Clerul ortodox poarta doua tipuri de vesminte: neliturgice, adica reverenda si rasa, si liturgice, adica acele vesminte impodobite, purtate in special in timpul sfintelor slujbe. Vesmintele liturgice au, in functie de perioadele anului bisericesc si de sarbatori, diferite culori si aceasta datorita semnificatiei pe care fiecare culoare o are. Albul reprezinta puritatea harului lui Dumnezeu, verdele, culoarea vietii si a lemnului Sfintei Cruci, purpuriul semnifica Sfintele Patimiri ale Mantuitorului Iisus Hristos, rosul reprezinta sangele Mantuitorului si al martirilor care si-au dat viata pentru credinta in Domnul Hristos, auriul, bogatia darurilor Sfantului Duh. Observam asadar ca la praznicele Mantuitorului, la Sfintii Apostoli si la Sfintii Ierarhi predomina auriul si galbenul de toate nuantele. La praznicele Maicii Domnului si la sarbatorile Sfintilor Ingeri vesmintele au culoarea albastru deschis sau alb, iar la praznicele Sfintei Cruci sau cand este sarbatorit vreun sfant martir se poarta vesmintele de culoare rosie sau cele purpurii. De sarbatoarea Intrarii Domnului in Ierusalim sau de Florii, de sarbatoarea Pogorarii Duhului Sfant sau de Rusalii si de sarbatoarea Sfintei Treimi se poarta vesmintele verzi. In Postul Mare, clerul poarta vesminte cernite, ca semn al pocaintei ce caracterizeaza aceasta perioada, dar si pentru faptul ca postul este o perioada de asteptare, de jertfa impreuna cu Hristos, scotandu-se in evidenta mai ales dimensiunea postului ca innoire si imbogatire spirituala. Hainele sunt intunecate, dar sufletul se invaluie in lumina spirituala ce intensifica legatura omului cu Dumnezeu. In sambetele Postului Sfintelor Pasti se poarta vesmintele cernite cu ornamente aurii. (Articol publicat in Ziarul Lumina din 18 aprilie 2013, aparut sub semnatura lui Ștefan Sfarghie)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1404
Id: 30086
Data: Apr 18, 2013
Imagine:
Data: Apr 18, 2013

Data: Apr 18, 2013

Data: Apr 18, 2013

Data: Apr 18, 2013

Data: Apr 18, 2013

Data: Apr 18, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).