Între marile sarbatori ale Bisericii Ortodoxe Române, care ne înfatiseaza alese chipuri de sfinti, se înscrie si praznuirea la 27 octombrie a Sfântului Cuvios Dimitrie, ocrotitorul Bucurestilor, ale carui sfinte moaste se pastreaza în Catedrala patriarhala.Potrivit traditiei, cu câteva zile înainte de ziua sarbatoririi Cuviosului, sfintele sale moaste sunt scoase în procesiune si asezate sub baldachinul special amenajat pe Dealul Patriarhiei, unde sunt venerate de credinciosii bucuresteni si de pelerinii veniti din toata tara. În aceasta atmosfera duhovniceasca, cu flori în mâini si în inimi cu credinta în puterea lui Dumnezeu, credinciosii vin zi si noapte în fata raclei, rugându-se sfântului sa le vina în ajutor si sa-i fereasca de primejdii si rautati.Despre Sfântul Cuvios Dimitrie se stie ca a trait în satul Basarabov, în apropiere de Russe (Bulgaria), pe vremea dinastiei românesti a Asanestilor sau cel mai târziu pe vremea Cruciadei a 4-a (1204-1261), într-o familie umila de tarani, dar cu adânca credinta în Dumnezeu. Vietuirea sa a fost pe cât de simpla, pe atât de înalta. Mai întâi, a fost pastor, apoi s-a calugarit în manastirea din vecinatatea satului sau, dupa care s-a retras într-o pestera sapata în stânca din preajma râului Lom, unde a petrecut în post si rugaciune tot restul vietii. Nu se cunoaste cât timp s-a nevoit acolo si nici anul mutarii sale la Domnul. Se stie însa ca înca din timpul vietii, Cuviosul Dimitrie s-a învrednicit sa fie facator de minuni, datorita sfinteniei la care a ajuns, cunoscându-si chiar sfârsitul calatoriei sale pamântesti.Dupa trecerea unui anumit timp de la moartea lui, pe timpul stapânirii turcesti în Peninsula Balcanica, Dumnezeu Care Se preaslaveste prin sfintii Sai, dorind ca acest Cuvios sa fie cunoscut de crestini spre pilda si ajutor, a facut ca, în urma unor ploi puternice, lespezile care-i acopereau mormântul sa se disloce si sa alunece împreuna cu trupul neputrezit al Sfântului în apa Lomului. Crestinii au asezat sfintele sale moaste în biserica satului Basarabov, din dreapta Dunarii, vizavi de orasul Giurgiu. Auzind despre aceasta descoperire, domnul crestin al Ţarii Românesti a trimis mesteri si bani si a ridicat acolo o biserica noua, în care au fost asezate moastele Sfântului.Aducerea sfintelor moaste în Catedrala mitropolitana din BucurestiÎn vremea Razboiului ruso-turc din 1769-1774, generalul rus Petru Saltâcov a trecut Dunarea, calcând Rusciucul si o serie de sate, între care si Basarabov. Gasind moastele Sfântului Dimitrie, generalul evlavios le-a ridicat si le-a adus la Bucuresti, la 13 iulie 1774 aflat sub ocupatie ruseasca, si, cu învoirea mitropolitului Grigorie al II-lea (1769-1787), le-a asezat în Catedrala mitropolitana, cu gândul de a le duce în Rusia, dar la rugamintea boierului român Hagi Dimitrie, de a nu înstraina sfintele moaste, generalul s-a înduplecat si le-a lasat bucurestenilor, spre cinstire si închinare, luând cu sine în Rusia numai o mâna a Cuviosului Parinte Dimitrie.Mitropolitul Grigorie al II-lea a hotarât ca praznuirea Sfântului Cuvios Dimitrie sa se faca în fiecare an în ziua de 27 octombrie, numindu-l si „cel Nou“, pentru a nu fi confundat cu Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, înscris în calendar la 26 octombrie, ale carui moaste se pastreaza în catedrala din Tesalonic. Tot mitropolitul Grigorie al II-lea a tiparit cu cheltuiala proprie, în 1779, slujba Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, alcatuita din îndemnul sau de mitropolitul Filaret al Mirelor, viitorul mitropolit al Ungrovlahiei Filaret al II-lea. Iar în 1786, el a facut Sfântului o racla de lemn, îmbracata pe alocurea cu tabla de argint, pastrata pâna în zilele noastre în vesmântaria catedralei.