Biserica Ortodoxa Romana sarbatoreste Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului, la 1 ianuarie

]]>Biserica Ortodoxă sărbătorește la 1 ianuarie, la opt zile de la Nașterea Domnului, Tăierea împrejur cea după trup a Mântuitorului Hristos. Sinaxarul acestei zile amintește că: „De la Sfinții Părinți am luat obiceiul să sărbătorim, după încheierea anului calendaristic, Tăierea împrejur cea după trup a Domnului nostru Iisus Hristos. Domnul a primit aceasta, ca să înlăture rânduiala Legii Vechi și să pună în loc tăierea împrejur cea după Duh cea nefăcută de mână. Deci, sărbătorim această zi ca pe un praznic împărătesc. Căci Domnul, după cum ne-a cinstit pe noi, luând trup omenesc, întru totul asemenea nouă, afară de păcat, tot așa a binevoit să primească și tăierea împrejur. Întâi, ca să astupe gurile ereticilor care îndrăznesc a zice că Domnul n-a luat trup, ci că S-a născut ca o nălucire. Dar dacă n-ar fi luat trup, cum S-ar fi tăiat împrejur? Și al doilea ca să astupe gurile iudeilor celor neînțelegători, care îl cleveteau că nu păzește sâmbăta și că strică Legea. Pentru aceasta, după opt zile de la nașterea Lui cea sfântă din Fecioară, a binevoit să fie adus de Maica Sa și de Iosif, în locul unde, după obicei, iudeii se tăiau împrejur. Și a fost tăiat împrejur; și I s-a dat numele Iisus, nume adus din cer de îngerul Gavriil, mai înainte de zămislirea Lui în pântecele Fecioarei. Și iarăși întorcându-Se Domnul cu părinții Săi acasă, a viețuit omenește, crescând cu anii, cu Înțelepciunea și cu harul, pentru mântuirea noastră”. Tăierea împrejur, în vechime, trebuia să susțină curăția morală: "Deci să tăiați împrejur inima voastră și de acum înainte să nu mai fiți tari la cerbice" (Deuteronom 10, 16) sau, după cum scria și Sfântul Ioan Gură de Aur, "știind că va fi nedesăvârșit sufletul urmașilor lui Avraam, le-a dat ca un frâu semnul acesta al tăierii împrejur, pentru a le tăia pornirile lor nestăpânite de a se amesteca cu alte popoare". Apoi, tăierea împrejur, după cum scria și Sfântul Apostol Pavel, trebuie să reprezinte îndreptățirea prin credință și să anticipeze ritualul creștin al Botezului. Întocmai de aceea, la 8 zile de la naștere, Mântuitorul Iisus Hristos s-a supus orânduielilor legii vechi a circumciziunii, spre a demonstra că s-a născut în corp adevărat, dar la vârsta maturității va fi botezat, arătând că nu tăierea împrejur, ci Botezul este ușa de intrare în împărăția cea cerească. Sfântul Vasile cel Mare ca argument pentru creștini îi îndemnându-i să nu întârzie Botezul pruncilor vorbind despre tăierea împrejur: "Iudeul nu amână tăierea împrejur din pricina acestei amenințări: "Iar cel de parte bărbătească netăiat împrejur, care nu se va tăia împrejur, în ziua a opta, sufletul acela se va stârpi din poporul său, căci a călcat legământul Meu" (Facerea 17, 14); tu însă amâni tăierea împrejur cea nefăcută de mână omenească, care se săvârșește în Botez prin dezbrăcarea poftelor trupului: "În El ați și fost tăiați împrejur, cu tăiere împrejur nefăcută de mână, prin dezbrăcarea de trupul cărnii, întru tăierea împrejur a lui Hristos" (Coloseni 2, 11), deși, auzi pe Însuși Domnul spunând: Amin, Amin, spun vouă, dacă nu se va naște cineva din apă și din Duh nu va intra întru împărăția lui Dumnezeu". Hristos a fost tăiat împrejur în a opta zi de la naștere și această tăiere împrejur era simbolul credincioșiei, al alegerii și al binecuvântării pentru evrei, o binecuvântare specială pentru poporul ales din partea lui Dumnezeu și un semn de fidelitate, de jertfelnicie pentru a împlini voia lui Dumnezeu și a nu mai trăi după voia instinctelor, ci după voia Duhului. De aceea, Sfântul Apostol Pavel arată că în Iisus Hristos s-a schimbat tăierea împrejur cea trupească într-o tăiere împrejur duhovnicească, ce începe prin botezul în moartea și învierea lui Hristos. Tăierea împrejur cea duhovnicească, nu cea trupească, contează acum. Hristos a făcut-o pentru a arăta că S-a născut sub Lege, că respectă Legea, dar apoi o desăvârșește prin învățătura și lucrările Sale sfințitoare, minunate.

Download: Click for download attached file: Biserica Ortodoxa Romana sarbatoreste Taierea imprejur cea dupa Trup a Domnului, la 1 ianuarie

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 346

Id: 47027

Data: Dec 31, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Evanghelia zilei