Conferinte preotesti la Durau

Conferintele semestriale preotesti de toamna din Arhiepiscopia Iasilor au continuat la Durau in perioada 4-6 septembrie, cu intalnirea preotilor, alaturi de sotiile si de copiii lor, din protopopiatele Botosani si Iasi 2. Pe langa participarea la Sfintele Liturghii arhieresti, savarsite de Inalt Preasfintitul Parinte Mitropolit Teofan, participantii au avut ocazia sa-l audieze si sa-i adreseze intrebari parintelui prof. univ. dr. Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti, invitatul special al evenimentului, dupa cum aflam din Ziarul Lumina.90 de preoti, 70 de doamne preotese si 60 de copii s-au reunit, in perioada 4-6 septembrie 2013, in cea de-a doua conferinta preoteasca semestriala de toamna din Arhiepiscopia Iasilor, desfasurata sub titlul de Preotul si preoteasa - parinti in familie si in parohie. Intalnirea a fost prezidata de Inalt Preasfintitul Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, si l-a avut ca invitat special pe pr. prof. univ. dr. Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti.Pentru preotii participanti, conferinta a avut cinci sesiuni de lucrari desfasurate de-a lungul celor trei zile: Sfintii Imparati Constantin si Elena - prezenta a familiei crestine in misiunea Bisericii, Preotul si preoteasa - parinti in familie si in parohie, Preotul si preoteasa, ca slujitori ai Bisericii, Preotul si preoteasa, ca parinti ai propriilor copii, Preotul si preoteasa ca sot si sotie. Pentru doamnele preotese, programul a fost putin diferit, sesiunea I fiind: Bucuria de a fi impreuna - sesiune de cunoastere a participantelor, iar sesiunea a IV-a avand titlul: Cum percep copiii iubirea parinteasca - ce oferim si ce primim?.Preotii participanti au fost insotiti la conferinta de pr. Iulian Negru, consilier al Sectorului de Misiune, statistica si prognoza pastorala al Arhiepiscopiei Iasilor, si de parintii protoierei ai protopopiatelor din care fac parte. Exista o diferenta intre slujirea preoteasca propriu-zisa si paternitatea duhovniceascaMiercuri-seara, in Sala mare a Centrului cultural-pastoral Sfantul Daniil Sihastrul - Durau, preotii participanti si preotesele au participat la conferinta sustinuta de pr. prof. univ. dr. Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Bucuresti, care a vorbit, printre altele, si despre aspectele slujirii in Biserica noastra: Exista o diferenta intre slujirea preoteasca propriu-zisa, chemarea la slujirea celor sfinte si paternitatea duhovniceasca. Prima se revendica din chipul si modelul Mantuitorului Hristos-Arhiereul prin excelenta, iar cea de-a doua se revendica din chipul, prezenta si lucrarea lui Dumnezeu-Tatal. Imi place sa cred ca lucrurile sunt asa si, personal, ma framanta mult aceasta problema, pentru ca, in teologia noastra academica, ca si in practica bisericeasca, nu se face aceasta distinctie, desi ea lucreaza in fapt. Lucrul cel mai important este acela ca lucrarea noastra preoteasca - slujbele, propovaduirea si tot ceea ce inseamna lucrarea sfintitoare, sacramentala, misionara si pastorala - este in prelungirea, dupa chipul si dupa modelul lucrarii Mantuitorului Iisus Hristos. Ceea ce e foarte important de semnalat este ca Mantuitorul Hristos Insusi, ca Preot si ca Arhiereu, nu face si nu savarseste aceasta lucrare in temeiul propriei vointe, ci prin raportare la vointa Tatalui, cu mandat si trimitere de la Tatal. Mi-ar placea sa redescoperim aceasta asezare in propria noastra lucrare preoteasca, si fiecare slujitor sa aiba constiinta ca nu se intemeiaza in propria vointa atunci cand slujeste cele bisericesti, si sa-si activeze foarte constient raportarea la vointa lui Dumnezeu-Tatal, pe care il regasim ca model in persoana duhovnicului. Pentru cei mai multi dintre noi, duhovnicul este cel care primeste marturisirea pacatelor si da dezlegare, dar aici este lucrarea preoteasca a acestuia, fiindca orice preot poate primi marturisirea pacatelor cuiva si savarsi Taina Sfintei Spovedanii. Componenta paternala sau de paternitate duhovniceasca este aceea de a-ti asuma raspunderea pentru acordarea sau neacordarea binecuvantarii pentru un lucru. Riscurile neglijarii acestei distinctii ar fi acela al unui clericalism, a unei insumari sau recapitulari a tuturor puterilor in cea preoteasca. Preotul este in egala masura slujitor si parinte duhovnicesc, dar, niciodata, pentru sine nu poate fi parinte duhovnicesc. Preotul niciodata nu ar trebui sa fie izvorul de vointa pentru propria lucrare, ci aceasta ar trebui intemeiata in vointa altcuiva.Conferinta a continuat zilele urmatoare cu celelalte sesiuni de lucru, dar si cu alte activitati: vizionarea de filme, participarea la ateliere tematice, rugaciuni in comun, discutii la lumina focului de tabara, incheindu-se cu concluziile in plen si cu vizionarea unor fotografii efectuate de-a lungul manifestarii.IPS Mitropolit Teofan a fost prezent in mijlocul preotilor de la Durau, savarsind joi si vineri Sfanta Liturghie in biserica Manastirii Durau. De asemenea, de-a lungul intalnirii, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a vorbit, in cadrul sesiunilor de lucru, despre importanta familiei si in special a familiei preotului, vazuta ca un model pentru enoriasi. Redam, in continuare, cateva dintre cuvintele Inalt Preasfintitul, rostite in cadrul conferintei: De obicei, la intalnirile noastre preotesti, se vobeste despre relatia slujitorilor Bisericii cu enoriasii. De aceea, ne-am gandit ca, in acest an, la aceste conferinte, sa vorbim mai mult despre familia preotului, insa am observat ca, de-a lungul intalnirilor avute pana acum pe aceasta tema, tot despre credinciosi am discutat, in mare parte, fiindca familia preotului nu poate fi nicidecum separata de comunitatea din care face parte. In Biserica Rasariteana, peste tot intalnesti pomenirea numelor, la procomidiar, la Spovedanie si Impartasanie, pe pomelnice, ceea ce arata legatura foarte puternica dintre slujirea preotului si enoriasii pe care ii pastoreste.Exista clipe in care sotul se rastigneste in diferite forme ca barbat, pentru ca sotia lui sa traiasca taina Invierii, si exista clipe in care sotia isi asuma multa jertfa si multa urcare pe Golgota, pentru ca sotul ei sa fie pe Muntele Taborului.Familia, formata din prunci, tatal si mama, este realizarea pe pamant a tainei Preasfintei Treimi din inaltimea Cerului.Conferintele semestriale preotesti de toamna din Arhiepiscopia Iasilor vor continua la Durau in intervalul 8-10 septembrie, de aceasta data cu preotii si preotesele din protopopiatele Piatra Neamt si Targu Neamt.Tema intalnirilor preotesti semestriale din Arhiepiscopia Iasilor din acest an este dedicata Anului omagial al Sfintilor Imparati Constantin si Elena si are ca principale obiective oferirea de cunostinte si exemple vii in ceea ce priveste indeplinirea rolului de parinti in familie si parohie, descoperirea frumusetii vietii de familie in familia de acasa si in familia-parohie si innoirea bucuriei de a sluji lui Dumnezeu si oamenilor, prin dialog si rugaciune.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 961

Id: 33602

Data: Sep 7, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).