În anul 1879, moastele Cuviosului Dimitrie au fost stramutate într-o racla din argint masiv, împodobita cu scene în relief din viata sfântului, special confectionata de mesterul argintar Teodor Filipov din Bucuresti, la initiativa si în mare parte cu cheltuiala episcopului Ghenadie Petrescu al Argesului (1876-1893), viitor mitropolit primat în 1893-1896, ajutat cu contributii banesti si de alti crestini evlaviosi.Sfântul Cuvios Dimitrie a fost proclamat ocrotitorul catedralei si al orasului Bucuresti de catre mitropolitul Filaret al II-lea (1792-1793), cum ne spune Melchisedec Ştefanescu, episcopul Romanului, într-un studiu din 1887 consacrat vietii acestui mitropolit, care n-a facut decât sa confirme marea evlavie a bucurestenilor pentru acest Cuvios Parinte împamântenit la noi. De atunci si pâna astazi, popularitatea lui n-a scazut cu nimic. Şi astazi, ca si acum peste doua sute de ani, nu numai bucurestenii urca zilnic si în numar mare colina Mitropoliei ca sa se închine cu evlavie la sfintele lui moaste, dar si multi credinciosi din toata tara.În anul 1955, constatând marea cinstire a Sfântului Cuvios Dimitrie în evlavia românilor din întreaga tara, la propunerea patriarhului Justinian Marina, Sfântul Sinod a proclamat generalizarea cultului sau în întreaga Biserica Ortodoxa Româna, stabilindu-i ca zi de praznuire 27 octombrie, a doua zi dupa sarbatoarea Sfântului Mare Mucenic Dimitrie. Aceasta hotarâre sinodala a fost primita cu mare bucurie de credinciosi.Evlavia credinciosilor pentru CuviosAu bucurestenii evlavie si pentru moastele altor sfinti din orasul lor, dar ei nu alearga sa se închine cu mai mare cinstire si cu neclatinata credinta ca la moastele Sfântului Cuvios Dimitrie. Înca de la sfârsitul secolului al XVIII-lea, în ziua de pomenire a Sfântului, la 27 octombrie, se facea mare „alai“ la Mitropolie, adica pelerinaj, cu boieri si popor, în frunte cu Voda. Alaiul pornea de la Curtea domneasca, în sunetul clopotelor care bateau de sarbatoare, urca Dealul Mitropoliei si era întâmpinat în usa bisericii de mitropolit, cu Evanghelia si Crucea, înconjurat de arhierei si de preoti si diaconi. Liturghia era savârsita de mitropolit, împreuna cu arhiereii si cu staretii manastirilor din Bucuresti. Dupa Liturghie, Voda se întorcea la Curtea domneasca cu acelasi alai cu care venise la Mitropolie si împartea caftane si slujbe la boieri, ierta pe osânditi si scadea pedepsele cele mari.Când moastele Sfântului, în vremuri de grea cumpana, au parasit Catedrala, ca în martie 1821, la intrarea lui Tudor Vladimirescu în Bucuresti si ocuparea Mitropoliei de catre arnautii domnesti, fiind luate de calugari, de frica „zavergiilor, carjaliilor si altor lifte pagâne“ si duse noaptea pe umeri la Biserica „Sfântul Dumitru“ din ulita Iliscarilor (numita astazi Biserica „Sfântul Dumitru“-Posta), dându-le „sub buna strajuire isnafului (corporatiei) de iliscari, care au pus straji la biserica, zi si noapte“, sau în 1918, în timpul ocupatiei germane, când au fost rapite de soldatii bulgari pentru a fi duse la sudul Dunarii, bucurestenii nu si-au recapatat linistea pâna când nu le-au vazut iarasi pe Dealul Mitropoliei.La întoarcerea dupa zavera, „Sfântul a fost întâmpinat la capul Podului Mogosoaiei de Grigore Voda Ghica, de Mitropolit