Creștinii ortodocși au praznuit, astazi, 6 ianuarie 2013, Botezul Domnului. Numita si Boboteaza , Aratarea Domnului, Epifania sau Teofania, sarbatoarea aminteste de momentul cand Mantuitorul Iisus Hristos a fost botezat de Sfantul Proroc Ioan in apele Iordanului.Sute de bucuresteni au participat la Sfanta Liturghie de la Catedrala patriarhala oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi. In cuvantul de invatatura rostit dupa citirea Pericopei Evanghelice, Preafericirea Sa a evidentiat importanta Botezului Domnului ca temelie pentru Botezul crestin: "Botezul se savarseste in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh tocmai pentru ca la Botezul Domnului in Iordan a fost prezent nu numai Fiul, ci si Tatal si Duhul Sfant. Mantuitorul a venit sa se boteze cu botezul pocaintei spre iertarea pacatelor, botezul lui Ioan, care era doar o pregatire pentru Botezul crestin, o constientizare a nevoii de iertare a pacatelor. Sfantul Vasile cel Mare spune ca botezul lui Ioan era inceputul Botezului crestin, iar Botezul crestin este desavarsirea botezului pocaintei pe care l-a practicat Sfantul Ioan Botezatorul. Deci, harul nu se dadea prin botezul lui Ioan, ci doar inceputul iertarii pacatelor ca o constientizare a nevoii iertarii pacatelor. Harul s-a dat prin Hristos si de aceea dupa Invierea Sa din morti Hristos daruieste Apostolilor Duh Sfant ca sa ierte pacatele si nu se savarseste botezul decat numai dupa Pogorarea Duhului Sfant peste Sfintii Apostoli la Cincizecime. Cu alte cuvinte, Botezul Mantuitorului Iisus Hristos nu este simplu botez in apa, ci este Botez cu apa si cu Duh Sfant. Apa arata nevoia de curatire a sufletului si a trupului, dar aceasta se face in mod nevazut prin lucrarea Duhului Sfant. Avem in Botez taina iubirii Preasfintei Treimi pentru noi. Devenim crestini cand suntem botezati in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh pentru ca Hristos Domnul, Dumnezeul si Mantuitorul nostru, este Unul din Sfanta Treime".Sarbatoarea de astazi, dupa Sfanta Liturghie, se continua cu Sfintirea cea Mare a Apei sau Agheasma Mare care se sfinteste doar in Ajunul Botezului Domnului si in ziua Botezului Domnului, a spus Preafericitul Parinte Daniel, aratand ca: "Sfintirea cea Mare a Apei ne reaminteste Botezul nostru crestin. Cand ne-am botezat eram copii, a marturisit pentru noi nasul si am fost crescuti in Biserica pentru ca prin Botez devenim crestini, purtam numele lui Hristos si primim imediat dupa Botez mirungerea, adica pecetea darurilor Duhului Sfant. Indata ce Mantuitorul Iisus Hristos a iesit din apa a venit Duhul Sfant peste El. Tot asa si noi, indata ce am scos copilul din apa botezului il mirungem. De asemenea, in aceeasi ora ii dam Sfanta Impartasanie, Trupul si Sangele Domnului, pentru a arata ca el este membru deplin al Bisericii, Trupul Tainic al lui Hristos. Deci, Biserica Ortodoxa nu amana Botezul, Mirungerea si Impartasania pentru o anumita varsta a copiilor sub pretextul ca ei nu inteleg cum se savarsesc aceste taine. Nici cand avem 100 de ani nu intelegem deplin cum se transforma painea si vinul in Trupul si Sangele Domnului, dar stim ca lucrarile acestea sunt sfinte, arata iubirea lui Dumnezeu pentru noi si sunt arvuna vietii vesnice daruita noua in Biserica inca din lumea aceasta. Asadar, botezam copiii la 40 de zile, ii mirungem cu Sfantul si Marele Mir si impartasim copiii cu iubirea vesnica a lui Hristos aratata in Taina Crucii si a Invierii".Patriarhul Romaniei a mai subliniat importanta Botezului ca inceput al vietii de crestin: "Cand ne botezam intram in iubirea vesnica a Preasfintei Treimi. Viata vesnica nu este viata de dupa moarte, ci viata traita in comuniune vie si permanenta cu Tatal, Fiul si Duhul Sfant. A boteza inseamna a afunda. Deci, Botezul nu inseamna stropire cu apa, ci afundare pentru ca inseamna moarte a pacatului si inviere pentru viata sfanta. Dupa cum Hristos S-a inmormantat si a Inviat noi prin Botez inmormantam omul cel vechi al pacatului si se naste prin Botez omul cel nou dupa chipul lui Hristos. Aceasta afundare in iubirea Preasfintei Treimi este inceputul vietii crestine. Prin Sfantul Botez noi primim iertarea pacatelor, mai intai a pacatului stramosesc, a pacatelor personale daca cel care se boteaza este adult, primim harul invierii duhovnicesti si al pregatirii pentru invierea de obste si harul infierii. Adica, prin Botez devenim fii si fiice ale lui Dumnezeu dupa har"."Crestinul este cel care se simte iubit de catre Tatal, Fiul si Duhul Sfant si raspunde acestei iubiri prin rugaciune, prin impartasirea cu Sfintele Taine si prin fapte bune. In felul acesta omul creste in iubire fata de Dumnezeu si fata de semeni in Biserica lui Hristos care este arvuna