Stabilirea duminicii ca zi de praznuire a Învierii lui Hristos si de odihna legala i se datoreaza în totalitate Sfântului Constantin cel Mare, care, în întelepciunea sa, a decis sa le ofere tuturor crestinilor posibilitatea de a avea o zi liturgica saptamânala. Pâna la vremea respectiva, cu exceptia iudeilor care pazeau cu strictete sabatul, nu exista o reglementare de natura religioasa sau politica sa le ofere oamenilor posibilitatea de a se odihni si de a se îngriji de propriile îndatoriri de credinta.Iata ce ne marturiseste Eusebiu de Cezareea despre planul Sfântului Constantin cel Mare de a reglementa duminica drept zi de odihna si praznuire pentru întreaga populatie a Imperiului Roman: „De altfel, fericitul Constantin s-a îngrijit ca toata lumea sa poata face ca ei, fiindca-si pusese în gând sa faca treptat din tot omul un închinator la Dumnezeu. Asa a hotarât el prin lege ca ziua închinata Mântuitorului sa le fie zi de odihna tuturor cetatenilor imperiului, iar cea din ajunul sâmbetei sa fie si ea o zi aleasa - cred eu spre aducere-aminte a celor savârsite, dupa traditie, de Mântuitorul în asemenea zile. În tot cazul, întreaga sa oaste a fost învatata de el sa cinsteasca osârdnic aceasta zi a Mântuitorului - chemata si «zi a luminii» sau «a soarelui»; soldatilor care împartaseau si ei dumnezeiasca credinta le era acum îngaduit sa zaboveasca în voie în biserica lui Dumnezeu, ca sa se poata ruga nestingheriti“ (Eusebiu de Cezareea, „Viata lui Constantin cel Mare“, trad. Radu Alexandrescu, în: col. PSB, vol. XIV, EIBMBOR, Bucuresti, 1991, p. 166). În pasajul respectiv ni se amintesc trei lucruri foarte importante pentru subiectul de fata. În primul rând, Sfântul Constantin cel Mare a fost cel care a instaurat acest obicei de pastrare a duminicii ca zi de odihna si de sarbatoare în cadru privat, atât pentru sine, cât si pentru familia sa. Observând beneficiul spiritual si fizic important pe care îl aducea aceasta decizie, a hotarât sa extinda pastrarea ei la nivelul întregului imperiu, atât pentru cetatenii care erau crestini, cât si pentru cei de alta religie. De asemenea, pentru prima data ni se vorbeste aici de începutul duminicii înca din ajunul zilei de sâmbata, lucru care va conduce mai târziu la introducerea Vecerniei ca prima slujba liturgica a zilei în întreg teritoriul Imperiului Roman. Totodata, Sfântul Constantin cel Mare a oferit posibilitatea întregii sale armate de a pastra duminica drept zi de odihna si praznuire, lucru nemaiauzit pâna la momentul respectiv. Armata era practic singura institutie care nu avea o zi de odihna, fiind în alerta permanenta. Desigur, daca exista un pericol imediat, soldatii urmau sa intervina ca într-o zi obisnuita, dar aveau dreptul, în cazul în care nu exista o situatie de urgenta, sa se recupereze fizic si psihic în cursul duminicilor.
Rugaciune speciala pentru armata
Armata romana avea, în mod evident, un fel de rugaciune generalizata care se utiliza în cursul bataliilor. Ne aducem aminte de exemplul soldatilor crestini care au fost rugati de confratii lor sa se roage atunci când, într-o batalie cu marcomanii, armata romana ajunsese într-un caz grav de însetare. Acest fapt se petrecea în vremea împaratului Marcus Aurelius. Desigur, exista un ritual de rugaciune înaintea bataliilor importante. De aceea, Sfântul Constantin cel Mare a decis sa instaureze o rugaciune comuna pentru toti soldatii sai. Aceasta a fost urmatoarea: „Pe Tine singur Te stim Dumnezeu, pe Tine drept împarat Te cunoastem, pe Tine într-ajutor Te chemam; de la Tine ne-am dobândit biruintele, prin Tine mai presus de vrajmasi aratatu-ne-am, Ţie recunostinta Îti datoram pentru bunurile dobândite; în Tine am nadajduit ca si pe cele viitoare ni le vei darui: cu totii Ţie ne rugam; iar pentru împaratul nostru Constantin dimpreuna cu evlaviosii sai fii, fierbinte ne rugam: viata da-le cât mai lunga si de biruinta plina!“ (Ibid., p. 167). Observam caracterul destul de general al acestei rugaciuni care este alcatuita din cereri cât se poate de simple adresate în chip direct unicului Dumnezeu, Care este recunoscut drept adevaratul Împarat, un fapt esential. Astfel, se evita parerea generala a pagânilor ca împaratul roman era un fel de zeu. De asemenea, Sfântul Constantin cel Mare dorea ca soldatii sa fie constienti ca fiecare biruinta pe care o obtinusera era de fapt un rod al conlucrarii cu Dumnezeu si nu un simplu rezultat al disciplinei lor de fier sau al mobilizarii generale în momentele-cheie ale bataliilor. Totodata, el a inclus în final si o cerere pentru propria sa persoana si familia sa, deoarece astfel fidelitatea soldatilor si conlucrarea cu acestia puteau fi întarite si din punct de vedere spiritual. Mai mult decât atât, Împaratul Constantin a decis sa inscriptioneze semnul crucii pe scuturi. „Asijderi a pus el sa fie trecut si pe arme mântuitorul semn al crucii, dupa cum oastea însasi, odata echipata si gata de lupta, n-avea sa mai înalte înaintea ei nici unul din auritele chipuri de odinioara, ci numai mântuitorul însemn de biruinta“ (Ibid., p. 167). Astfel, simbolistica armatei era schimbata si continutul crestin al acesteia era amplificat.Închiderea templelor idolesti
Cu toate ca religia pagâna nu a fost interzisa în imperiu, Sfântul Constantin cel Mare a decis sa închida unele temple unde se savârseau fie jertfe sângeroase, fie aveau loc destrabalari. „În felul acesta preotea Constantin Dumnezeului sau. Tuturor popoarelor aflate sub administratie romana, precum si militarilor, portile tuturor templelor idolesti le-au fost cu desavârsire închise; aducerea de jertfe a fost si ea oprita cu totul. O lege data pentru guvernatorii provinciilor hotara de asemenea cinstirea zilei Domnului; ba, la îndemnul împaratului, acestia au început sa cinsteasca si zilele amintirii mucenicilor, acordându-le în biserici cuvenita sarbatorire si facând împaratului pe plac în toate“ (Ibid., p. 168).În pofida faptului ca era un simplu catehumen, Sfântul Constantin cel Mare s-a considerat, potrivit unei expresii foarte nimerite, un fel de „episcop al celor din afara“, dupa marturia lui Eusebiu de Cezareea. Iata textul în cauza: „Fapt care i-a si îngaduit sa spuna odata, la primirea unor episcopi, ca si el ar fi un fel de episcop, sau - cum l-am putut eu însumi auzind zicând - «Voi sunteti episcopi întru cele dinauntru ale Bisericii; pe mine, însa, m-a asezat Dumnezeu episcop al celor aflate în afara ei». În duhul acestor vorbe, Constantin si-a pastorit toti supusii cu multa chibzuinta; si îi îndemna din rasputeri sa mearga pe calea unei vieti cuvioase“ (Ibid., p. 168). Aceasta „episcopie“ nu trebuie înteleasa ad litteram, fiind cât se poate de clar ca nu avea o valoare sacramentala, ci doar în sens de „supraveghere“. Aceasta supraveghere consta în asigurarea pacii, a tolerantei religioase, dar si a bunastarii pentru întreaga populatie a imperiului. Sfântul Constantin cel Mare pregatea în mod tainic convertirea unui întreg imperiu. O convertire care avea sa înceapa cu el însusi si urma sa fie continuata si de urmasii sai, chiar daca acestia au avut de împartit o mostenire poate prea grea pentru tineretea lor. (Articol semnat de Adrian Agachi si publicat în “Ziarul Lumina” din data de 5 decembrie 2013)Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1409
Id: 36255
Data: Dec 5, 2013
Imagine:

Data: Dec 5, 2013

Data: Dec 5, 2013

Data: Dec 5, 2013

Data: Dec 5, 2013

Data: Dec 5, 2013
Data: Dec 5, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).