si episcopi, de beizadele, de boierime, de negutatorime si de toata obstea bucuresteana, si a fost însotit de acolo, pe jos, cu capetele goale, de toti bucurestenii, cu Domnul în frunte, pâna sus pe colina, unde a stat trei zile sub cerul liber sa i se închine si sa-i sarute mâna toti bucurestenii“.Tot asa în 1918, când a revenit din drumul Giurgiului, „Sfântul a fost primit la bariera Belului de mii de bucuresteni, de s-au îngrozit si nemtii, în fruntea carora se afla mitropolitul, arhierei, preoti si calugari. S-au facut rugaciuni de multumire înaintea bisericii, dupa care racla cu moastele Sfântului Cuvios Dimitrie a fost asezata la locul de unde, cu trei zile în urma, cu necinste a fost luata. A urmat un mare pelerinaj al bucurestenilor, care a durat o luna“.Mentionam si faptul, mai apropiat de zilele noastre, ca autoritatile comuniste, incomodate de prezenta credinciosilor la moastele Cuviosului Dimitrie, în decembrie 1989 au interzis pelerinajul pe Dealul Patriarhiei. În acel an, moastele Sfântului Cuvios Dimitrie au fost asezate, spre cinstire si închinare, sub un baldachin amenajat în fata Bisericii „Sfântul Nicolae“ Vladica. Pelerinajul a durat cinci zile, alertând autoritatile. Credinciosii s-au rugat în acele zile pentru sanatate personala si liniste sufleteasca, dar si pentru izbavire de sub apasarea dictaturii ateiste.Izbavitor de holera si aducator de ploaieÎl iubesc bucurestenii pe Sfântul Cuvios Dimitrie. L-au iubit de la venirea lui la Mitropolie, pentru marea lui dragoste fata de orasul lor, fiindu-i ocrotitor si izbavitor. Şi într-adevar, Sfântul a aparat de multe ori Bucurestiul de primejdii si rautati. În vremea lui Caragea, la 1814, de pilda, întinzându-se ciuma în Bucuresti, la cererea lui Voda, calugarii au scos moastele Sfântului de la Mitropolie si au ocolit orasul, citind rugaciuni de tamaduire. Din acea zi, molima a scazut treptat si Bucurestiul a scapat de aceasta mare napasta.La 1827, sub domnia lui Grigore Ghica, o seceta napraznica lovind orasul, s-a facut procesiune cu moastele Sfântului Dimitrie, purtate de preoti pe umeri, pornind de la Mitropolie, si dupa ce ocolira câteva strazi, „când sosira în capul Podului Mogosoaiei, începu sa ploua. Voda si boierii si norodul care erau dupa Sfânt fura udati pâna la piele. Şi ploaia a tinut trei zile, cu mici întreruperi“.În 1831 se ivi holera si multi bucuresteni fugira care pe unde au putut, încât orasul ramase aproape pustiu. La porunca generalului Kiseleff, presedintele Divanului Ţarii Românesti, moastele Sfântului au fost duse pe Câmpia Filaret, - era în 15 septembrie -, unde mitropolitul si calugarii au facut rugaciuni pentru încetarea molimei, în prezenta generalilor si ofiterilor rusi, a boierilor, clerului si poporului care mai ramasese în oras. „Din ziua aceea si pâna la începutul lunii octombrie a scazut repede numarul mortilor, care pâna atunci atinsese 160 pe zi.“Iata numai câteva din minunile pe care Sfântul Cuvios Dimitrie le-a facut pentru ocrotirea bucurestenilor, si exemplele pot continua pâna în vremea noastra.