Sub egida Editurii BASILICA a Patriarhiei Romane a aparut, cu binecuvantarea Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, lucrarea cu titlul Cred, marturisesc si astept viata vesnica. O istorie teologica a Simbolului Niceo-Constantinopolitan, autor Pr. conf. dr. Daniel BENGA (București, 2013, 428p. – ISBN 978-606-8495-06-4).Dupa cum afirma si autorul in Argumentul care deschide acest important volum, o istorie teologica a Crezului Niceo-Constantinopolitan constituie un demers fascinant și un itinerar ce pornește de la marturisirile de credinta ale Noului Testament, ca aceea a lui Petru, facuta la Cezareea lui Filip, cand a raspuns la interogatia Mantuitorului prin cuvintele: Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu (Matei 16, 16). Prin astfel de formule de credinta sau homologhii, creștinii inceputurilor au creat primele sumare ale credintei in Sfanta Treime și in Fiul lui Dumnezeu intrupat. Istoria Simbolului credintei este descrierea amplificarii și augmentarii scurtelor homologhii și sumare de credinta ale Bisericii primare datorita noilor contexte in care Biserica a trebuit sa propovaduiasca și sa apere credinta. Dezvoltarea formulelor de credinta initiale a constat intr-un proces de prelucrare succesiva a micilor crezuri ale inceputului, in special simboluri baptismale, pana la standardizarea lor in cele doua mari simboluri ale Bisericii primelor veacuri, Simbolul Niceo-Constantinopolitan1 (sec. IV) și Simbolul Apostolic (Textus receptus, sec. VII). De ce se intituleaza lucrarea de fata O istorie teologica a Simbolului Niceo-Constantinopolitan? Viziunea teologica pe care se fundamenteaza este una holistica: istorica, teologica, simbolica, interdisciplinara și liturgica, incercand sa descrie istoria Crezului Niceo-Constantinopolitan in toata complexitatea acesteia. Consideram ca Simbolul credintei ortodoxe a parcurs doua trasee fundamentale: 1. cel al formularii acestuia, pe baza revelatiei nou-testamentare, a practicii, teologiei, vietii și experientei martirice și liturgice a primelor comunitati creștine, de catre Sfintii Parinti de la Niceea (325) și Constantinopol (381); 2. cel al receptarii sale in viata Bisericii, care a inceput imediat dupa formularea și aprobarea definitiva din 381 și s-a concretizat in asumarea doctrinara, baptismala, liturgica și in arta a acestuia. Aceasta privire asupra istoriei Crezului Ortodox este ceea ce consideram a fi o perspectiva teologica completa asupra unui text ce contine in mod succint intreaga credinta a Bisericii și din care iși hranește credinta, zi și noapte, intregul corp eclezial. Lucrarea poate fi achizitionata, potrivit Editurii BASILICA a Patriarhiei Romane, de la Libraria Cartilor Bisericesti (Intr. Miron Cristea nr. 6, accesul se face din strada 11 Iunie), Libraria Ortodoxia (Calea Victoriei nr. 45, langa biserica Kretulescu), Galeriile Cuvantul vietii , prin comanda pe internet la adresa [email protected], precum și de la pangarele bisericilor si manastirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucurestilor.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 752
Id: 32691
Data: Jul 24, 2013
Imagine:

Data: Jul 24, 2013
Data: Jul 24, 2013

Data: Jul 24, 2013

Data: Jul 24, 2013

Data: Jul 24, 2013
Copiii din parohia Stânca-Roznovanu, Protopopiatul Iaşi 1, au participat timp de câteva zile la "Tabăra din pridvorul satului". Acest proiect s-a desfăşurat cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului .....
Data: Jul 24, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Urmarile convertirii lui Constantin » Aspecte ale istoriei si spiritualitatii Bizantului
Schisma de la 1054 » Aspecte ale istoriei si spiritualitatii Bizantului
Iconoclasmul » Aspecte ale istoriei si spiritualitatii Bizantului
Activitatea Sfintilor Chiril si Metodie » Aspecte ale istoriei si spiritualitatii Bizantului
Reformele administrative in vremea lui Justinian » Aspecte ale istoriei si spiritualitatii Bizantului
Dinastia macedoneana » Aspecte ale istoriei si spiritualitatii Bizantului
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).