuvant de salut si a felicitat intregul popor georgian cu prilejul Zilei Naționale a Georgiei. (...)

Patriarhul-Catolicos a vorbit despre semnificația Sfantului si Marele Sinod si a mulțumit tuturor clericilor si mirenilor care au contribuit la lucrarile de pregatire a Sinodului menționat. Dupa aceasta, Patriarhul a dat cuvantul ierarhilor georgieni ca ei sa-si exprime parerile asupra documentelor propuse pentru aprobare la acest Sfant si Marele Sinod.

Mitropolitul Andria (Gvazava) de Gori si Ateni, membru al Secretariatului Sfantului si Marelui Sinod din partea Bisericii Ortodoxe Georgiene, a facut o recapitulare a tuturor documentelor propuse pentru aprobare la Sfantul si Marele Sinod.

Despre documentul Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la aceasta a vorbit Mitropolitul Teodor (Tchuadze) de Akhaltsikhe si Tao-Klarjeti.

Sfantul Sinod a decis ca documentul Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la aceasta necesita modificari in doua locuri. In subcapitolul Casatoria Ortodoxa aliniatul 10, iar in subcapitolul Impedimente la Casatorie aliniatul 5, punctul a.

La aliniatul 10 citim: Biserica nu accepta ca membrii ei sa incheie contracte de coabitare (cu persoane n. tr.) de același gen, precum și nici o alta forma de coabitare diferita de casatorie. Biserica trebuie sa depuna toate eforturile sale pastorale astfel incat membrii ei care se angajeaza in astfel de forme de coabitare sa poata ințelege adevaratul sens al pocainței și al iubirii binecuvantate de Biserica. .

Acest aliniat trebuie sa fie modificat in felul urmator:

Biserica nu accepta relatii sexuale intre persoanele de acelasi sex, precum nici o alta forma de coabitare diferita de casatorie si condamna acest pacat. Biserica este ingrijorata pentru starea vesnica a sufletelor nemuritoare ale persoanelor aflate in acest pacat. Biserica trebuie sa depuna toate eforturile sale pastorale astfel incat membrii ei care se angajeaza in astfel de forme de coabitare sa conștientizeze toata gravitatea extrema a pacatului lor si prin adevarata pocaința sa se lepede de acest pacat .

In subcapitolul Impedimente la Casatorie , la aliniatul 5, punctul a citim: Casatoria intre ortodocși și ne-ortodocși nu poate fi binecuvantata conform acriviei canonice (canonul 72 al Sinodului Quinisext). Totuși, aceasta poate fi oficiata prin condescendența și iubire de oameni, cu condiția ca pruncii care rezulta din aceasta casatorie sa fie botezați și crescuți in Biserica Ortodoxa .

In acest aliniat trebuie sa ramana doar prima parte a textului unde se spune: Casatoria intre ortodocși și ne-ortodocși nu poate fi binecuvantata conform acriviei canonice (canonul 72 al Sinodului Quinisext) . Insa, a doua parte unde se spune: Totuși, aceasta poate fi oficiata prin condescendența și iubire de oameni, cu condiția ca pruncii care rezulta din aceasta casatorie sa fie botezați și crescuți in Biserica Ortodoxa , trebuie sa fie eliminata deoarece contrazice canonul 72 al Sinodului Quinisext. Indeobște este cunoscut ca niciun Sinod nu poate sa contrazica, sa desființeze sau sa schimbe oricare din canoanele aprobate de Sinoadele Ecumenice.

In documentul Misiunea Bisericii Ortodoxe in lumea contemporana trebuie facute trei modificari:

In subtitlul principal, care actualmente se citește in felul urmator: Contribuția Bisericii Ortodoxe la realizarea pacii, dreptații, libertații, a fraternitații și a dragostei intre popoare și la inlaturarea discriminarilor rasiale și de alta natura , trebuie eliminata ultima fraza si de alta natura , deoarece este mult interpretabila.

In acelasi document, subcapitolul a, Valoarea persoanei umane , la alinatul 3 este scris: Recunoașterea comuna a valorii inalte a persoanei umane poate servi drept premiza a unei colaborari mai largi in acest domeniu. Bisericile Ortodoxe sunt chemate sa contribuie la dialogul interreligios și la cooperare și, pe aceasta cale, la inlaturarea tuturor manifestarilor de fanatism pentru intarirea prieteniei dintre popoare, la triumful libertații si al pacii in intreaga lume, pentru binele fiecarei persoane, indiferent de rasa si de religie. Se ințelege de la sine ca aceasta cooperare exclude orice forma de sincretism, ca și orice tentativa din partea unei religii de a se impune asupra altora .