În aprilie 1944, când orasul Bucuresti era sub tinta bombardamentelor, a fost atinsa de bombe si Colina Patriarhiei. O bomba a cazut între altarul catedralei si clopotnita, fara a le atinge, facând o groapa în pamânt. Alta bomba a cazut între pridvorul catedralei si cladirea de alaturi, pe atunci Palatul Parlamentului, iarasi fara mari stricaciuni, doar câteva schije au strapuns cupola de la intrarea în resedinta. A treia bomba a cazut pe aleea ce duce de la Cancelaria Arhiepiscopiei în strada 11 Iunie, unde se vede si astazi o denivelare. Faptul ca bombele n-au distrus cladirile si nu s-au întâmplat pierderi de vieti omenesti este rezultatul rugaciunilor fierbinti ale parintilor slujitori ai catedralei si ocrotirii Sfântului Cuvios Dimitrie, caci cu câteva zile înainte fusesera scoase din biserica sfintele sale moaste, ocolindu-se sfântul lacas. Desi unii consilieri facusera staruitoare propuneri pentru transferul sfintelor moaste la Manastirea Ciorogârla, pentru a le feri de bombardamente, unde se instalase Cancelaria Sfântului Sinod si fusesera evacuate temporar moastele Cuvioasei Parascheva de la Iasi, patriarhul Nicodim a decis ca Sfântul Cuvios Dimitrie sa ramâna în catedrala, la locul sau, ca sa-i ocroteasca pe toti.Presiunile comunistilor nu au avut succesSistematizarea zonei centrale a orasului Bucuresti, dupa cutremurul din 4 martie 1977, care a schimbat radical înfatisarea Pietei Unirii, a pus în primejdie si monumentele bisericesti de pe Dealul Patriarhiei. S-a preconizat atunci, prin 1982, într-o prima etapa, închiderea Catedralei Patriarhiei si stramutarea moastelor Sfântului Cuvios Dimitrie, precum si a Resedintei patriarhale la Manastirea Vacaresti, pentru a se ridica pe acest deal istoric un monument numit „Victoria Socialismului în România“, de fapt un monument funerar pentru Nicolae Ceausescu, care nu dorea sa fie depus dupa deces la Mausoleul liderilor comunisti din Parcul Libertatii (astazi Parcul Carol). Proiectul nu s-a realizat, caci s-a împotrivit patriarhul Iustin, asa cum a relatat Camil Roguski, arhitectul decorator al familiei Ceausescu, într-o convorbire cu ziarista Mirela Petcu, care a spus: „Se luase, la un moment dat, hotarârea sa se faca un monument funerar pentru Ceausescu, dar, în loc sa-i zicem mormânt sau mausoleu, aveam sa-i spunem Monument al Victoriei Socialismului în România. Una dintre indicatii a fost ca acest monument funerar sa fie pe Dealul Mitropoliei, unde actuala clopotnita trebuia sa fie mutata mai spre biserica. În locul ei urma sa fie amplasat acest monument. I s-a comunicat lui Ceausescu si el a fost întru totul de acord. Când i s-a spus ca acolo va fi amplasat Monumentul Victoriei Socialismului, Ceausescu a hotarât ca biserica Mitropoliei sa devina monument istoric, Cancelaria Mitropoliei sa fie transformata în anexa a mausoleului, iar Mitropolia sa fie mutata la Vacaresti. La Vacaresti urma sa locuiasca si patriarhul. Ceausescu a cerut sa executam un proiect cu privire la restaurarea Manastirii Vacaresti, astfel încât sa arate ca un centru ecumenic al Bisericii Ortodoxe Române. Urma sa se faca si un Palat patriarhal. Nu s-a facut pâna la urma pentru ca s-a opus cu înversunare Patriarhia. Asta a ajuns la urechile Elenei Ceausescu, care s-a enervat si a decis: «Bine, sa ramâna ei acolo. Darâmam biserica si punem în locul ei un complex sportiv». Asa a murit Vacarestiul!“Proiectul a fost reluat de catre autoritati în 1987, pe timpul patriarhului Teoctist, care, de asemenea, s-a opus schimbarii destinatiei Dealului Patriarhiei, aratând conducatorilor politici ca acest loc sfânt împreuna cu toate obiectivele istorice si religioase existente pe el reprezinta un simbol al Ortodoxiei românesti si o marturie graitoare a pastrarii traditiei, spiritualitatii si culturii noastre nationale, iar distrugerea lui ar însemna o „crima în fata istoriei acestui popor, care ne-ar fi judecat necrutator“. Opozitia patriarhului Teoctist la demolarea Catedralei