Din evlavie fata de Sfanta Parascheva, credinciosii din intreaga lume i-au inchinat biserici. Pe teritoriul tarilor romane au existat lacasuri de cult cu hramul Cuvioasei cu mult timp inainte de aducerea moastelor ei in Moldova. Putem mentiona doua biserici in zona Transilvaniei, la Rasinari si la Talmacel, undeva in secolul XIV, apoi in Moldova avem Catedrala de la Roman care este construita inainte de 1408 cand este atestata pentru prima oara si in Ţara Romaneasca, un fapt semnificativ cam aproapele toate orasele resedinta domneasca – Bucuresti, Campulung, Targoviste, mai putin Curtea de Arges- au avut inca inainte de 1641 o biserica inchinata Sfintei Parascheva. La Targoviste se pare ca este cea mai veche, datata chiar din timpul lui Vlad Calugarul - 1471, la Campulung, secolul XVII o biserica actualmente disparuta, iar la Bucuresti de mentionat Biserica Sf. Vineri demolata in timpul regimului comunist care dateaza din perioada lui Matei Basarab , a precizat Asist. Univ. Dr. Ștefan Ionescu – Berechet, Facultatea de Teologie Ortodoxa din BucureștiTot de timpuriu sunt ridicate biserici inchinate Cuvioasei Parascheva, și in zona Balcanica. Ar fi de mentionat, poate printre cele mai vechi, doua Biserici din Bulgaria, la Nesebar – sec. XIII – XIV- o bisericuta mica dar de inspiratie bizantina si o biserica in Sofia, Biserica Sf. Vineri a Şelarilor datata undeva in sec. al XIV-lea. Este interesant de corelat traseul pe care sfintele moaste l-au parcurs de-a lungul istoriei cu anumite Biserici ridicate in cinstea sfintei Parascheva, de la Kalicrata in 1150 moastele sunt transferate in capitala imperiului Romano Bulgar, la Tarnovo, in 1238, apoi la Vidin in 1393 unde ulterior Matei Basarab inchina o ctitorie in cinstea Sfintei Cuvioase Parascheva, de la Vidin sunt aduse la Belgrad in 1398, iar de aici, unde iar se ridica o biserica in cinstea Cuvioasei, la Constantinopol si ulterior la 1641 sunt aduse la Iasi a mai declarat pentru TRINITAS TV Asist. Univ. Dr. Ștefan Ionescu – Berechet, Facultatea de Teologie Ortodoxa din BucureștiCele mai vechi reprezentari pastrate cu Sfanta Cuvioasa Parascheva dateaza din secolul al XIV-lea. Erminiile invata ca Sfanta trebuie reprezentata in vesmantul monahal, icoanele infatisand-o totusi in ipostaze diferite. Printre primele reprezentari cunoscute se numara o fresca din Catedrala Patriarhala din Peci datata undeva in secolul al XIV, la care se adauga doua icoane foarte frumoase aflate in prezent la Muzeul National de Arta din Bucuresti, o reprezentare de sec. XVI, o reprezentare de sec. XVII in care sfanta apare reprezentata bust, respectiv sezand pe tron. Fiind o sfanta care apartine cinului sfintelor cuvioase este reprezentata in vesmintele monahale potrivit portului din biserica veche asemanator portului femeilor antice si anume o tunica lunga, cu manecute, peste care este aplicata schima monahala iar deasupra un maforion sub forma unei mantii foarte lungi, dar care acopera si capul . Culorile care se folosesc sunt fie albastru, rosu inchis pentru maforion si ocru la tunica. In ceea ce priveste accesoriile, in majoritatea cazurilor Sfanta apare purtand in mana o cruce, in cealalta mana sfanta tine un filacter deschis cu anumite texte cu rezonanta ascetica sau in alte situatii, mai rar, tine in mana o icoana cu Mantuitorul Hristos, bust, iesind din mormant , a mai spus Asist. Univ. Dr. Ștefan Ionescu – Berechet, Facultatea de Teologie Ortodoxa din BucureștiIn biserica Manastirii Trei Ierarhi din Iasi, in nisa unde a fost depusa initial racla Cuvioasei, exista un intreg tablou iconografic, fiind reprezentate scene din viata Sfintei si episoade din istoria aducerii moastelor in Capitala Moldovei.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 624
Id: 34498
Data: Oct 10, 2013
Imagine:

Data: Oct 10, 2013

Data: Oct 10, 2013

Data: Oct 10, 2013

Data: Oct 10, 2013

Data: Oct 10, 2013

Data: Oct 10, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Pr Ioanichie Balan - Inaltarea Sfintei Cruci 1997
Pr Ioanichie Balan - Intampinarea Domnului 1997
Pr Ioanichie Balan - Sfintii Imparati Constantin si Elena 1997
Pr Ioanichie Balan - Pogorarea Sfantului Duh 1999
Pr Ioanichie Balan - Duminica dupa Inaltarea Sfintei Cruci 1997
Pr Ioanichie Balan - Intrarea Domnului in Ierusalim 1997
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).