Preotul este unul dintre oamenii ocupati intr-un procent nu de suta la suta, ci de «mie la suta». Ocupat in primul rand cu sine, ocupat cu familia lui, cu marea familie a parohiei lui, ocupat cu mentinerea cordialitatii intre el si Dumnezeu, intre el si oameni, intre oameni si Dumnezeu, intre oameni si oameni, informeaza "Ziarul Lumina".Conferintele pastoral-misionare din Arhiepiscopia Iasilor au continuat, in perioada 2-4 iunie, cu intrunirea preotilor din protopopiatele Iasi 2 si Harlau, la Centrul cultural-pastoral Sfantul Daniil Sihastrul din Durau. Intalnirea, prezidata de Inalt Preasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, s-a desfasurat pe parcursul a trei zile, timp in care preotii din cele doua protopopiate au dezbatut, alaturi de invitatii la aceasta conferinta, o serie de teme dedicate Anului omagial al Sfintilor Imparati Constantin si Elena: Sf. Imp. Constantin si Elena - prezenta a familiei crestine in misiunea Bisericii, Preotul si preoteasa - parinti in familie si in parohie, Preotul si preoteasa ca slujitori ai Bisericii, Preotul si preoteasa ca parinti ai propriilor copii, Preotul si preoteasa ca sot si sotie. Casa preotului are pereti de sticlaLuni, 3 iunie, dupa oficierea Sfintei Liturghii arhieresti, a inceput sesiunea I a lucrarilor, intitulata Sfintii Imparati Constantin si Elena - prezenta a familiei crestine in misiunea Bisericii, in care a avut loc si deschiderea propriu-zisa a conferintei, prin cuvantul adresat de Inalt Preasfintitul Parinte Mitropolit Teofan. De 20-30 de ani se observa, atat la nivel de mentalitate colectiva si de atitudine individuala, cat si la nivel legislativ, cum duhul legilor Sfantului Imparat Constantin incepe sa fie, putin cate putin, inlaturat. Statisticile arata ca aproape 60% dintre familiile occidentale se destrama. In Romania, nu ne confruntam, din fericire, cu un fenomen de o asemenea amploare, la noi cifra divorturilor fiind undeva la 18-20 de procente. Nici slujitorii Bisericii nu sunt scutiti de aceaste incercari si vreau sa subliniez faptul ca anumite probleme, care apareau in general in familiile de preoti tineri, incep sa se manifeste si in sanul unor familii mai asezate. Acest lucru arata ca si familia preotului, cu toata soliditatea ei, in comparatie cu alte familii, este asezata sub o presiune imensa, sub o tensiune intre calitatea de preot, pe de o parte, si cea de sot si tata, pe de alta parte. O incercare de gasire a echilibrului intre cele doua ipostaze este foarte importanta, deoarece casa preotului are pereti de sticla, se vede totul din afara.Un parinte, vorbind despre aceste probleme si descriind relatia pe care o avea cu sotia sa, spunea asa: «impreuna la slujba, impreuna la plimbare», iar un alt parinte sublinia faptul ca «daca te dedici trup si suflet preotiei, vei fi, trup si suflet, al familiei tale». Spuneam, deci, ca si familia preotului, cu toata soliditatea ei, este supusa presiunii lumii in care traieste, iar una dintre multele incercari la care trebuie sa faca fata este si aceea a provocarilor de ordin material. Pe de o parte, in anumite cazuri, intalnim ispita opulentei, iar casa lui avand, cum spuneam, pereti de sticla, aceasta opulenta devine prilej de scandal si sminteala pentru credinciosi. Pe de alta parte, in mod special la parohiile de tara, familia preotului, mai ales a tinerilor slujitori, se confrunta cu numeroase lipsuri materiale, cu situatia de a nu avea strictul necesar pentru o viata normala, decenta. Ambele situatii, de prea mult si de prea putin, aduc cu sine tensiuni in familia preotului.Un alt fenomen cu care se confrunta familia preotului in ultima vreme este cea a nenasterii de prunci si nu ma refer la acele cazuri, nadajduiesc inexistente la noi, in care, pur si simplu, nu se doreste acest lucru, ci la neputinta de a da nastere. Sunt preoti si preotese tinere care se plang ca nu sunt binecuvantati de Dumnezeu cu prunci, din diverse cauze, medicale sau de alta natura. In cazul unei preotese, insa, maternitatea are o dimensiune mult mai larga, pentru ca preoteasa poate fi si mama pentru multi din parohia pe care o pastoreste sotul sau.Mai avem, apoi, slabiciunile personale, pentru ca oameni suntem cu totii, preoti si mireni, care aduc si ele o presiune suplimentara in familia preotului. Referindu-se la aceste probleme, un parinte mai apropiat zilelor noastre spunea ca «persoana care nu are asceza trupeasca, asceza in sensul larg al cuvantului, este atrofiata duhovniceste». Exista, deci, o stransa legatura intre post, metanie, decenta in comportament si dimensiunea duhovniceasca. Daca vorbim de cazul particular al preotului in Ortodoxie, asceza inseamna post, milostenie, o viata de familie armonioasa, decenta in ceea ce priveste proprietatile personale, a subliniat Inalt Preasfintitul Parinte Mitropolit, in cuvantul adresat preotilor participanti la conferinta. Casnicia este singurul loc in care mori de dragul celuilalt, ramanand in viataInvitatul special al conferintei pastoral-misionare