In Biserica, in general, si in monahism, in special, se vorbeste mult despre ascultare. Cultura seculara socoteste ascultarea ca fiind o atitudine contrara afirmarii personalitatii cuiva. Ascultarea, asimilata disciplinei, este acceptata in relatiile de serviciu impuse de regulile sistemului. Toata lumea socoteste ca este firesc ca intr-o institutie sa functioneze o ierarhie, si cei aflati pe locuri inferioare sa asculte de cei care se afla pe locurile superioare. Lucrul acesta functioneaza, de asemenea, in armata sau in oricare structura militarizata. Se mai vorbeste si despre ascultarea copiilor de parinti, a elevilor de profesori sau a ucenicului de maestru.Reflectiile mele au in vedere ascultarea omului de Dumnezeu. Vorbim mult despre aceasta ascultare, dar sunt putini cei care se straduiesc sa se aseze in ea si care adancesc motivatiile, semnificatiile si finalitatea acestei ascultari pentru ei insisi. Subiectul este cu atat mai actual, cu cat duhul lumii, care exercita presiuni continue si puternice asupra noastra, a tuturor, este contrar ascultarii omului de Dumnezeu si indeamna la asumarea unei autonomii ce se plaseaza la antipodul ascultarii.Ascultarea de Dumnezeu ca ramanere in voia CreatoruluiAscultarea despre care vorbeste Biserica nu este asimilata ascultarii ierarhice impuse de un sistem sau altul si nici ascultarii cerute de conventii private sau obstesti seculare, ci este ascultarea omului de Dumnezeu. De fapt, ascultarea de Dumnezeu este singura ascultare legitima, pentru ca se intemeiaza pe adevarul creatiei. Cand vorbim despre problemele omului, primul reper in functie de care trebuie sa le evaluam, sa le analizam si sa le dam solutii este faptul insusi al creatiei. Omul a fost creat conform unui proiect care nu-i apartine lui, ci Creatorului sau. Voia lui Dumnezeu este cea care a pus in om o cale de urmat si o finalitate. Ca orice creator care, facand un lucru, pune in el, din voie proprie, rostul lucrului respectiv. Primul argument in favoarea ascultarii omului de Dumnezeu este, asadar, acela de a ramane in voia Creatorului, de a parcurge drumul vietii conform cu sensurile pe care Dumnezeu le-a pus in faptura Sa.Desigur, pentru aceasta, omul trebuie sa accepte ca este creat, ca este faptura lui Dumnezeu, aceasta fiind premisa fundamentala pentru a se aseza apoi in ascultare de voia Facatorului Sau si a trai conform cu voia lui Dumnezeu Creatorul. In al doilea rand, omul trebuie sa inteleaga adevarul dupa care natura sa de fiinta creata presupune dependenta continua fata de Creator. Aceasta legatura continua se realizeaza prin ramanerea in voia lui Dumnezeu, in cuvantul lui Dumnezeu, prin ascultare.Caderea prin neascultarea primului Adam si restaurarea prin ascultarea Noului AdamSa ne amintim istoria primilor oameni, Adam si Eva, in care regasim chipul asezarii initiale a omului in ascultare fata de Dumnezeu, precum si caderea omului, prin neascultare, din relatia duhovniceasca cu Dumnezeu. Neascultarea presupune emancipare, separare, razvratire, autonomizare si altele asemenea. Acestea echivaleaza cu iesirea omului din voia lui Dumnezeu. El a fost facut sa traiasca cu Dumnezeu, sa se hraneasca din Dumnezeu si, odata separat de Dumnezeu, moare. Realitatea razvratirii si a ratacirii oamenilor de Dumnezeu este prezenta in chemarile insistente ale proorocilor Vechiului Testament adresate poporului lui Dumnezeu: Intoarceti-va, copii razvratiti, si Eu voi vindeca neascultarea voastra! Ziceti: Iata venim la Tine, ca Tu esti Domnul Dumnezeul nostru (Ieremia 3, 22).Neascultarea lui Adam aduce cu sine caderea din relatia cu Dumnezeu si pervertirea firii omenesti. Toti oamenii vor mosteni aceasta fire cazuta, afectata de separarea de Dumnezeu prin neascultare. Ridicarea oamenilor din starea de neascultare va fi savarsita de catre Dumnezeu prin trimiterea Fiului Sau in lume. Importanta ascultarii ca element esential pentru recuperarea si ramanerea in relatie cu Dumnezeu este subliniata in viata si invatatura Mantuitorului Hristos. M-am pogorat din cer nu ca sa fac voia mea, ci voia Celui ce M-a trimis pe Mine (Ioan 6, 38). Fiul lui Dumnezeu intrupat ramane continuu in ascultare fata de Tatal, restaurand relatia de ascultare a omului fata de Dumnezeu. Ascultarea Lui este desavarsita. Nu face nimic din proprie initiativa, ci in toate implineste voia lui Dumnezeu Tatal. Mancarea Mea este sa fac voia Celui care M-a trimis pe Mine si sa savarsesc lucrul Lui (Ioan 4, 34). Ascultarea Mantuitorului Hristos este totala: S-a smerit pe Sine, ascultator facandu-Se pana la moarte, si inca moarte pe cruce (Filipeni 2, 8).Mantuitorul Hristos restaureaza in felul acesta firea omeneasca, readucand neamul omenesc la ascultare. De aceea este numit