Patriarhiei si mutarea Resedintei patriarhale a fost confirmata de generalul Ion Dinca, prim-vicepremier în ultimul guvern comunist condus de Constantin Dascalescu, într-un interviu cu ziarista Angela Bacescu, publicat în saptamânalul „Europa“, în care a spus: „Nicolae Ceausescu, la propunerea sotiei sale, hotarâse sa fie demolate biserica si sediul Patriarhiei. Stabilise ca Patriarhia sa fie mutata la Biserica Radu Voda. Acolo urmau sa fie mutate si moastele Sfântului Dumitru. Eu am primit sarcina ingrata sa discut cu patriarhul Teoctist si sa-l conving sa-si dea asentimentul pentru demolare. Am discutat cu Domnia Sa, exprimându-si totalul dezacord cu demolarea si mutarea Patriarhiei, rugându-ma sa-i comunic lui Nicolae Ceausescu pozitia sa si faptul ca aceasta masura pusa în aplicare va crea mari nemultumiri în rândul credinciosilor, al preotilor din tara, al istoricilor, scriitorilor, oamenilor de arta si cultura, precum si în strainatate. El nu va putea sa raspunda de eventualele forme de împotrivire a maselor de credinciosi, împotrivire care poate lua forme de violenta. De asemenea, patriarhul Teoctist si-a exprimat dezacordul cu mutarea sfintelor moaste ale Sfântului Dumitru de la biserica din Dealul Mitropoliei la Biserica Radu Voda. Am informat pe Ceausescu cu pozitia patriarhului si l-am rugat sa renunte la hotarârea de demolare. Am informat ca pozitia patriarhului este si pozitia mea. El nu a aprobat pozitia patriarhului si a mea, dar nu a mai cerut sa începem demolarea. Asa au trecut 2 ani pâna în decembrie 1989 si acest lacas de cult si de istorie a neamului nostru se gaseste la locul lui“.Abandonarea într-un mod inexplicabil a intentiei autoritatilor comuniste de a stramuta Catedrala si Resedinta Patriarhiei de pe locul actual se poate pune si pe seama refuzului Sfântului Cuvios Dimitrie de a parasi Mitropolia, unde salasluieste de peste doua sute de ani, a dorintei sale de a ramâne în mijlocul bucurestenilor, ca sa se roage în continuare pentru ei la tronul Milostivului Dumnezeu.Evlavia crestinilor bucuresteni pentru Cuviosul Parinte Dimitrie a sporit an de an, capatând intensitate mai ales în preajma sarbatoririi Sfântului. În aceste zile, orasul Bucuresti devine centrul celui mai mare pelerinaj din sudul tarii, când sute de mii de credinciosi, de toate vârstele si starile, tineri si batrâni, barbati si femei, urca Dealul Patriarhiei ca sa se roage cu evlavie si sa respire adânc acelasi aer încarcat de credinta si de nadejde în puterea lui Dumnezeu si ajutorul Sfintilor pentru viata lor. (Articol publicat în “Ziarul Lumina” din data de 27 octombrie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 687
Id: 34993
Data: Oct 27, 2013
Imagine:

Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013
Data: Oct 27, 2013

Data: Oct 27, 2013
Slujba a fost oficiată, cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, de pr. Mihai Coman, slujitor în parohia "Sfinţii Arhangheli" - Canta din Iaşi. Evenimentul deosebit a avut .....
Data: Oct 27, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
31 - IPS Pimen - Cuvant la hramul Pogorarea Duhului Sfant al Manastirii Dragomirna - 31 mai 2015
33 - Protos David Rosca - Despre grijile vietii - 21 iunie 2015
05 - Pr Dumitru Nechita - Duminica Sf Grigorie Palama - 16 mar 2014
12 - Pr David Rosca - Inaltare - 29 mai 2014
20 - Pr Dumitru Nechita - A doua zi de Pasti - 13-04-2015
06 - IPS Pimen - Vindecarea celor zece leprosi - 18 ian 2015
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).