Sinodul Bisericii Ortodoxe Georgiene a hotarat ca acest text trebuie redactat in felul urmator: Recunoașterea comuna a valorii inalte a persoanei umane poate servi drept premiza a unei colaborari mai largi in acest domeniu. Bisericile Ortodoxe sunt chemate sa contribuie la dialogul interreligios și la cooperare și, pe aceasta cale, la inlaturarea tuturor manifestarilor de fanatism pentru intarirea prieteniei dintre popoare, la triumful libertații si al pacii in intreaga lume, pentru binele fiecarei persoane in sensul si scopul curațirii, indumnezeirii si dobandirii vieții veșnice, indiferent de rasa si de religie. Se ințelege de la sine ca aceasta cooperare exclude orice forma de sincretism, ca și orice tentativa din partea unei religii de a se impune asupra altora, ceea ce, bineințeles, nu presupune renunțarea la activitatea misionara a Bisericii Ortodoxe . (Frazele adaugate sunt scrise aldin).

In subcapitolul c, Despre pace și dreptate , la primul aliniat trebuie sa ramana urmatorul text: Biserica Ortodoxa recunoaște și subliniaza in mod diacronic locul central al pacii și al dreptații in viața oamenilor. Insași revelația in Hristos este caracterizata ca Evanghelie a pacii (Efeseni 6, 15), caci Hristos instaurand pacea prin sangele crucii Sale (Coloseni 1, 20), venind, a binevestit pace, voua celor de departe si pace celor de aproape (Efeseni 2, 17). El a devenit pacea noastra (Efeseni 2,14). Aceasta pace, care covarșește orice minte (Filipeni 4, 7), este, dupa cum Hristos Insuși a zis Apostolilor Sai inainte de Patimirea Sa, mai mare și mai importanta decat pacea pe care o promite lumea: Pace va las voua, pacea Mea o dau voua, nu precum da lumea va dau Eu (Ioan 14, 27) .

Insa, a doua parte a acestui aliniat unde scrie: Caci pacea lui Hristos este rodul deplin al tuturor celor recapitulate in El: al demnitații si mareției persoanei umane ca chip al lui Dumnezeu; al manifestarii unitații organice a neamului omenesc și a lumii in Hristos; a universalitatii in trupul lui Hristos a idealurilor de pace, de libertate și de dreptate sociala; si, in cele din urma, al rodirii iubirii creștine intre oameni si popoare , trebuie eliminata din text.

Ultima parte a acestui aliniat unde este scris: Adevarata pace este rodul triumfului pe pamant al tuturor idealurilor creștine. Este pacea care vine de Sus, pe care Biserica Ortodoxa o solicita totdeauna in cererile din rugaciunile sale zilnice, cerand-o de la Dumnezeu, Care pe toate le implinește și Care asculta rugaciunile celor care vin la El cu credința , trebuie sa ramana valabila.

Ca atare, varianta finala a acestui aliniat trebuie sa fie urmatoarea: Biserica Ortodoxa recunoaște și subliniaza in mod diacronic locul central al pacii și al dreptații in viața oamenilor. Insași revelația in Hristos este caracterizata ca Evanghelie a pacii (Efeseni 6,15), caci Hristos instaurand pacea prin sangele crucii Sale (Coloseni 1, 20), venind, a binevestit pace, voua celor de departe si pace celor de aproape (Efeseni 2, 17). El a devenit pacea noastra (Efeseni 2,14). Aceasta pace, care covarșește orice minte (Filipeni 4,7), este, dupa cum Hristos Insuși a zis Apostolilor Sai inainte de Patimirea Sa, mai mare și mai importanta decat pacea pe care o promite lumea: Pace va las voua, pacea Mea o dau voua, nu precum da lumea va dau Eu (Ioan 14,27). Adevarata pace este rodul triumfului pe pamant al tuturor idealurilor creștine. Este pacea care vine de Sus, pe care Biserica Ortodoxa o solicita totdeauna in cererile din rugaciunile sale zilnice, cerand-o de la Dumnezeu, Care pe toate le implinește și Care asculta rugaciunile celor care vin la El cu credința .