de Sfantul Apostol Pavel Noul Adam. De altfel, Sfantul Pavel descrie aceasta paralela in cuvinte extrem de limpezi: Caci precum prin neascultarea unui om s-au facut pacatosi cei multi, tot asa prin ascultarea unuia se vor face drepti cei multi (Rom. 5, 19).Ascultarea in Biserica este calea recuperarii ascultarii fata de DumnezeuIn traditia Bisericii, exercitiul ascultarii s-a pastrat foarte bine in monahism. Monahul merge la manastire pentru a urma calea lui Hristos, adica pentru a se lepada de voia proprie si pentru a face ascultare neconditionata de staretul sau, care ii este si parintele duhovnicesc. In relatia dintre monahul ascultator si parintele duhovnicesc se recapituleaza relatia dintre Fiul lui Dumnezeu si Dumnezeu Tatal. Monahul, ca fiu duhovnicesc, se asaza in postura Fiului lui Dumnezeu, iar parintele duhovnicesc, in postura lui Dumnezeu Tatal. Exercitiul de ascultare ce se lucreaza in aceasta relatie are drept finalitate aducerea monahului in ascultare fata de Dumnezeu, asezarea desavarsita in voia lui Dumnezeu. Ascultarea monahului are drept prim obiectiv taierea voii, adica lepadarea de voia proprie, care este pervertita de pacat. In felul acesta, omul face exercitiul lepadarii de voia sa si al vietuirii dupa voia lui Dumnezeu.Ascultarea sau supunerea credinciosilor fata de preot sau fata de episcop, fata de duhovnic este ascultare si supunere fata de Dumnezeu. Acest lucru trebuie sa-l stie si cei chemati sa faca ascultare, dar si cei de care se face ascultare. Acestia din urma, fie ca este preotul sau duhovnicul, sau staretul, sau episcopul, sunt chemati sa se aseze in postura care trimite la Dumnezeu insusi, sa-si mentina treaza constiinta ca ascultarea si supunerea fata de dansii sunt ascultare si supunere fata de Dumnezeu. In consecinta, trebuie sa se straduiasca, dupa putinta, ca expresia voii lor sa se apropie de cea dumnezeiasca, sa nu fie dominata de duh omenesc, lumesc, patimas.Plecarea capetelor, la care preotul cheama frecvent poporul din biserica in timpul slujbelor, este semn al supunerii fata de Dumnezeu, al ascultarii de el. In rugaciunea pe care preotul o rosteste in taina imediat ce zice Capetele voastre Domnului sa le plecati!, se face pomenire faptului ca credinciosii sunt chemati sa-si plece capetele lui Dumnezeu, si nu oamenilor: Insuti, Stapane, cauta din cer spre cei ce si-au plecat Ţie capetele lor; ca nu le-au plecat trupului si sangelui, ci Ţie, infricosatorului Dumnezeu (Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur).Sfintele Scripturi vorbesc si despre ascultarea cu care sunt datori copiii fata de parinti. Dar dau acestei ascultari tot un temei teologic, adica o raporteaza la Dumnezeu. Iata ce spune Sfantul Apostol Pavel: Copii, ascultati pe parintii vostri in Domnul ca aceasta este cu dreptate (Ef. 6, 1), caci aceasta este bine-placut Domnului (Col. 3, 20). Ascultarea copiilor de parinti este un reflex al ascultarii oamenilor de Dumnezeu, ca fii ai Lui. Acelasi fundament teologic dau Sfintele Scripturi si ascultarii slujitorilor fata de stapani: Slugilor, ascultati de stapanii vostri cei dupa trup, cu frica si cu cutremur, intru curatia inimii voastre, ca si de Hristos (Ef. 6, 5). In toate trebuie sa se regaseasca reflexul ascultarii de Dumnezeu.Pentru a accepta mai usor sa intram in ascultarea de Dumnezeu, trebuie sa ne luptam sa nu-L asemanam pe Dumnezeu cu oamenii, nici voia Lui cu cea a oamenilor si nici poruncile Lui cu poruncile oamenilor. Din pacate, experienta negativa a ascultarii de oameni, de stapanitorii acestui veac, care exploateaza faptul ascultarii, impunandu-si voia lor in folos propriu, a creat mentalitatea si reflexul conform carora ascultarea inseamna pierderea libertatii. Or, ascultarea de Dumnezeu inseamna tocmai dobandirea libertatii. Pierderea libertatii este ramanerea in voia oamenilor sau in voia proprie. (Articol aparut sub semnatura Pr. Prof. Constantin Coman si publicat in "Ziarul Lumina" din data de 11 martie 2013)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 932
Id: 29043
Data: Mar 11, 2013
Imagine:

Data: Mar 11, 2013

Data: Mar 11, 2013

Data: Mar 11, 2013

Data: Mar 11, 2013

Data: Mar 11, 2013

Data: Mar 11, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Canon de pocainta catre Domnul nostru Iisus Hristos
Canon de rugaciune catre puterile ceresti si catre toti sfintii
Canon de rugaciune la Praznicul Bunei Vestiri
Canon de rugaciune la Praznicul asezarii in racla a Cinstitului Brau al Maicii Domnului (1)
Canon de rugaciune catre Sfintii Apostoli si Diaconi Prohor, Nicanor, Timon si Parmena, dintre cei saptezeci
Canon de rugaciune catre Sfantul Ierarh Acachie, Episcopul Melitinei
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).