De la cunoaștere la Viața deplina

Credința este ușa prin Taine spre raiul viețuirii cu Dumnezeu, iar dragostea este interiorul acestui Rai, spunea Parintele Dumitru Staniloae. În edificarea noastra spirituala sau în drumul nostru spre Viața deplina, spre Rai, piedici par a fi multe. Unde ne aflam, care sunt aceste obstacole, ce jaloane ne creioneaza traiectoria? Unde vom gasi înțelepciunea și discernamântul care sa paveze drumul nostru spre Viața deplina? Care sunt condițiile în care traim? Ceea ce ne face sa ne simțim bine ne și folosește? O analiza profunda a acestor probleme a fost conturata de diac. dr. Sorin Mihalache, lector universitar la Facultatea de Teologie „Dumitru Staniloae” din Iași, invitatul tinerilor ASCOR și ATOR la ultima conferința din acest post, intitulata: „De la cunoaștere la Viața deplina. Despre drumul edificarii spirituale prin labirintul întortocheat al lumii de azi”. Evenimentul a avut loc în Aula Magna a Universitații „Petre Andrei” din Iași, joi, 3 aprilie 2014, potrivit mmb.ro.„Lungile procese deliberative din fiecare zi ne împiedica starea de bine interior”Fara o radiografie temeinica a societații contemporane, nu putem reflecta modul în care plecam la drum de la cunoaștere la Viața deplina din aceasta lume. De aceea, în debutul expunerii sale, diac. dr. Sorin Mihalache a evidențiat trasaturile acesteia și schimbarile profunde ale vieții, schimbari care sunt multiple, adânci, diverse și afecteaza toate planurile, chiar și interioritatea noastra.„Traim într-o societate care ne suprasolicita senzorial. Astazi exista vaste spații care ne invita sa exploram cu simțurile foarte multe realitați și acest lucru nu este doar o evidența, ci produce foarte multe schimbari în psihismul nostru”, considera invitatul. Lungile procese deliberative din fiecare zi ne împiedica starea de bine interior. Când avem foarte multe oferte și când ne-am atașat foarte mult de lucruri, avem nevoie de timp și energie sa deliberam între ele. Potrivit unor experimente, doua treimi din oameni prefera sa duca povara deliberarii și sa se bucure mai puțin decât sa aiba parte de o realitate în care au mai puține opțiuni, dar în care s-ar bucura mai consistent. În plus, suntem cuprinși în date și informații ca într-o ceața densa („Data Smog”), iar acest fapt creeaza un context foarte nociv pentru viața noastra interioara și pentru orice stradanie de a instaura în noi un anumit univers care sa fie ziditor. Ce investiții putem face de-a lungul vieții?Potrivit diac. dr. Sorin Mihalache, toate aceste lucruri au fost luate în atenție și studiate serios în ultimii 15 ani de un domeniu nou care se numește neuroștiințe – un fel de explorare de laborator asupra neuropsihismului omenesc. Ele produc rezultate excepționale despre felul în care se desfașoara viața noastra interioara la nivelul psihismului. Cu aparate specifice, s-a putut investiga și vizualiza în timp real ce se întâmpla în creier, în anumite arii cerebrale, atunci când exista o activitate: o emoție, un anumit complex cognitiv, o rețea de gânduri sau un anumit comportament. Rezultatele avertizeaza ca diversificarea ofertelor, multiplicarea dorințelor și atașamentul pentru lucruri diminueaza fericirea și capacitatea noastra de a ne simți mulțumiți. Suprastimularea senzoriala și „Data Smog” scad dispoziția noastra de a contempla, dar și capacitatea de introspecție.Parintele diacon Sorin Mihalache afirma ca literatura patristica ne pune înainte trei mari dușmani ai vieții noastre: placerea, averea și puterea. Sunt oameni care se califica la prima, preferând sa traiasca viața aceasta în placere. Este rolul pe care și-l asuma consumatorul, care-și trage toata bucuria acestei vieți din simțuri. Poate sa calatoreasca, sa guste, sa compare, sa vada profiluri arhitecturale, sa-și asigure diversitatea acestei vieți din diversitatea locurilor pe care le viziteaza ca turist. Poate sa-și largeasca spiritul cu o diversitate culinara extraordinara, încercând bucatarii peste bucatarii, care mai de care mai rafinate, și diversitatea vieții sa fie asigurata de aceasta masa de experiențe senzoriale pe care sa le poata organiza. Sunt tratate întregi de filosofia gustului, de filosofia erotismului, de filosofii culturale.