Dezbatere cu tema Cum intelegem Ortodoxia astazi, la Iasi

La Biserica Pogorarea Sfantului Duh - Curelari din Iasi a fost organizata in Duminica Ortodoxiei dezbaterea cu tema Cum intelegem Ortodoxia astazi, informeaza Editia de Moldova a Ziarului Lumina. Invitatii la acest eveniment au supus discutiei subiecte precum: Ce este Ortodoxia?, Raspunsurile si darurile Ortodoxiei pentru lumea de astazi, Ortodoxie si ortopraxie si Calea duhovniceasca Oastea Domnului, misionarism laic in Biserica Ortodoxa Romana.Duminica Ortodoxiei a fost sarbatorita in mod deosebit de credinciosii care fac parte din Asociatia Oastea Domnului si care se aduna in fiecare saptamana la Biserica Curelari din Iasi, pentru a participa la sfintele slujbe si la catehezele organizate aici. Cum intelegem Ortodoxia astazi a fost titlul intalnirii consacrate cinstirii credintei ortodoxe si sfintelor icoane, ce a avut loc in Biserica Pogorarea Sfantului Duh - Curelari din Iasi. In deschiderea intrunirii, Vasile Manole, preot misionar la acest sfant lacas, a vorbit despre motivele pentru care a dorit sa marcheze, in prima duminica din Postul Mare, sarbatoarea Ortodoxiei. Parintele Constantin Sturzu, consilier cultural al Arhiepiscopiei Iasilor si paroh al Parohiei Talpalari din Iasi, si-a inceput cuvantul plecand de la un pasaj din Sfanta Scriptura. Este important sa incercam permanent sa ne definim identitatea, sa intelegem cine suntem si ce avem de facut. Pericolul cel mai mare asupra Ortodoxiei vine atat din exterior, dar mai ales din interior. Putem raspunde la intrebarea «Ce este Ortodoxia?» plecand de la intrebarea: «Dar voi cine ziceti ca sunt Eu?», pe care Mantuitorul a adresat-o Sfintilor Apostoli. Aceasta este intrebarea care ni se adreseaza si noua, tuturor, peste veacuri, iar raspunsul poate fi unul ortodox sau unul neortodox. Raspunsul Sfantului Apostol Petru a fost unul ortodox: «Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui Viu». Dar tot el este cel care, la scurt timp dupa ce da acest raspuns, atunci cand Mantuitorul le vorbeste ucenicilor despre patimile pe care avea sa le indure, dar si despre Invierea Sa cea dupa trei zile, avea sa-l traga deoparte si sa-l dojeneasca pe Domnul, cerandu-i sa Se crute pe Sine. Replica Mantuitorului a fost, insa, una ferma: «Inapoia mea, satano!», i-a spus, aratandu-i ca, de data aceasta, nu cugeta cele ale lui Dumnezeu, ci cele ale oamenilor. In cea de-a doua ipostaza, Petru se dovedeste a nu mai avea o dreapta credinta, caci n-a mai fost inspirat de Tatal Cel din ceruri, ci s-a ghidat dupa mintea lui omeneasca, a explicat pr. Constantin Sturzu.In continuare, pr. Mircea Stoleriu a sustinut o alocutiune despre Raspunsurile si darurile Ortodoxiei pentru lumea de astazi. Ortodoxia ne aduce marea bucurie de a ne darui Adevarul. Ne aducem aminte de Pilat, care L-a intrebat pe Mantuitorul: «Ce este adevarul?». Domnul nostru Iisus Hristos nu i-a raspuns, pentru ca El Insusi era Adevarul. Aceasta Ortodoxie imbibata de Hristos nu poate sa fie alta niciodata. Noi avem ca dar din partea Ortodoxiei faptul ca ne-am nascut in aceasta credinta. Ortodoxia ne daruieste dreapta credinta. Liturghia este smerenie inainte de toate. Liturghia este Insusi Hristos. Marele dar al Ortodoxiei este icoana. Ea este imaginea devenirii noastre. Icoana este chemarea noastra spre idealul de sfintenie. («Fiti sfinti, pentru ca Eu sunt Sfant»), a afirmat pr. Mircea Stoleriu.Punctul al treilea al dezbaterii, Ortodoxie si ortopraxie, a fost dezvoltat de pr. prof. Dragos Bahrim, directorul Seminarului Teologic Liceal Ortodox Sf. Vasile cel Mare din Iasi. Nu poti fi crestin daca nu traiesti Evanghelia, daca nu marturisesti prin lucrarile tale credinta pe care ti-o asumi. Sunt multe locuri in Sfanta Scriptura in care se arata ca nu se poate sa te numesti credincios fara sa ai lucrare duhovniceasca. Poti sa practici o teologie fara lucrare duhovniceasca sau poti avea o evlavie ortodoxa dar sa nu cunosti teologia, dogmele Bisericii. Cand te apropii de cele dumnezeiesti, trebuie sa ai o pregatire necesara. Cel care se apropie de Teologie trebuie sa se lepede de patimi. Il cunoastem pe Dumnezeu in masura in care ne curatim de patimi. Devenim ortodocsi pe masura ce implinim o lucrare duhovniceasca cu noi insine. Intre ortodoxie si ortopraxie trebuie sa fie o stransa legatura. Nu poti fi crestin fara sa traiesti in viata ta Evanghelia, a spus pr. prof. Dragos Bahrim.In final, pr. Vasile Manole a prezentat un scurt istoric al asociatiei Oastea Domnului, creionand locul si rolul acestei organizatii in cadrul misionarismului laic din Biserica Ortodoxa Romana.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1027

Id: 4757

Data: Feb 23, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).