In noaptea dintre ani, in toate lacasurile de rugaciune ale Bisericii Ortodoxe Romane se va savarsi o slujba de multumire si de binecuvantare a inceputului noului an calendaristic. Brosura cu aceasta slujba a fost tiparita de Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa si se gaseste in magazinele de carti si obiecte bisericesti ale Arhiepiscopiei Bucurestilor si Patriarhiei Romane, informeaza Ziarul Lumina.Intrarea intr-un an nou constituie un moment de referinta in viata societatii. Credinciosii au dorit sa solemnizeze acest moment prin rugaciune particulara si publica. Biserica a facut acest lucru in vechime prin adoptarea sarbatorii laice a indictionului, care avea loc la 23 septembrie, apoi la 1 septembrie, data pentru care s-a si alcatuit o slujba bisericeasca completa. Odata cu adoptarea zilei de 1 ianuarie ca inceput al anului civil, s-a simtit nevoia alcatuirii unei noi randuieli de slujba. S-a preluat slujba Te Deum-ului care se poate oficia si la 1 septembrie, dar locul acesteia s-a stabilit dupa savarsirea Sfintei Liturghii. Pentru momentul efectiv al trecerii dintre ani, la miezul noptii, unii preoti au folosit anumite rugaciuni, altii altele, mai ales incepand din anul 2001, cand Patriarhia Romana, la intrarea in mileniul III, a recomandat preotilor sa faca rugaciuni la miezul noptii. Unii au savarsit Te Deum-ul, altii au facut randuiala Privegherii, dar la Catedrala patriarhala din Bucuresti s-a oficiat slujba Acatistului Domnului nostru Iisus Hristos. Pentru a se uniformiza diversele practici si pentru a nu muta slujba Te Deum-ului din locul consacrat ei, anume dupa Sfanta Liturghie, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarat, in sedinta din 17 februarie 2011, ca in noaptea trecerii dintre ani sa se savarseasca Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos, insotit de rugaciuni de multumire pentru binefacerile primite in anul ce a trecut si de rugaciuni la intrarea in noul an. Aceasta randuiala urmeaza a fi oficiata atat in catedrale si parohii, cat si in manastiri. Alegerea Acatistului Mantuitorului nu este nicidecum intamplatoare. Ea urmeaza practica mentionata deja a Catedralei patriarhale si se inscrie in caracterul festiv al acestei zile de praznic imparatesc, in care ne amintim de momentul cand Fiul lui Dumnezeu, facut om, a primit numele de Iisus. Tocmai acest nume sta in centrul Acatistului, nume care inseamna, in limba ebraica, "Dumnezeu mantuieste". Sfintii Parinti recenti ai Bisericii, precum Sfintii Ignatie al Stavropolei si Teofan de Tambov, recomanda citirea Acatistului Mantuitorului ca pregatire sufleteasca pentru rostirea rugaciunii mintii, rugaciune care are in centrul ei numele Domnului Iisus Hristos. In cadrul "Slujbei ce se savarseste in noaptea trecerii dintre ani", care a fost publicata anul acesta de Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, la sfarsitul condacelor si icoaselor s-au asezat patru rugaciuni: Rugaciunea Sfantului Efrem Sirul catre Mantuitorul (a Acatistului), Rugaciunea de multumire si doua rugaciuni de intrare in noul an, una din traditia liturgica romana si slava (cea de la Te Deum) si alta din traditia greaca, recent tradusa in limba romana. Aceasta slujba constituie, deci, un bun prilej de a solemniza in cultul public momentul trecerii dintre ani, de a multumi Preasfintei Treimi pentru binefacerile primite, de a cere binecuvantarea anului care incepe si de a aprofunda intelesurile praznicului imparatesc de la 1 ianuarie, prin chemarea mantuitorului nume al Domnului nostru Iisus Hristos, Creatorul lumii si Stapanul veacurilor.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1158
Id: 26961
Data: Dec 19, 2012
Imagine:

Data: Dec 19, 2012

Data: Dec 19, 2012

Data: Dec 19, 2012

Data: Dec 19, 2012

Data: Dec 19, 2012

Data: Dec 19, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Rabdarea, cheia armoniei in viata de familie
Sa pazim curatia copiilor nostri
Sfaturi de la Sfantul Porfirie pentru femeile insarcinate
Ca sa ne mantuim trebuie sa traim nu in visare, ci purtandu-ne crucea in viata reala
Ce inseamna sa iubim corect?
Scopul familiei crestine
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).