Imparatiei Cerurilor", a mai spus Preafericirea Sa.Patriarhul Romaniei a oficiat, dupa Sfanta Liturghie, Sfintirea cea Mare a Apei, in fata Resedintei Patriarhale, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi si in prezenta a mii de credinciosi.Sfintirea cea Mare a apei sau Agheasma Mare, a spus Patriarhul Romaniei in cuvantul de invațatura, este una dintre cele mai frumoase slujbe ale Ortodoxiei. "Aceasta slujba se savarseste doar de doua ori pe an, in Ajunul Bobotezei si in ziua de Boboteaza. Aceasta sfintire a apei este deosebit de bogata in intelesuri duhovnicesti, dar si in frumusetea rugaciunilor, mai ales Rugaciunea cea Mare alcatuita de Sfantul Sofronie, Patriarhul Ierusalimului. Slujba aceasta improspateaza in noi bucuria de a fi crestini, de a fi botezati, de a fi afundati in iubirea Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh", a spus Preafericirea Sa dupa cum informeaza TRINITAS TV.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a amintit credinciosilor cum si cand se ia Agheasma Mare: "Agheasma Mare se ia opt zile la rand, dimineata pe nemancate, inainte de anafura. In general se ia anafura si apoi Agheasma Mica. Acum insa se ia in fiecare zi, incepand cu astazi, mai intai Agheasma Mare inainte de anafura. De ce opt zile si nu sapte ? Pentru ca prin Botez noi suntem indreptati spre viata vesnica in iubirea, lumina, binecuvantarea si pacea Preasfintei Treimi. Opt este cifra vesniciei in intelesul duhovnicesc al Parintilor Bisericii. Este cifra vesniciei si a infinitului. Aceasta inseamna ca binecuvantarea primita prin Botez si prin Agheasma Mare este o binecuvantare care nu priveste doar viata pamanteasca, sa ne fie bine aici pe pamant, ci este o binecuvantare ca arvuna a bucuriei din Imparatiei Tatalui, a Fiului si a Sfantului Duh".Preafericirea Sa a mai aratat ca rugaciunile din cadrul slujbei de sfintire a apei ne arata darurile si binecuvantarile Aghesmei: "Agheasma Mare savarseste trei lucrari si aduce trei daruri mari si anume: sfintirea sufletului si a trupului, precum si a spatiului in care locuim si lucram; aduce vindecare de boli sufletesti si trupesti, deoarece Agheasma ne pune in legatura cu Dumnezeu, legatura de rugaciune si multumire adusa lui Dumnezeu. De asemenea, se vindeca si trupul pentru ca foarte adesea multe dintre bolile trupesti sunt urmarea bolilor sufletesti. In al treilea rand, Agheasma Mare ne aduce aparare fata de duhurile rele si de patimile pe care duhurile rele le sustin si le multiplica in oameni".Sarbatoarea Botezului Domnului, a mai aratat Preafericirea Sa, este pentru noi, romanii, prilej de a ne aduce aminte de Botezul poporului nostru: "Noi nu avem un an al crestinarii noastre oficiale pentru ca nu am fost crestinati la comanda, prin porunca imparatului sau cneazului, ci crestinarea noastra a inceput cu lucrarea Sfantului Apostol Andrei si s-a desfasurat timp de cateva secole pe cand se forma poporul roman ca popor nou in istorie din daci si romani. Popoare necrestine migratoare precum gotii, gepizii, hunii, avarii, pecenegii, humanii, turcii si tatarii au trecut peste teritoriul tarii noastre nu au reusit sa dezradacineze Taina Botezului, a Crucii si Invierii lui Hristos din viata poporului roman".Ca in fiecare an, in curtea Catedralei Patriarhale a fost inaltata o cruce din gheata impodobita cu cetina de brad, flori si busuioc. Anul acesta au fost pregatite 24 de vase cu o capacitate de peste 12.000 de litri de apa care, dupa sfintire, a fost oferita credinciosilor prezenti la Catedrala Patriarhala cu prilejul sarbatorii Botezului Domnului.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 796
Id: 27379
Data: Jan 6, 2013
Imagine:

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013
Ca în fiecare an, peste o mie de ieşeni au participat la slujba de Bobotează de la Catedrala mitropolitană, pentru a duce la casele lor Agheazma cea Mare, sfinţită de către Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. În .....
Data: Jan 7, 2013
Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul“ din Botoşani îşi serbează astăzi hramul. Programul liturgic a început aseară, cu slujba Vecerniei unită cu Litia. La final, Comitetul parohial a pregătit pentru toţi cei prezenţi câte o gustare .....
Data: Jan 7, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cuvantul care zideste - 2015-02-09 - Judecarea aproapelui
Cuvantul care zideste - 2014-10-20 - Pierderea timpului
Cuvantul care zideste - 2016-04-27 - Luati mancati acesta este Trupul meu
Cuvantul care zideste - 2016-04-19 - Nadejdea in Dumnezeu
Cuvantul care zideste - 2015-08-24 - Rabdarea aduce bucurie
Cuvantul care zideste - 2016-03-28 - Munca si rugaciunea
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).