In privința documentului Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine Mitropolitul Stefan (Kalaijishvili) de Tsagheri si Lentekhi a prezentat un referat. De asemenea, s-au citit si observațiile profesorului de la Catedra de Dogmatica si Patrologie a Academiei si Seminarului Teologic din Tbilisi, Edisher Chelidze, in privința acestui document. S-au consemnat pareri diferite. Au fost exprimate pozitii din partea urmatorilor mitropoliti: Anania (Japaridze) de Manglisi, Grigori (Berbichashvili) de Poti si Khobi, Nikoloz (Pachuashvili) de Akhalkalaki si Kumurdo, Petre (Tsaava) de Chikondidi, Ioan (Gamrekeli) de Rustavi, si Iakob (Iakobashvili) de Bodbe.

S-a constatat faptul ca acest document a fost inacceptabil de la inceput pentru reprezentanții Bisericii Ortodoxe Georgiene, insa la o intrunire pre-sinodala documentul a fost semnat numai pentru ca mentioneaza urmatoarea fraza: Biserica Ortodoxa a Georgiei si cea a Bulgariei s-au retras din CMB, prima in 1997, iar a doua in 1998, caci aveau o parere diferita despre activitatea CMB si, drept urmare, ele nu participa la activitatile intercrestine desfasurate de CMB si de alte organisme intercrestine .

Sfantul Sinod a constatat ca acest document cuprinde greșeli eclesiologice si de terminologie si necesita modificari importante. Daca aceste modificari nu se vor opera, Biserica Georgiana nu va semna acest document.

La inițiativa Mitropolitului Grigori (Berbichashvili) de Poti si Khobi, Sfantul Sinod a hotarat: crearea unui grup de teologi care va inainta propuneri Sfantului Sinod in privința mai multor aspecte de ordin teologic.

Sfantul Sinod a audiat un comunicat al Mitropolitului Saba (Gigiberia) de Khoni si Samtredia, in privința unor probleme de organizare. Sfantul Sinod a stabilit delegația pentru participare la Sfantul si Marele Sinod in urmatoarea componenta:

  • Patriarhul-Catolicos a toata Georgia Ilia II;
  • Mitropolitul Kalistrate Margalitashvili de Kutaisi si Gaenti;
  • Mitropolitul Daniel (Datuashvili) de Sachkhere si Chiatura;
  • Mitropolitul Anania (Japaridze) de Manglisi;
  • Mitropolitul Giorgi (Shalamberidze) de Tkibuli si Terjola;
  • Mitropolitul David (Makharadze) de Alaverdi;
  • Mitropolitul Sergi (Chekurishvili) de Nekresi;
  • Mitropolitul Joseph (Kikvidze) de Shemokmedi;
  • Mitropolitul Nicholoz (Pachuashvili) de Akhalkalaki, Kumurdo si America de Sud;
  • Mitropolitul Theodore (Chuadze) de Akhaltsikhe si Tao-Klarjeti;
  • Mitropolitul Sabba (Gigiberia) de Khoni si Samtredia;
  • Mitropolitul Gerasim (Sharashenidze) de Zugdidi si Tsaishi;
  • Mitropolitul Andria (Gvazava) de Gori si Ateni;
  • Mitropolitul Stephan (Kalaijishvili) de Tsageri si Lentekhi;
  • Mitropolitul Shio (Mujiri) de Senaki, Chkhorotsku si Australia;
  • Mitropolitul Ioane (Gamrekeli) de Rustavi;
  • Arhiepiscopul Spiridon (Abuladze) de Skhalta;
  • Arhiepiscopul Luke (Lomidze) de Sagarejo si Ninotsminda;
  • Episcopul Michael (Gabrichidze) de Tianeti si Pshav-Khevsureti;
  • Episcopul Dimitri (Kapanadze) de Khornabuji si Hereti;
  • Episcopul Damian (Khupenia) de Samtavisi si Kaspi;
  • Episcopul Grigol (Katsia) de Tsalka;
  • Episcopul Dositheos (Bogveradze) de Belgia si Olanda;
  • Episcopul Sabba (Intskirveli) de America de Nord;
  • Episcopul Vakhtang (Liparteliani) de Nikortsminda;
  • Protopresbiter Giorgi Zviadadze;
  • Archimandrit David Chincharauli;
  • Protoiereu David Sharashenidze;
  • Protoiereu Kakhaber Gogotishvili;
  • Ieromonah Michael Bregvadze;
  • Monah Anthimoz (Javakhishvili).

sursa: patriarchate.ge

Traducere din limba georgiana de Pr. Alexie Kshutashvili

The post Biserica Ortodoxa a Georgiei: Comunicat privind Sfantul si Marele Sinod appeared first on Basilica.ro - Agenția de presa a Patriahiei Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1151

Id: 60011

Data: Jun 3, 2016

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).