Contributiile Sfantului Vasile cel Mare la dezvoltarea teologiei si spiritualitatii Bisericii

Ieri, 2 noiembrie, congresul inchinat Sfantului Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, si celorlalti Sfinti Capadocieni a continuat in Aula Magna Teoctist Patriarhul la Palatul Patriarhiei din Bucuresti. S-au desfasurat trei sesiuni de comunicari, in cadrul carora au sustinut referate stiintifice nume sonore ale vietii academice ortodoxe din tara si din strainatate, informeaza Ziarul Lumina. Cea de-a doua sesiune stiintifica a congresului inchinat Sfantului Vasile cel Mare, moderata de parintele profesor Ştefan Buchiu, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, a fost deschisa de referatul sustinut de IPS Irineu, Mitropolitul Olteniei, care a vorbit despre Persoana si comuniune de persoane in gandirea teologica a Sfantului Vasile cel Mare. Inalt Preasfintia Sa a aratat ca experienta eclesiala a Sfintilor Parinti a avut un rol hotarator in desfiintarea conceptiei individualiste pagane si a subliniat, de asemenea, ca Sfanta Treime constituie, pentru Sfantul Vasile, temeiul de nezdruncinat al gandirii religioase, al evlaviei, al vietii duhovnicesti, al oricarei experiente. Pe ea o cautam atunci cand Il cautam pe Dumnezeu, atunci cand cautam plinatatea, sensul si telul existentei. Sfanta Treime se impune constiintei noastre religioase. Potrivit parintelui Florensky, gandirea umana nu are alta solutie, pentru a gasi o stabilitate absoluta, decat sa accepte antinomia treimica. Respingerea Treimii, ca temei unic al realitatii, al gandirii, conduce spre o cale fara iesire, duce la agonie, la nebunie, la sfasierea fiintei, la moartea duhovniceasca, a spus Mitropolitul Olteniei, in finalul prezentarii. A excelat in pastorala, in invatatura ortodoxa, in luptele antieretice, in filantropie, in liturgica, in ascezaIn continuare, IPS Hierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos si Aghios Vlasios, a atras atentia celor prezenti prin prezentarea unui excurs academic-duhovnicesc despre viata isihasta dupa Sfantul Vasile cel Mare. Mitropolitul de Nafpaktos si Aghios Vlasios a evidentiat ca Sfantul Vasile cel Mare a excelat in multe domenii bisericesti, in pastorala, in invatatura ortodoxa, in luptele antieretice, in filantropie, in liturgica, in asceza si altele si a explicat ca asezarea pustniceasca ajuta pe om sa inteleaga situatia lui bolnavicioasa cauzata de patimi si de ratacirea mintii care survine in viata. Marele Vasile este organizatorul vietii de chinovie prin randuielile sale pentru viata monahala. Viata monahala de chinovie o doreste insa in cadrul acestor randuieli pe care le dezvolta in epistola sa catre Sfantul Grigorie Teologul. Mai mult inca, Marele Vasile a fost un mare Parinte al Bisericii, cu o uimitoare prolificitate a cuvantului teologic care impresioneaza pana astazi, dar si cu lucrare pastorala intensa. Aceasta lucrare pastorala a sa trebuie insa sa o vedem in interiorul vietii isihaste neptice, asa cum s-a semnalat in epistola sa catre Sfantul Grigorie Teologul. De altfel, asezarea acestei epistole - de catre eminentul patrolog de vesnica pomenire, Panaghiotis Hristu, care a editat opera lui - la inceputul operelor Sfantului s-a facut pe de o parte, pentru ca este dintre primele texte pe care le-a scris, iar pe de alta parte, pentru ca reprezinta baza invataturii, a teologiei, a pastoralei acestui mare Parinte al Bisericii.De aici intelegem ca asa-numitul isihasm nu este o forma de viata duhovniceasca care a aparut in secolul al XlV-lea, ci este viata profetica, apostolica si patristica, asa cum este exprimata in Sfanta Scriptura si la Parintii Bisericii, si in cazul nostru la Marele Vasile, a spus IPS Hierotheos.Un mare teolog si un mare legiuitor al vietii asceticeAcademia Teologica din Moscova a fost reprezentata la Congresul inchinat Sfantului Vasile cel Mare ce se desfasoara zilele