Cele sapte pericope apostolice din slujba Sfantului Maslu

In spiritualitatea ortodoxa, misteriologia ocupa un loc aparte,intrucat crestinii sunt foarte interesati de mijloacele pe careMantuitorul Hristos le pune la indemana in Biserica Sa, pentru catoti cei ce Il cauta sa dobandeasca sfintire si mantuire.Sfintele Taine ne unesc cu Hristos si pe toti intreolalta,incorporandu-ne in Biserica.In chip special, Taina Sfantului Maslu urmareste sa redea omuluifrumusetea sufleteasca si trupeasca de dinainte de pacat, candfirea umana nu cunostea nici un neajuns, nici suferinta, niciboala, nici moartea.Potrivit invataturii de credinta crestin-ortodoxe (ca de altfelintregul sistem liturgic al Bisericii), si randuiala, si textulslujbei Sfantului Maslu au radacini biblice. Acestea au fostintocmite de sfinti si imnografi pe baza unor pasaje biblice, deaceea se observa usor ca textul slujbei citeaza sau parafrazeazapasaje intregi din Scriptura. In alte locuri, indeosebi incuprinsul rugaciunilor, se fac nenumarate trimiteri la diverselocuri biblice.Intrucat intocmitorii randuielilor Tainei au observat ca inSfintele Evanghelii nu se afla un loc in care sa se consemnezefoarte precis momentul intemeierii Maslului de catre MantuitorulHristos, cu multa intelepciune ei au gandit sa inceapa urcusulcitirilor de la "Apostol" cu relatarea despre practica acestei Taine,inca din veacul I crestin."Şi scoteau multi demoni si ungeau cu untdelemn pe multi bolnavisi-i vindecau"Textul primului "Apostol", preluat din Epistola Sfantului Iacov (5,10-16), completeaza perfect argumentul evanghelic pe care ni-l daSfantul Marcu: "Şi scoteau multi demoni si ungeau cu untdelemn pemulti bolnavi si-i vindecau" (6, 13) - loc biblic neutilizat intrecitirile din cadrul slujbei! Fundamentat pe temei apostolic, avanddeci constiinta binelui ce s-a lucrat prin aceasta Taina, inBiserica, timp de aproape doua milenii, crestinul de astazi aflamangaiere si sustinere duhovniceasca in marea incercare pe carei-o aduce boala: "Prin rabdarea si mangaierea care vin dinScripturi, sa avem nadejde" (Romani 15, 4), ceea ce regasim in adoua pericopa apostolica.In al treilea text apostolic se releva dorinta dobandiriivindecarii, bazata pe credinta si nadejdea crestina, care esteputernic sustinuta de lucrarea darurilor speciale din perioadaBisericii primare, a harismelor: apostolia, proorocia, taumaturgia,didascalia, glosolalia s.a. Prin acestea se lucrau minuni, care auramas in constiinta intregii crestinatati. Mai presus de eleinsa sta dragostea crestina: dragostea care este numele luiDumnezeu (I Ioan 4, 8), dragostea dumnezeiasca ce a stat laradacina actului divin de trimitere a Fiului in lume, ca samantuiasca lumea si omul (Ioan 3, 16), dragostea care este limba decomunicare dintre Dumnezeu si om, dragostea crestina din Biserica,aceea care inspira cele mai inalte simtaminte si fapte omenestisi care "nu cade niciodata" (I Corinteni 13, 8). Acest sentimentsublim anima intreaga comunitate, in situatia cand un membru esteincercat de boala si uneste rugaciunea tuturor, preoti sicredinciosi, care cer lui Dumnezeu, prin Maslu, iertarea sivindecarea celui bolnav.Motivatia teologica a insumarii energiilor de rugaciune pentrusi catre cel bolnav si a invocarii milei lui Dumnezeu asupraaceluia se regaseste, in optica teologiei crestine, in valoareacu care este daruit trupul omului, care are vocatia sfinteniei. Deaceea, in al patrulea "Apostol", trupul omenesc este numit deSfantul Pavel "templu al Dumnezeului celui viu" (II Corinteni 6, 16),pericopa incheindu-se cu indemnul "sa ne curatim pe noi de toataintinarea trupului si a duhului, desavarsind sfintenia intrufrica lui Dumnezeu" (II Corinteni 7, 1)."Prilej de multumire adusa de catre multi, pentru noi"In al cincilea "Apostol", celor mai slabi, Sfantul Pavel li seofera ca exemplu de credinta, nadejde si rabdare in suferintetrupesti, din care el insusi arata: "Nu mai nadajduiam sa maiscapam cu viata" (II Corinteni 1, 8). Apostolul insusi aratacum a fost izbavit de Domnul "dintr-o moarte ca aceasta" (IICorinteni 1, 10) - in contextul savarsirii Maslului se poate citi"din moartea deznadejdii" sau "din moartea necredintei". Mai mult,rugaciunea corintenilor pentru parintele lor sufletesc este modelpentru rugaciunea intregii familii sau comunitati parohiale pentrucel bolnav; asa si finalitatea poate fi aceeasi: boala, socotitaca o incercare, a motivat rugaciunea "multora", ca dar, astfel castarea de neputinta a putut fi invinsa si acesta este "prilej demultumire adusa de catre multi, pentru noi" (II Corinteni 1, 11).Este minunat modul in care Apostolul Pavel se identifica intrutotul cu orice crestin incercat - in randuiala Sfantului Maslu cucel bolnav, care poate capata vindecare.Pericopa apostolica a sasea dezbate tema intrajutorarii crestine,care se bazeaza pe principiul "Purtati-va sarcinile unii altora siasa veti implini legea lui Hristos" (Galateni 6, 2). Ajutorareacelui mai slab, filantropie crestina spirituala, se intemeiaza pemarea filantropie divina: din nesfarsita iubire de oameni,Dumnezeu Tatal a trimis pe Fiul Sau in lume, ca sa poartesarcinile noastre, ale celor neputinciosi, prin "sarcini"intelegandu-se mai intai firea omeneasca. Dar cel slab trebuieajutat doar daca isi asuma, cu smerenie, conditia nevolnicieisale, el trebuind sa invete sa isi poarte, cu demnitate,neputintele sale launtrice (boala, de exemplu), "rastignindu-sitrupul impreuna cu patimile si cu poftele lui" (Galateni 5, 24),dar si sa primeasca apoi, cu multumire, iubirea jertfelnica acelorlalti, mai ales dragostea lui Dumnezeu, fata de el.Aceasta nuanta este aprofundata in ultimul text apostolic alMaslului, al saptelea, care arata ca scopul final al Tainei nu estenumai vindecarea sufleteasca si trupeasca (acesta este un scopimediat sau pe termen mediu - pentru viata crestinului in trup), cieste pregatirea crestinului pentru "venirea Domnului nostru IisusHristos" (I Tesaloniceni 5, 23), adica pentru viata vesnica.Primenit sufleteste si trupeste, crestinul poate astepta peDomnul, in bucurie vie, in rugaciune neincetata si inmultumire adanca adusa Mantuitorului. (Articol publicat in"Ziarul Lumina" din data de 29 octombrie 2012)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1298

Id: 25433

Data: Oct 29, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).