În articolele anterioare („Limbajul pocaintei la Botezatorul Ioan“ si „Pocainta ca act de convertire la credinta“) am aratat ca pocainta este un proces care presupune parasirea cailor pacatului si întoarcerea la Dumnezeu, dar si schimbarea atitudinii si conceptiei de viata în lumina harului dumnezeiesc. Ambele dimensiuni ale pocaintei sunt aratate de verbele „epistrefo“ (a întoarce) si „metanoeo“ (a te pocai) folosite în literatura biblica greaca. Strâns legata de pocainta este si practica Botezatorului Ioan de a administra botezul pocaintei catre poporul evreu. Întrebarea care se naste aici este ce semnificatie are botezul lui Ioan. Pentru a întelege acest aspect al activitatii Botezatorului trebuie sa recurgem la textul Sfintelor Evanghelii. Deoarece spatiul nu este foarte extins, am ales ca baza de studiu Evangheliile dupa Matei si Marcu. Evanghelistul Matei îl introduce pe Ioan la începutul capitolului 3, prin cuvintele „În zilele acelea, a venit Ioan Botezatorul“ (3, 1). Solemnitatea acestui început arata ca timpul mesianic este sacru, unic si irepetabil, dar acesta era în legatura cu aparitia lui Mesia pe scena istoriei, pe care Botezatorul o anticipeaza prin propria predica. Ioan este introdus prin verbul „paraginetai“ („a venit Ioan…“), care mai este folosit atunci când Iisus Hristos Îsi începe activitatea publica: „În acest timp a venit Iisus din Galileea, la Iordan“ (3, 13).Mai multe detalii în „Ziarul Lumina”.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 680
Id: 44171
Data: Sep 20, 2014
Imagine:

Data: Sep 20, 2014

Data: Sep 20, 2014

Data: Sep 20, 2014

Data: Sep 20, 2014

Data: Sep 20, 2014

Data: Sep 20, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cuvant pentru suflet - Invataturi din pateric ale Sf Antonie cel Mare
Cuvant pentru suflet - Canonul cel mare al Sf Andrei Criteanul (18 martie 2013)
Cuvant pentru suflet - Botezul Domnului si sfintirea noastra (03 ianuarie 2013)
Cuvant pentru suflet - Schimbarea la Fata a Domnului (05 08 2015)
Cuvant pentru suflet - Grijile lumii si sfarsitul vietii
Cuvant pentru suflet - Sfantul Vasile cel Mare Texte si alcatuiri alese (01 ianuarie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).