Daniil Sandu Tudor de la Rarau in lupta contra ateismului comunist

Din noiembrie 1953, ieroschimonahul Daniil, fostul monah Agathon Sandu Tudor, ajungea la Schitul sucevean Rarau, in calitate de egumen. Timp de un an vietuise la Sihastria Neamtului, in acea manastire indrumata duhovniceste de parintele Cleopa Ilie si ajutat de Arsenie Papacioc. Se deprinsese cu traiul monahal dupa regula studita mostenita de la batranul Ioil Gheorghiu, dar acum ieroschimonahul Daniil cauta izolarea si realizarea unei mai vechi idei: aceea de a ridica un asezamant duhovnicesc in care sa vietuiasca monahi intelectuali care sa tina piept marii provocari care se adresa crestinismului: ateismul comunist. Dar punerea in practica a acestei idei deranja autoritatile comuniste, mai ales ca numerosi turisti care faceau drumetii la cabana Raraului inevitabil vizitau schitul condus de ieroschimonahul Daniil. In acest context, informatori ai Securitatii dadeau note despre cum, nu de putine ori, egumenul Daniil sustinea adevarate conferinte apologetice, in special tinerilor aflati in pericolul indoctrinarii comuniste. Un astfel de moment este descris in februarie 1956 de un informator al Securitatii, cand un grup de studenti vizita Schitul Rarau: Fiecare grup a fost pus in situatia de a asculta o adevarata prelegere tinuta de staretul schitului, prelegere care ataca in mod direct materialismul. In ziua in care am fost si eu, staretul schitului ne-a asteptat si a atacat problema originii omului. A aratat ca teoria animala a omului o sustin cei care doresc a face din om un robot, cei care doresc a incatusa libertatea omului, pentru a-l transforma intr-o masina pe care sa o dirijeze spre anumite scopuri. A mai precizat ca anumiti activisti de partid, care au doar patru clase si deci sunt niste analfabeti, dupa dansul, se prezinta in oameni de stiinta, motiveaza convingerea lor in general pe descoperirile stiintei, insa cand sunt luati mai din scurt descopera ca habar nu au despre ceea ce este stiinta. In general, staretul a vorbit cat se poate de indraznet si chiar cat se poate de periculos la adresa vremurilor noi.In prelegerea sa a atacat si alte probleme, care au avut mare rasunet in sufletul auditorilor. El este un om foarte bine pregatit, reusind sa convinga pe foarte multi de partea sa. In acea zi, unul dintre studentii de la Facultatea de Constructii a incercat sa-l combata, dar a pierdut partida spre bucuria aproape unanima a vizitatorilor, care n-au reusit macar sa se abtina si sa nu rada in gura mare, cand studentul pierdea treapta cu treapta in aceasta lupta, dupa mine destul de neegala, avand in vedere pregatirea unuia si a altuia. Prelegerea, ca si disputa, s-a terminat cu victoria staretului, victorie care a facut multa placere excursionistilor. Intorsi la cabana, discutia a durat aproape in toate zilele pe tema staretului care, dupa foarte multi, are dreptate. …In concluzie, am impresia ca vizitele turistilor la schit sunt foarte asteptate de staret si de restul calugarilor si ca primirea ca si prelegerile tinute de staret sunt bine organizate. Vizitatorii raman multumiti si convinsi de staret si se transforma imediat in aparatorii lui. Un alt informator relata in iunie 1956 despre vietuirea egumenului de la Rarau, pe alocuri exagerat si tendentios: Sandu Tudor desfasoara o vie activitate misionara ortodoxa si se lauda ca i-a combatut pe numerosi profesori de stiinte naturale, compromitand teoriile evolutioniste in fata elevilor cu care acei profesori veneau in excursie. Afirma ca la schit oamenii se simt mai liberi sa-si exprime adevaratele lor conceptii si ca a avut discutii foarte interesante cu profesori si studenti de la Bucuresti, discutii din care a vazut ca tineretul nu accepta deloc indoctrinarea cu comunismul. Ma asigura ca la el, la schit, se poate discuta fara teama despre orice, caci Securitatea nu are posibilitatea sa-l supravegheze. Ma asigura ca el, personal, si-a recrutat toti calugarii si fratii ca sa fie sigur de ei si ca pe cei dubiosi i-a indepartat. … Are intentia sa organizeze un cerc filosofic reactionar la schit. In general este preocupat de atragerea intelectualilor spre monahism, dar recunoaste ca, pana in prezent, nu a reusit nimic. De aceea, ii pretuieste mai mult pe tarani, care au caracter, nu ca intelectualii burghezi care se prostitueaza. Condamna miscarea legionara si metodele ei teroriste, dar isi exprima o admiratie totala fata de tineretul legionar pe care l-a cunoscut in anii de inchisoare. In acest sens, are de gand sa largeasca schitul, facand o adevarata cetate manastireasca la Rarau. Spera sa lucreze in aceasta cetate, in primul rand cu elementele legionare, pe masura ce vor scapa din puscarie. Are promisiunea multora din inchisoare. Evident ca aceste frumoase aspiratii ale ravnitorului egumen de la Rarau nu puteau fi permise de catre autoritatile comuniste, care in noaptea de 13 spre 14 iunie 1958 aveau sa-l aresteze in grupul Rugului Aprins si sa-l condamne la ani grei de inchisoare. (Articol publicat in "Ziarul Lumina" din data de 3 aprilie 2013)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 470

Id: 29695

Data: Apr 3, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).