„Un om care se leaga foarte mult de lucruri, saracește în adâncimile lui”Sfântul Maxim Marturisitorul avea o cheie interpretativa pentru felul acesta de a trai, calificând acest gen de existența al omului trupesc.: „Cine se hranește cu simțurile trupului din lume se va hrani sufletește din simțuri și mental din acest suflet robit de simțuri.” Fericitul Augustin descria acest fapt: daca nu ne straduim sa devenim duhovnicești pâna și în trupul nostru, vom deveni trupești pâna și în cugetul nostru.Exista totuși persoane care depașesc aceasta existența, dar care vor avea de luptat cu urmatoarea reduta: averea. Aceasta este o ispita mai „nobila” pentru ca este destinata persoanelor care au o oarecare distanța fața de lucrurile sensibile și o profunzime a spiritului.„Foarte multe forme de avere stau sa ne ispiteasca astazi. Exista o avere care poate fi vazuta, monetarizata, ușor de trasnformat în finanțe, sau poate fi o avere de tip intelectual, când avem o opera care ne aparține și ținem foarte mult la ea (în cazul artiștilor, de exemplu). Ne legam sufletul de obiecte care sunt valoroase și depunem un efort semnificativ sa le protejam”, subliniaza diac. dr. Sorin Mihalache.Potrivit Sfinților Parinți, atunci când un om se atașeaza foarte mult de lucruri, saracește în adâncimile lui. Numai însoțirea de catre o alta persoana îi asigura lui adâncimea spiritului. Exista totuși și putința de a depași averea prin anumite experiențe ale vieții - pierd ce aveam mai scump într-un accident, îmi arde casa etc. Atunci ne dam seama de perisabilitatea ei.„Provocarea cea mai mare este sa ne mutam atenția de la darurile noastre la cele ale aproapelui”Razboiul nu s-a terminat înca. Ispita puterii este mai rafinata decât cele doua și prinde în ea spirite mai erudite, care au o adâncime și mai mare. Puterea are foarte multe forme. Poate fi putere de tip politic sau social, notorietate, care vine din spațiul public, dar poate sa stea și în ceea ce noi consideram a fi o competența. Informația, știința, capabilitațile corporale - pentru cineva care este coregraf, vocea -pentru cineva care este actor, chipul - pentru cineva care este fotomodel, tot ceea ce instituie o relație de superioritate între cel daruit și cel care nu e daruit e pasibil sa fie interpretat ca putere.„Daca trecem peste știința pe care o avem și ne comportam firesc cu cineva care nu știe, sau care nu-i la fel de frumos, sau care nu are notorietatea pe care o avem noi, câștigam foarte mult pentru ca vom reuși sa ne bucuram de oameni care n-au știința, frumusețea sau notorietatea noastra, dar au alte daruri pe care noi nu le putem vedea pentru ca suntem foarte conștienți de cele pe care le avem noi înșine. Tot ceea ce ținem la mare preț în sufletul nostru este o piedica în a iubi și a aprecia pe frații noștri care nu au acel lucru. Provocarea cea mai mare este sa trecem peste darurile acestea”, îndeamna diac. dr. Sorin Mihalache.La polul opus este tentația buna de a fi atrași, îmboldiți interior pentru cunoaștere, pentru virtuți, pentru înțelepciune sau edificare spirituala. Acestea sunt celelalte proiecte în care am putea investi timpul vieții noastre.„Ținta vieții nu este sa facem, ci sa contemplam”Sfântul Grigorie Palama scrie ca exista trei tipuri de cunoaștere sau vedere a realitații: vederea sensibila, vederea inteligibila și vederea prin credința. Daca în primele doua suntem pe terenul filosofiei, prin a treia pașim pe terenul credinței. Credința este singura care poate sa faca legatura de la malul cunoașterii la malul Vieții depline. Credința este ușa prin Taine spre raiul viețuirii cu Dumnezeu, iar dragostea este interiorul acestui Rai, cum spunea Parintele Staniloae. Ținta vieții nu este sa facem, ci sa contemplam. Munca este pregatirea pentru aceasta. Omul s-a nascut în lume ca sa se mire, sa se uimeasca. Și uimindu-se, sa dea slava lui Dumnezeu pentru toate minunațiile ce-l înconjoara.„Ceea ce avem, avem prin credința, ceea ce suntem, suntem prin iubire, cum spunea un coleg de la facultate. Credința este începutul acestui drum, ne ajuta sa trecem pâna pe malul celalalt, al Vieții depline, dar nu suntem prin credința, ci suntem prin iubire. Iubirea este cea care angajeaza toate facultațile cunoașterii și vieții noastre și da sensul acesta al Vieții depline”, a concluzionat diac. dr. Sorin Mihalache.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 400

Id: 39608

Data: Apr 8, 2014

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar