Deniile – slujbe specifice Postului Mare

Deniile sunt slujbe specifice Postului Mare. Acestea sunt savarsite in zilele de miercuri si vineri din saptamana a cincea a Postului si din seara Duminicii Intrarii Domnului in Ierusalim pana in seara Vinerii Mari din Saptamana Patimilor. Despre valoarea duhovniceasca a deniilor vorbeste Preafericitul Parinte Daniel in prefata Lumina spre Lumina Invierii. Intelesul si folosul postului , la cartea Deniile din Postul Mare , aparuta la Editura TRINITAS (1999):Deniile sunt slujbe de dimineata (utrenie) care se savarsesc in seara zilei precedente ca o forma de priveghere prelungita a zilei, ca umplere a serii cu lumina duhovniceasca a rugaciunii si a cantarii. Cu alte cuvinte, denia face ca seara sa fie ziua si lumina de priveghere. Deniile sunt specifice zilelor de joi si sambata din saptamana a cincea din Postul Pastilor, precum si intregii saptamani a Sfintelor Patimi, care precede sarbatoarea Invierii Domnului. Deniile din Saptamana Patimilor incep, de fapt, duminica seara cu Denia de luni si se termina cu vinerea patimilor seara, cand are loc slujba Deniei de sambata, in care se canta si Prohodul Domnului. […]Ele contin multa lumina si multa hrana duhovniceasca pentru urcusul interior al sufletului spre marea si sfanta sarbatoare a Invierii Domnului.Deniile de joi si sambata din saptamana a cincea din Postul Mare, cand este pomenita Cuvioasa Maica Maria Egipteanca, sunt in mod deosebit denii de pocainta, de constientizare a mortii spirituale a sufletului robit de pacat si patimi.Deniile din Saptamana Sfintelor Patimi sau Patimiri ale Domnului nostru Iisus Hristos au in centrul lor taina suferintelor sufletesti si trupesti ale Mantuitorului ca urmare a pacatelor oamenilor, aratate in invidie si ura, lacomie si tradare, frica prea mare si lipsa de fidelitate, etc.Pe de alta parte slujbele deniilor arata si puterea pocaintei.Patima iubirii de arginti a ucenicului Iuda Iscarioteanul este pusa in contrast cu pocainta si darnicia femeii pacatoase, care a folosit fara zgarcenie mirul de mare pret pentru a prevesti si cinsti taina mortii lui Hristos.Frica prea mare a ucenicului Petru in fata unei slujnice atunci cand s-a lepadat de Hristos este pusa in contrast cu pocainta talharului de pe cruce, care in ultima clipa a vietii sale a castigat raiul tocmai pentru ca s-a pocait si L-a rugat pe Hristos, zicand: Pomeneste-ma, Doamne, cand vei veni intru imparatia Ta! (Luca 23, 42).Deniile din Saptamana Sfintelor Patimi sunt un urcus abrupt si intens spre Inviere; ele sunt ca o culme pentru cei care au postit si s-au pocait de pacatele lor, sau ca un tren de ultima ora, ca o chemare staruitoare pentru cei intarziati in hotararea lor de a se intoarce spre Hristos inainte de marea sarbatoare a Invierii.Cantarea: Iata, Mirele vine la miezul noptii si fericita este sluga pe care o va afla priveghind… , precum si cantarea: Camara Ta, Mantuitorul meu, o vad impodobita si imbracaminte nu am ca sa intru intr-insa… , exprima cel mai intens tensiunea dintre pocainta si iertare, dintre priveghere si asteptarea bucuriei invierii si a intalnirii cu Hristos.Deniile nu sunt doar slujbe de dimineata savarsite seara, pana tarziu in noapte, ci scopul lor principal este ca, prin rugaciune si cantare, prin citirea Sfintei Scripturi si meditatie, prin pocainta si post, sa alungam din suflet intunericul pacatelor si sa ne umplem de lumina cea tainica si nevazuta, dar reala si simtita ca bucurie, a prezentei iubitoare a lui Hristos in noi si in cei care se roaga impreuna cu Biserica Sa.Odinioara, mai ales la sate, lumanarea de ceara curata aprinsa de credinciosi in biserica, la deniile din Saptamana Patimilor, era la sfarsit purtata in mana pana acasa, ca arvuna a luminii invierii, ca semn ca rostul si folosul slujbei deniilor este acela de a aduna in timpul Postului lumina in suflet spre a ne bucura de lumina cea mare si deplina a Sfintelor Pasti. […] Slujba deniilor se afla in Triod, o carte voluminoasa de strana care contine slujbele specifice perioadei de trei saptamani dinaintea inceputului Postului Sfintelor Pasti si perioadei de sapte saptamani a Postului Pastilor. Totusi, Triodul este o carte mai greu de purtat si de manuit, astfel incat ea nu este la indemana tuturor credinciosilor.In plus, numarul mare de studenti in teologie si elevi de Seminar cere ca cele mai solemne, frumoase si indragite parti ale vietii liturgice ortodoxe sa fie mai accesibile tinerilor si credinciosilor dornici sa participe mai activ si mai usor la rugaciunea comuna a Bisericii. Bogatia spirituala a Ortodoxiei trebuie inteleasa mai bine, pentru a fi apreciata, aparata si promovata mai mult.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 2550

Id: 617

Data: Apr 3, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).