acestea in capitala Romaniei de catre ieromonahul Dionisiy Shlenov, care a sustinut un referat despre Ascetica la Sfantul Vasile cel Mare. Profesorul rus a subliniat in introducerea lucrarii sale ca Sfantul Vasile cel Mare nu este doar un mare teolog, ci si un mare legiuitor al vietii ascetice, un invatator al monahismului, si a descris in continuare liniile mari ale invataturii Sfantului Vasile cel Mare despre infranare, care reprezinta unul din laitmotivele mostenirii sale ascetice. Infranarea a fost gandita de Sfantul Vasile nu doar ca un remediu pentru dobandirea sfinteniei, ci si ca rasplata: biruind patimile prin post, trebuie sa «ne acoperim cu laurii infranarii». Asadar, ca o concluzie, trebuie sa recunoastem ca invatatura Sfantului Vasile despre infranare a fost influentata nu doar de preocuparile livresti, ci si de circumstantele practice de formare a primelor comunitati monahale din Asia Mica. Principiul cumpatarii in infranare este asociat la el cu maximalismul monahal, ceea ce este caracteristic pentru intreaga ascetica a Sfantului Vasile, care, indiferent de blandetea sa, intrecea adesea in asprime si vestitele centre monahale egiptene. In loc de cuvinte despre influenta doctrinei antice am putea vorbi despre utilizarea creatoare a simbolurilor antice, fapt ce nu este de mirare in secolul de aur al patristicii grecesti, a spus profesorul Dionisiy Shlenov. Exceleaza in profunzime teologica, in sensibilitate pastorala si atasament fata de valorile BisericiiIn cadrul celei de a III-a sesiuni de comunicari, moderata de parintele profesor Constantin Coman de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul a Universitatii Bucuresti, IPS profesor dr. Ioannis Zizioulas, Mitropolit de Pergam, a facut cateva consideratii asupra eclesiologiei Sfantului Vasile cel Mare, aratand ca acest mare teolog si-a lasat amprenta asupra constiintei Bisericii universale, in mod irevocabil, devenind un autentic punct de referinta pentru toti credinciosii crestini, si in special pentru cei care apartin Bisericii Ortodoxe.IPS Ioannis a aratat in excursul sau stiintific din cadrul acestui congres ca este evident din scrisorile sale ca prioritatea in preocuparile Sfantului Vasile este cea a restabilirii unitatii in Biserica: Acest lucru, insa, nu trebuie obtinut cu orice pret. Ceea ce doreste sa realizeze Sfantul Vasile este o combinatie de indulgenta si de adevar «iubirea frateasca cu acuratetea credintei». Dar cum poate fi realizata aceasta combinatie? Aici, Sfantul Vasile exceleaza in profunzime teologica si, in acelasi timp, in sensibilitate pastorala si atasament fata de valorile Bisericii. Propunerile sale trebuie studiate in profunzime si nu etichetate pur si simplu drept «iconomie». Caci un teolog de calibrul si cu convingerea Sfantului Vasile nu ar fi actionat ca un simplu diplomat care incearca sa «gestioneze» situatia.De asemenea, eruditul Mitropolit de Pergam a aratat ca Din studiul Sfantului Vasile si al practicilor ulterioare ale Bisericii putem trage concluzia ca diviziunile in Biserica sunt de trei tipuri: cele care se produc la nivelul Botezului si conduc la excluderea totala din Biserica; cele care se produc la nivelul Mirungerii; si cele care se produc numai la nivelul Euharistiei (ex. epitimia etc.). Ultimele doua categorii implica o despartire in cadrul Bisericii, care trebuie tratata si vindecata intr-un mod diferit fata de primul caz. Aceste concluzii sunt suficiente pentru a demonstra actualitatea Sfantului Vasile pentru Biserica Ortodoxa, in special astazi cand o totala confuzie pare sa se raspandeasca intre ortodocsi cu privire la granitele Bisericii. Aceasta lucrare este o modesta incercare de a obtine indrumarea Sfantului Vasile in aceasta chestiune.In incheierea acestei sesiuni, lectorul Nikolai Lipatov, de la Midland Orthodox Study Center, Walsall, UK, a sustinut referatul intitulat Profetia biblica si platonismul in Comentariul Sfantului Vasile cel Mare la Profetul Isaia. Teologia marilor ierarhi si invatatori ai Bisericii este fidela dumnezeiestilor Scripturi, este biblica prin excelentaSala Conventus a Palatului Patriarhiei a fost gazda sesiunii a IV-a a congresului, sesiune moderata de catre IPS Irineu, Mitropolitul Olteniei si decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii din Craiova. Profesorul dr. Volker Henning Drecoll, de la Facultatea de Teologie Evanghelica a Universitatii din Tubingen, a deschis aceasta sesiune si a vorbit despre Impactul incongnoscibilitatii firii dumnezeiesti in teologia Sfantului Vasile cel Mare. Despre Imparatia lui Dumnezeu la Sfantul Vasile cel Mare. Elemente de eclesiologie eshatologica a vorbit celor prezenti parintele profesor Constantin Coman. In cadrul lucrarii prezentate, parintele profesor Coman a facut investigatii pentru a prezenta locul pe care-l ocupa in opera si teologia Sfantului Vasile cel Mare imparatia cerurilor si pentru a arata in ce masura aceasta tema este in atentia marelui teolog si in ce termeni, cu ce intelesuri. Imparatia cerurilor este un concept teologic central, cu care Sfantul Vasile cel Mare opereaza frecvent in teologia sa. Nu m-am oprit numai la sintagma imparatia cerurilor, ci am extins investigatiile mele si la familia de cuvinte ce exprima aceeasi realitate: Imparat, Stapan, putere, stapanire, slava, maretie. Se confirma un loc comun. De altfel, teologia marilor ierarhi si invatatori ai Bisericii este fidela dumnezeiestilor Scripturi, este biblica prin excelenta, nu numai prin faptul ca citeaza foarte mult Sfintele Scripturi, cum se intampla si cu Sfantul Vasile, ci mai ales prin faptul ca dezvolta marile teme de teologie biblica si sunt fideli continuatori ai duhului unitar al dumnezeiestilor Scripturi, a spus parintele Coman.Sesiuni de comunicari la Academia RomanaCongresul international dedicat Sfantului Vasile cel Mare continua astazi la Academia Romana, incepand cu ora 10:00. In cadrul celei de-a cincea sesiuni de comunicari, ce va fi moderata de acad. prof. dr. Ionel Haiduc, presedintele Academiei Romane, vor conferentia acad. prof. dr. Emilian Popescu ( Sfantul Vasile cel Mare si teritoriul romanesc) si prof. dr. Tudor Teoteoi de la Facultatea de Istorie, Universitatea din Bucuresti ( Importanta si semnificatia unui latinism neglijat (desertores) din corespondenta Sfantului Vasile cel Mare).De la ora 12:00, va fi vernisata o expozitie, ce va fi prezentata de pr. conf. dr. Ionut Moldoveanu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul, din Bucuresti.In cadrul sesiunii a VI-a, ce va fi moderata de acad. Emilian Popescu, vor conferentia, incepand cu ora 12:30, prof. dr. conf. Leemans, de la Facultatea de Teologie, Universitatea Catolica din Leuven ( Sfantul Vasile al Cezareei, ca pastor si predicator. Panegiricul la Mucenicul Gordie), si prof. dr. Petr Mikhaylov, de la Universitatea Sf. Tihon din Moscova ( Teognoseologia la Sfantul Vasile cel Mare).Sesiunea a VII-a de comunicari va incepe la ora 17:00 si va fi moderata de conf. dr. Adrian Lemeni. In cadrul acesteia vor sustine comunicari: pr. prof. dr. John McGuckin, de la Seminarul Teologic din New York, Universitatea Columbia ( Intelegerea Ortodoxiei niceene la Sf. Vasile cel Mare), arhim. dr. Bartolomeu Androni, staretul Manastirii Cozia ( Monahismul Ortodox Roman: izvoare, evolutii si actualitate), si lect. dr. Adrian Marinescu, de la Facultatea de Teologie Justinian Patriarhul din Bucuresti ( Invatatura despre lumina si functia ei liturgica in lume la Sfantul Vasile cel Mare).La ora 19:00, va avea loc lansarea cartii Euharistie, Episcop, Biserica a Inalt Preasfintitului Ioan Zizioulas, Mitropolit de Pergam, dupa care vor fi prezentate concluziile.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 713

Id: 3159

Data: Nov 3, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).