De ce se sfințește apa?

In binecuvantarea apei din ziua de Boboteaza, cerem și ne rugam ca scopul inițial al apei, ca sursa de viața, binecuvantare și sfințenie sa ne fie descoperit noua atunci cand o bem.In prima carte a Sfintei Scripturi, citim ca facerea lumii a inceput atunci cand Duhul lui Dumnezeu se purta deasupra apelor: Şi pamantul era netocmit si gol. Intuneric era deasupra adancului si Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor (Facerea 1, 2). Insa aceasta purtare a Duhului nu este o simpla trecere pe deasupra apelor, ci cuvantul ebraic original avea un sens mai profund, așa cum spune Sfantul Vasile cel Mare, acela de a incalzi și de a da viața, așa cum gaina cloceste si da putere de viața oualor. Duhul se purta ,adica pregatea apele pentru nasterea vieții. Așadar, apa, spune Sfantul Vasile, este elementul in care și din care s-a nascut viața de pe pamant. In tot cuprinsul Scripturi, apa joaca un rol foarte important și mistic in existența umana și in relația omului cu Creatorul sau.Apa are capacitatea de a aduce moartea, așa cum citim in episodul potopului (Facerea 6), sau de a aduce viața, așa cum se deduce din episodul in care Moise lovește piatra cu toiagul, iar aceasta izvoraște apa pentru pribegii insetați. Daca apele Marii Roșii s-au desparțit, permițand evreilor sa treaca in siguranța și astfel, protejand viața, aceleași ape s-au pravalit asupra faraonului egiptean și a armatei lui, inecandu-i.Apa la Botezul DomnuluiIn Noul Testament, vedem apa devenind mijlocul prin care Sfanta Treime s-a descoperit, in timpul Botezului lui Iisus. In timpul Botezului, prin punerea mainii Sfantului Ioan Botezatorul, ințelesul spiritual și potențialul apei, ca sursa a vieții, este din nou reafirmat, ca și in momentul creației lumii.Intr-un cuvant al sau la praznicul Botezului Domnului, Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca in ziua in care Iisus s-a botezat a sfintit si firea apelor: Deci pentru aceea in ziua praznicului acestuia toti iau apa din rau si o duc la casele lor si tin cate un an sau doi sau mai multi si nu se strica, de vreme ce se sfintesc astazi.Botezul lui Hristos - sfințire a lumiiBotezul lui Hristos a insemnat și o sfințire a lumii, o data pentru totdeauna. La Iordan, Hristos a alungat raul din apa și, prin ea, din intreaga fire. Prin aceasta sfințire, apele Iordanului au dobandit chipul tainic prezis de profeții Vechiului Testament, devenind imaginea izvoarelor mantuirii (Isaia 12, 3). Odata sfințita, apa devine simbolul Duhului, care-l recreeaza pe om din apa botezului, pentru imparația cerurilor și semnifica intreaga creație, izbavita și sfințita de Dumnezeu.In fiecare an, la Boboteaza, se savarșește slujba de sfințire a apelor in amintirea faptului istoric al botezului lui Hristos, dar și pentru a sfinți și a binecuvanta intreaga natura, revarsand asupra ei deplinatatea harului lui Hristos, prin mijlocirea apei sfințite. Pentru a sublinia amploarea acestei slujbe, este obiceiul ca ea sa se savarșeasca in afara bisericii, langa un izvor, un rau, sau fantana, indicandu-se, astfel, dimensiunea cosmica a slujbei prin care Biserica vrea sa sfințeasca toata firea, prin darul Sfantului Duh și stropirea cu apa mantuirii .Sfințirea apelor – restabilirea scopului inițial al apeiIn binecuvantarea apei din ziua de Boboteaza, cerem și ne rugam ca scopul inițial al apei, ca sursa de viața, binecuvantare și sfințenie sa ne fie descoperit noua atunci cand o bem. In Gradina Edenului, Adam s-a bucurat de o relație unica fața de creație, fiind stapanul ei. Dupa cadere cand a fost alungat din Paradis, a auzit cuvintele: Blestemat este pamantul din cauza ta! Cu osteneala te vei hrani din el in toate zilele vietii tale! (Facerea 3, 17). Din acel moment, Adam a fost supus naturii și nu a mai fost stapanul ei. Cu toate acestea, prin Hristos, blestemul este ridicat, la fel cum și blestemul morții este ridicat din natura umana prin Inviere. Datorita venirii lui Hristos și a lucrarii Lui de mantuire și rascumparare, omul și creația au fost impacați. Astfel, creația este in masura sa indeplineasca, inca o data, nu doar nevoile fizice ale omului, ci elementele naturii pot fi, și sunt, surse de har și de vindecare, pentru ca noi ne inchinam Domnului Vieții.Așadar, sfințirea aghiezmei celei mari, in ziua de Boboteaza este o reafirmare a faptului ca, prin Botezul Sau, Hristos a ridicat blestemul pacatului lui Adam și i-a dat omului din nou bunatatea creatoare a naturii. (Articol publicat pe site-ul doxologia.ro la 7 ianuarie 2013, semnat de Ioan-Lucian Radu)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 887

Id: 27388

Data: Jan 7, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).