Cuvantul de deschidere la Şedinta Solemna a Sfantului Sinod a fost rostit de Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

In ziua Sarbatoririi Sfantului Ierarh Iachint, Mitropolitul Ţarii Romanesti, astazi, 28 octombrie, a avut loc Şedinta Solemna a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, dedicata Anului Omagial al Crezului Ortodox si al Autocefaliei Romanesti. Cuvantul de deschidere la aceasta sedinta a fost rostit de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.Patriarhul Romaniei a subliniat faptul ca omul secularizat nu se mai raporteaza la Dumnezeu. Este evident faptul ca astazi credinta ortodoxa se confrunta cu doua mari probleme si anume, cu secularizarea societatii, mai ales in Europa Occidentala si America de Nord, dar si in Europa Centrala si Rasariteana incepe sa simta efectele secularizarii. Secularizarea este tocmai fenomenul de construire a vietii in societate si a vietii personale fara referire la valorile credintei. Omul construieste viata din ce in ce mai mult bazandu-se pe propria sa putere, propria sa inteligenta, propriile mijloace de afirmare si foarte rar omul secularizat se mai refera la relatia sa cu Dumnezeu. Chiar si atunci cand nu este ateu, cand nu neaga existenta lui Dumnezeu, nu mai simte nevoia unei relatii vii cu Dumnezeu. Deci, omul secularizat nu este in primul rand omul ateu, ci omul care nu se mai roaga. Dupa aceea, pentru ca nu se mai roaga devine si necredincios sau ateu. Este foarte important sa reafirmam credinta noastra in Dumnezeul iubirii vesnice, Dumnezeul Treimic ca sursa a existentei si ca sens ultim a existentei create, sens al universului si al vietii omului , a spus Preafericirea Sa.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a mentionat si importanta Crezului Ortodox. In Crezul Niceo-Constantinopolitan se afirma credinta in Dumnezeul Tata, Fiul si Duhul Sfant, dar si credinta in Biserica cea Una, Sfanta, Soborniceasca si Apostolica, ceea ce inseamna ca noi manifestam credinta, cultiva credinta si simtim roadele ei in Biserica, nu intr-un individualism sau intr-o rupere de Biserica. De asemenea, marturisim un botez spre iertarea pacatelor. Ultima expresia a credintei in Crez este credinta in invierea mortilor si in viata vesnica. Reafirmarea credintei ortodoxe intr-o lume din ce in ce mai secularizat care merge spre necredinta, ‘apostazia tacita a Europei Occidentale’ cum spunea Papa Ioan Paul al II-lea. Este o necesitate de a reafirma credinta in Dumnezeul cel Viu care este iubire, a tine legatura cu Biserica lui Hristos, plina de prezenta Preasfintei Treimi si de a ne pregati in Biserica pentru inviere, asa cum a spus Sfantul Maxim Marturisitorul: ‘Biserica este laboratorul invierii’ sau ‘antecamera Imparatiei cerurilor’, dupa cum spunea Sfantul Nicolae Cabasila , a mai precizat Preafericirea Sa. Biserica Ortodoxa Romana se confrunta cu grupari sectare, a mai precizat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. In al doilea rand, Biserica Ortodoxa este confruntata de multime de miscari sectare, schismatice si unele eterodoxe cu un pronuntat caracter prozelitist. Este nevoie, pe de o parte, sa aparam credinta intr-o lume care devine din ce in ce mai mult o lume a necredintei, iar pe de alta parte, cu discernamant sa distingem intre dreapta credinta si credintele false sau curentele religioase sincretiste. Dreapta credinta este adesea inlocuita cu o credinta difuza si confuza, in care este amestecata credinta cu superstitia si amestecate diferite opinii religioase intre ele sub pretextul unei religii universale acceptate de toata lumea , a adaugat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.In continuare, Preafericirea Sa a marcat importanta dobandirii Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Romane. De asemenea, anul acesta omagial cuprinde si Autocefalia romaneasca care este libertate de conducere si demnitate a unei Biserici, pe de o parte, dar si foarte multa responsabilitate pentru pastrarea credintei si pentru conlucrarea cu Bisericile Ortodoxe surori. Pe de o parte Autocefalia este libertate de conducere, omul se conduce pe sine cand este liber, o Biserica este libera cand are posibilitatea sa se conduca pe sine. Aceasta Autocefalie asa cum rezulta din Tomosul de recunoastere a Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Romane din 1885, indeamna, de asemenea, la comuniune si la coresponsabilitate in pastrarea dreptei credinte si la consfatuire in probleme generale ale ortodoxiei. In materialele pe care noi le-am publicat pana acum am aratat ca Autocefalia este libertate, dar nu izolare. Nu este libertate in izolare, ci libertate in comuniune si de aceea trebuie sa vedem, pe de o parte, binefacerile Autocefaliei, iar pe de alta parte ce anume trebuie completat atunci cand punem prea mult accentul numai pe libertate si nu si pe coresponsabilitate. Deci, Autocefalia este o nota caracteristica a Ortodoxiei, pentru ca dintotdeauna, de la inceputul crestinismului au existat mai multe Biserici Autocefale. Principalele Biserici Autocefale in primul mileniu erau Patriarhia Romei, Patriarhia Constantinopolului, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Antiohiei si a Ierusalimului, iar Sinodul III Ecumenic de la Efes din 431, prin canonul 8 a acordat autocefalie Bisericii Ciprului. Au fost si alte Biserici mai mici care erau autocefale. In Ortodoxie exista un pluriautocefalism, nu o monoautocefalie, pentru ca mai multe Biserici au fost intemeiate de catre Sfintii Apostoli. In Occident singurul scaun apostolic a fost Roma si acolo s-a dezvoltat o monocefalie, incat astazi catolicismul autocefal este numai persoana Papei, nu un sinod roman autocefal. Deci, aceasta este caracteristica Ortodoxiei de a imbina libertatea de conducere locala cu impreuna raspunderea pentru binele intregii Ortodoxii. Aceasta a doua dimensiune a fost dezvoltata prin conferinte interortodoxe, panortodoxe si este o necesitate ca fiecare Biserica Autocefala sa arate maturitatea ei prin contributia in apararea dreptei credinte si prin conlucrarea, mai ales in diaspora, pentru a pastra credinta ortodoxa in comunitatile ortodoxe, dar si pentru impreuna lucrare misionara de evidentiere a valorilor Ortodoxiei. Iata, de ce anul acesta omagial 2010 este foarte semnificativ pentru viata Bisericii si in acelasi timp pentru lucrarea Bisericii noastre in comuniune cu celelalte Biserici Ortodoxe surori. Autocefalia am primit-o in 1885 din partea patriarhiei Ecumenice, asa cum se si vede pe ultima coperta din Tomosul de Autocefalie. Dupa Autocefalie, mai tarziu, in 1925 Biserica noastra a primit rangul de Patriarhie si aceasta a fost confirmat de catre Patriarhul Vasile al Constantinopolului , a spus Patriarhul Romaniei.Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a multumit Sanctitatii Sale Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic, pentru prezenta la acest eveniment deosebit. Noi suntem onorati de prezenta Sanctitatii Sale Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic al Constantinopolului pentru ca pe teritoriul Patriarhiei Ecumenice s-au tinut cele doua Sinoade Ecumenice de la Niceea si de la Constantinopol din 325, respectiv, 381 care au elaborat cele 12 articole ale Crezului Ortodox Niceo-Constantinopolitan , a mai spus Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 343

Id: 9878

Data: Oct 28, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Evanghelia zilei