]]>„Spune-mi un cuvânt, Avva, despre cum aș putea fi mântuit.” Cu aceste cuvinte, oamenii s-au apropiat de bărbații și femeile lumii sfinte, de-a lungul epocilor, căutând un cuvânt de mântuire. Ne-am putea întreba astăzi care este cuvântul de mântuire pe care teologia Bisericii Răsăritene, adică teologia Bisericii timpurii nedivizate, îl poate rosti către lumea modernă? Care este unicul cuvânt teologic oferit de Sfinții Părinți ai Bisericii Răsăritene unei lumi care astăzi însetează după plenitudine și vindecare? De la început trebuie să subliniem că teologia patristică nu poate fi redusă la un sistem structurat de adevăruri. Mai degrabă este lumina și harul Sfântului Duh, care dă viață întregii Biserici și care reîntinerește lumea. Într-adevăr, dacă este separată de Biserică și de lume, teologia se dovedește a fi numai un studiu steril al formulărilor dogmatice, și nu o viziune deificatoare a convingerii și a dedicării, capabilă de a transforma întreaga lume. Aceasta era în mod cert situația în Constantinopol, unde viața „religioasă” îngloba fiecare detaliu al vieții „laice”. Cultura teologică încorpora fiecare aspect, manifestare, activitate, instituție, intuiție și realizare literară din societatea bizantină. Acest lucru era posibil deoarece Părinții Bisericii erau în primul rând păstori, nu filosofi. Preocuparea lor principală era de a îndrepta sufletul omenesc și de a transforma societatea, nu de a rafina concepte sau de a rezolva controverse. Poate că tema centrală a teologiei patristice este natura dinamică a învățăturii sale: dogma Sfintei Treimi și dogma hristologică, precum și modul în care sunt înțelese ființa umană și întreaga lume, care nu sunt niciodată percepute ca realități autonome, statice. Această caracteristică a constituit atât o experiență înnăscută, cât și o așteptare continuă. Larga cuprindere de care au dat dovadă scriitori precum Sfântul Simeon Noul Teolog și Sfântul Grigorie Palama face parte integrantă din această concepție dinamică despre lume. Fie printr-o analiză complexă a dogmei și prin studiul vieții istorice a Bisericii, fie admirând opere de artă cu valoare perenă, fie chiar repetând frazele liturgice în rugăciune, descoperim în mod constant aceeași unică viziune a unei umanități chemate să-L cunoască pe Dumnezeu și să devină Dumnezeu, dar și a unei lumi transfigurate în prezența lui Dumnezeu și pline de Acesta. În acest context, Părinții Bisericii au cutezat să prezinte dogma theosis-ului. Pentru a-l cita pe Sfântul Grigorie Teologul: „Acceptă originile existenței tale. Acceptă originile a ceea ce este mai important dintre toate, că Îl cunoști pe Dumnezeu, că speri în Împărăția cerurilor, că ai contemplat slava Lui. Acceptă - și acum vorbesc cu îndrăzneală - că ai fost creat divin”. Mai multe detalii în Ziarul Lumina.
Download: Click for download attached file: Dimensiunile teologiei Bisericii de Rasarit
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 626
Id: 53266
Data: Jun 29, 2015
Imagine:
]]>E mare forfotă astăzi pe mapamond. Se circulă imens şi intens în toate direcţiile. Pe marile aeroporturi avioanele aterizează şi decolează la câteva minute. Şoselele sunt .....
Data: Jun 29, 2015
]]>Înspre asfințitul zilei de Vinerea Paștilor din anul Domnului 418, în catedrala de piatră dacică și cărămidă romană a Sfântului Niceta din Remesiana, .....
Data: Jun 29, 2015
]]>La, 24 iunie 2015, Mănăstirea Bradu a îmbrăcat veștmânt de sărbătoare. Atestată documentar la 15 iulie 1737, mănăstirea aflată în satul Gurguiata, la șapte kilometri distanță de stațiunea .....
Data: Jun 29, 2015
]]>Credincioșii din cartierul clujean Mănăștur au sărbătorit duminică, 28 iunie 2015, în avans hramul bisericii, ocrotite de Sfinții Apostoli Petru și Pavel. Cu o zi înainte de prăznuirea .....
Data: Jun 29, 2015
]]>La 28 iunie 2015, creştinii ortodocşi s-au aflat în Duminica a IV-a după Rusalii. Cu acest prilej, Preasfinţitul Părinte Ambrozie, Episcopul Giurgiului, s-a aflat în mijlocul obştii .....
Data: Jun 29, 2015
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
07. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 30.06.2011 - Sarbatorile
45. Indrumator liturgic - Arhid Marian Gigina - 08.11.2012 - Explicarea Tainei Botezului la Sfantul Ioan Gura de Aur
25. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 15.03.2012 - Despre post - Posturile de mai multe zile - Postul Paresimilor
16. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 12.01.2012 - Despre Sfanta Cruce
17. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 19.01.2012 - Scurt istoric liturghiilor ortodoxe I
11. Indrumator liturgic - Diac Marian Gigina - 28.07.2011 - Praznicele imparatesti cu data schimbatoare - Partea I
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).