Constantin Brâncoveanu s-a nascut în anul 1654, la Brâncoveni (actualmente comuna în judetul Olt), într-o veche familie boiereasca. Era fiul lui Matei („Papa“) Brâncoveanu si al Stancai (Cantacuzino), sora domnitorului Şerban Cantacuzino, fiind si stranepot al lui Matei Basarab. Ramânând orfan de tata la vârsta de doar un an, a fost crescut de bunica dinspre tata, Pauna Greceanu, si de un unchi al sau, stolnicul Constantin Cantacuzino (un reprezentant de seama al culturii umaniste în spatiul românesc), care i-au oferit o educatie aleasa pentru acele vremuri, învatând, printre altele, greaca, latina si slavona.Casatorit cu Marica, nepoata lui Antonie Voda din Popesti, Constantin Brâncoveanu a avut cu aceasta patru fii: Constantin, Ştefan, Radu si Matei, si sapte fiice: Stanca, Maria, Ilinca, Safta, Anca, Balasa si Smaranda. Sotia sa, Doamna Marica, a fost adevaratul administrator al întregii averi a Brâncovenilor, despre care se afirma pe atunci ca era fabuloasa.Uns domnitor la Mitropolia BucurestilorDe-a lungul vietii sale, detine diferite functii de seama ale tarii: aga, postelnic, spatar si logofat. Logofat între anii 1682-1688, Brâncoveanu nu a vrut sa fie domnitor al Ţarii Românesti, ci a fost urcat pe tron din vrerea boierilor. Boierii pamânteni, nemaidorind sa îi conduca un cantacuzin, aproape ca l-au fortat sa preia domnia. A fost uns domnitor la Mitropolia Bucurestilor, în prezenta Patriarhului bizantin Dionisie si a Mitropolitului valah Antim.Pâna în anul 1709, Constantin Brâncoveanu a reusit sa mentina o politica echilibrata între Imperiul Otoman, caruia îi era vasal, si Imperiul Habsburgic, a carui expansiune ajunsese pâna la hotarele Ţarii Românesti. Cu Imperiul Habsburgic, Brâncoveanu a încheiat mai multe tratate secrete. În schimbul anumitor servicii, Brâncoveanu a primit pentru el si pentru familia sa mai multe mosii si titluri nobiliare.În 1709, o conjunctura europeana nefavorabila si greselile politice ale lui Constantin Brâncoveanu au dus la dezastrul familiei. Atunci, regele Suediei Carol al XII-lea fusese învins de Petru cel Mare la Poltava. Scapata de amenintarea suedezo-germana, armata rusa a intrat pe teritoriul Moldovei, pentru a lupta cu sultanul. Brâncoveanu s-a gândit atunci sa se alieze cu rusii. I-a scris lui Petru cel Mare o scrisoare în care i-a promis ca îl va ajuta cu aprovizionarea armatei. În schimb, tarul i-a trimis multumirile sale si 300 de pungi cu aur, pentru plata serviciilor. Pentru mai multa siguranta însa, Înalta Poarta l-a trimis de îndata ca domn în Moldova pe Dimitrie Cantemir, dusman stiut al familiei Brâncovenilor, cu însarcinarea de a raporta Divanului orice miscare facuta de acesta. Primul lucru pe care l-a facut însa Cantemir a fost sa se alieze cu tarul. Prudent, Brâncoveanu a încercat sa mentina un echilibru între cele doua tabere. El si-a adunat ostile în tabara de la Urlati, Prahova, aproape de granita cu Moldova. În cazul în care rusii ar fi vrut sa intre în Ţara Româneasca, se alia cu ei. El intentiona însa sa ramâna de partea turcilor daca acestia ar fi fost mai rapizi. Planurile i-au fost date peste cap însa de varul sau, spatarul Toma Cantacuzino, care împreuna cu mai multi boieri ai lui Brâncoveanu a fugit în tabara rusilor. Speriat, Brâncoveanu i-a trimis lui Petru cel Mare cele 300 de pungi înapoi, iar turcilor proviziile, contribuind la esecul militar al tarului, în batalia de pe Prut (Stanilesti, 1711), care s-a vazut nevoit sa încheie pace cu turciiMai multe detalii în Ziarul Lumina, Ediția de Banat.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 699
Id: 42759
Data: Jul 28, 2014
Imagine:

Data: Jul 28, 2014
Data: Jul 28, 2014

Data: Jul 28, 2014

Data: Jul 28, 2014

Data: Jul 28, 2014

Data: Jul 28, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).