a preotilor protopopiatelor Iasi 2 si Harlau a fost parintele profesor dr. Constantin Necula, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Andrei Şaguna din Sibiu. In cuvantul adresat preotilor din Arhiepiscopia Iasilor, parintele profesor a subliniat faptul ca, in mod oarecum paradoxal, sunt prevazute activitati de pastoratie pentru toate segmentele de populatie ale tarii, dar destul de putine pentru pastoratia preotului. Daca vorbim despre preot si preoteasa ca parinti in familie si in parohie, trebuie sa subliniem faptul ca mirii pe care noi, ca preoti, ii cununam nu privesc la viata noastra de rugaciune, de post, de asceza, pentru ca ei asta nu cunosc. Ceea ce vad in noi este cum ne implinim cununia cu sotiile noastre, cum ne crestem copiii pe care si ei vor sa-i aiba si sa-i creasca. Ce inseamna ca femeia trebuie sa se teama de barbat? Nu o teama asa cum este interpretata de multi dintre cei care nu cunosc rostul acestui indemn. Femeia se va teme de barbat, atunci cand barbatul va face pentru ea ceea ce Hristos a facut pentru mireasa Sa, Biserica: s-a jertfit, a murit si a inviat. Acesta este fundamentul a ceea ce numim temere a femeii de barbat, iar casnicia este singurul loc in care mori de dragul celuilalt, ramanand in viata, a subliniat parintele profesor. Pastoratia noastra este o pastoratie «pe obuz». Un singur pas gresit, si tot ce-am muncit sare in aerIn continuare, pr. Constantin Necula a subliniat faptul ca a vorbi despre preotie inseamna, in primul rand, a vorbi despre paternitate. Ma gandeam zilele trecute, dupa inmormantarea unui foarte bun prieten, la faptul ca avem mii de povesti si poezii despre mame, dar foarte putine despre tati. Nu exista o clipa in viata unui preot in care el sa nu fie tatal credinciosilor pe care ii pastoreste, chiar daca ei nu stiu, chiar daca ei stau cu spatele la el. Taina cea mai de pret a pastoratiei noastre la vremea de acum este sa nu diminuam locul in care ne-a pus Hristos sa fim, acela de pater familias, cel care poate strange familia in jurul sau. Mai ales intr-un context in care asupra preotului este pusa atat de multa presiune si este facut in fel si chip, sa nu invatam sa urlam cu lupii, caci ne vom pierde dimensiunea de oaie cuvantatoare pe care Hristos ne-a pus-o la indemana. Pastoratia noastra este o pastoratie «pe obuz». Un singur pas gresit, si tot ce-am muncit sare in aer. Este atat de fragila misiunea noastra ca preoti, incat orice pas in afara liniei pe care Hristos ne cere s-o respectam ne darama munca de zeci de ani. Nu avem voie sa fim oamenii jumatatilor de masura! De aceea, preoteasa noastra nu e jumatatea noastra, ci intregul nostru. Copiii nostri nu sunt «sferturile» noastre, ci, la fel, intregul nostru. Preotul este unul dintre oamenii ocupati intr-un procent nu de suta la suta, ci de «mie la suta». Ocupat in primul rand cu sine, ocupat cu familia lui, cu marea familie a parohiei lui, ocupat cu mentinerea cordialitatii intre el si Dumnezeu, intre el si oameni, intre oameni si Dumnezeu, intre oameni si oameni. Noi suntem chemati, ca preoti, sa guvernam lumea si sa iesim din ea mai saraci decat am intrat. Un preot care nu corespunde chemarii sotiei sale, copiilor sai si poporului sau nu corespunde nici chemarii lui Dumnezeu. In fata unui popor care ne iubeste si ne respecta, nu avem voie sa nu ne ridicam la inaltimea asteptarilor, a atras atentia pr. prof. Constantin Necula.Programul urmatoarele intalniri ale preotilor din Arhiepiscopia IasilorDupa conferinta preotilor din protopopiatele Iasi 2 si Harlau, a urmat, intre 4-6 iunie, conferinta preotilor din protopopiatele Targu Neamt si Roznov, iar intre 9-11 iunie se va desfasura intalnirea preotilor protopopiatelor Iasi 3 si Saveni. Dupa aceste intalniri, va urma o serie de cinci conferinte, la care vor participa preotii din cele 13 protopopiate ale Arhiepiscopiei Iasilor, de aceasta data insotiti de preotese. Seria intalnirilor de la Durau se va incheia in perioada 15-17 septembrie 2013, cu intrunirea preotilor din protopopiatele Pascani si Ceahlau.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 695
Id: 31520
Data: Jun 7, 2013
Imagine:
Data: Jun 7, 2013

Data: Jun 7, 2013

Data: Jun 7, 2013
În Duminica a VI-a după Paşti, Înalt Preasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, va resfinţi Biserica "Adormirea Maicii Domnului" din parohia Nemţişor, Protopopiatul Tg. Neamţ, .....
Data: Jun 7, 2013
Data: Jun 7, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Biblia in istorie - Duminica infricosatoarei judecati (09 martie 2013)
Biblia in istorie - Vindecarea orbului din nastere (08 iunie 2013)
Biblia in istorie - Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (8 septembrie 2012)
Biblia in istorie - Sfintii Parinti de la Sinodul Intai Ecumenic (15 iunie 2013)
Biblia in istorie - Duminica Sfintilor Romani - Chemarea Sf Apostoli (06 iulie 2013)
Biblia in istorie - Duminica Ortodoxiei (23 martie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).