Biserica ortodoxa cinsteste la 29 august Taierea Cinstitului Cap al Sf. Ioan Botezatorul. Cu acest prilej, în cele ce urmeaza va prezentam un articol publicat în saptamânalul „Lumina de Duminica”, din data de 28 august 2011, intitulat „Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca…“:Sfântul Ioan Botezatorul este cunoscut în mod special pentru sfintenia vietii lui, pentru severitatea ascezei si râvna înflacarata dupa dreptate si dupa cele ceresti. A fost denumit de imnologii Bisericii 'înger în trup' sau 'înger omenesc', iar în calendarul ortodox îi sunt închinate nu mai putin de trei sarbatori, fiind cea mai cinstita personalitate a Vechiului Testament. La sfârsitul anului bisericesc, pe 29 august, Biserica Ortodoxa praznuieste 'Taierea capului Sfântului Ioan Botezatorul', zi de post.Din paginile Sfintei Scripturi stim cu totii ca Ioan Botezatorul vietuia aspru, avea drept îmbracaminte o haina din par de camila si împrejurul mijlocului o cingatoare, iar de hranit, se hranea cu lacuste si miere salbatica. A fost Înaintemergator al Domnului Iisus Hristos, a vestit taina Dumnezeului-Om si Împaratia cerurilor, a mustrat ca nimeni altul pacatul si faradelegea. Desi toate acestea le stim, Biserica a retinut si blândetea Înaintemergatorului Ioan, adânca lui smerenie si frumusetea umana care au înnobilat acest suflet, cercetat de harul lui Dumnezeu înca de la zamislire. Poate de aceea, 'noul popor' al lui Dumnezeu l-a pictat cu aripi de înger în nenumarate icoane, pentru ca prin aceste calitati s-a apropiat cel mai mult de Dumnezeu, fiind, dupa spusele Mântuitorului, cel mai mare om nascut din femeie. Parintele Nicolae Steinhardt, monahul de la Rohia, a sintetizat în urmatoarele cuvinte calitatile exceptionale ale Sfântului Ioan: absoluta smerenie, capacitatea de a iubi pe altul, nu numai ca pe sine, ci mai mult decât pe sine, capacitatea de a recunoaste superioritatea altuia, capacitatea de a sterge si anula sinea proprie, înlocuind-o cu a altuia.'Omul acesta pretuieste mai mult decât jumatate din regatul meu''Viata Sfântului Ioan Botezatorul ne este cunoscuta în toata simplitatea si rigoarea ei. Moartea lui, timpurie, constituie o dovada a ceea ce istoricilor contemporani si ilustrului nostru compatriot Mircea Eliade, în special, le place a numi absurditate a istoriei', sublinia monahul Nicolae Steinhardt. Sfântul Ioan Botezatorul, prin acele vorbe fara ascunzis, a fost un toiag aprig de mustrare pentru nefericitul rege Irod Agripa, care îsi luase ca femeie pe sotia fratelui sau, casatorie care era de fapt un osândit concubinaj. Închis de Irod în beciurile palatului, Ioan a cazut victima a urzelilor fortelor întunericului si ale pacatului. În schimbul unui dans amagitor, Salomeea cere capul Botezatorului pe tipsie. Irod nu era dispus sa-l omoare, remarca parintele Nicolae Steinhardt, pentru ca poporul îl socotea prooroc si drept pe Ioan, nu era dispus sa-l omoare si fiindca nici chiar lui Ioan nu-i era antipatic, ci îl respecta si îl pretuia. În felul acesta, Irod consimtea ca ceea ce facuse era un un act osândit, dar legaturile pacatului erau atât de mari în sufletul sau, ca nu s-a putut descotorosi de el. Îl arestase pe Ioan ca sa scape de gura femeii. 'Nerodului, ametit cum era, i-a fost însa rusine sa-si calce nesabuitul juramânt. Ar fi putut prea bine sa-i explice fetei: ti-am fagaduit pâna la jumatatea regatului meu, dar omul acesta pretuieste mai mult decât jumatate din împaratia mea, astfel încât nu ti-l pot da; cere-mi altceva. Dar nu l-a dus mintea catre acest raspuns drept, ci ca netotul a împlinit salbatica sfruntata cerere: lui Ioan i s-a taiat capul în chiar beciurile palatului si cinstitul cap i-a fost adus Salomeii pe tipsie, precum dorise ticaloasa de Irodiada'.Logica smerenieiTot parintele Nicolae Steinhardt arata ca smerenia lui Ioan reiese cu prisosinta din textul celor patru Evanghelii, care folosesc aproape aceleasi cuvinte centrate în jurul a cinci idei: Iisus Hristos este mai puternic decât Ioan, Ioan nu este vrednic sa-I dezlege cureaua încaltamintei, Ioan nu poate boteza decât cu apa, pe când Iisus va boteza cu Duh Sfânt si cu foc, Iisus este mai înainte de a fi Ioan, Iisus este Cel ce va sa vina.Referatul Evangheliei dupa Matei relateaza: 'Cel Care vine dupa mine este mai puternic decât mine. Nu sunt vrednic sa-I duc încaltamintea. Eu va botez cu apa spre pocainta. El va va boteza cu Duh Sfânt si cu foc.' Iar când Iisus vine la repejunile Iordanului spre a primi botezul, Ioan exclama uimit si coplesit: 'Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine?' Parintele Nicolae spune ca la Ioan 3, 20 se regaseste una din cele mai emotionante, mai neasteptate, mai rascolitoare si mai iesite din comun fraze din câte se afla în Sfânta Scriptura; este declaratia-marturisire a nobilului Ioan Botezatorul: 'Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca'. 'Firesc îi era omului rationamentul cu totul invers: sa voiasca a creste si a propasi el pe seama si în dauna celorlalti. Ceilalti? Sa-l admire, sa-l slujeasca. Sa-l rasfete, sa-l ridice în slavi! Oricât de mult, de fara întrerupere, de nereticent. Satul de laude, de complimente, slujiri si plecaciuni nu se va declara niciodata. Convins de perfecta superioritate nu va înceta în veac a fi.' Egocentrismul si idolatrizarea sinelui sunt cererile si dorintele sufletului omenesc obisnuit câtusi de putin cu stergerea si înfrânarea sinelui. Ioan s-a înfrânat si s-a smerit pâna la capat, aratând ca a fost Înaintemergator al Domnului tocmai prin aceasta calitate. Sfântul Ioan Botezatorul a fost un smerit mergator-înainte al Celui care spunea ca este 'blând si smerit cu inima'. 'Şi totusi Ioan Botezatorul aceasta chiar face, lucrul acesta de necrezut, de potrivnic firii, de scandalos pentru orice psihie normala: pe sine se vrea micsorându-se, pe celalalt crescând, biruind, afirmându-se, împlinindu-se! De aceea si este fraza de la Ioan 3, 30 atât de nepamânteasca, de fara de pereche, de anevoie asimilabila mintilor noastreModel de slujire a lui Iisus HristosÎn cuprinsul Scripturii, zicerea Botezatorului straluceste totusi ca o lumina nespusa si ni se înfatiseaza ca un giuvaer; ea contrazice atât de fatis tendinta oricarei individualitati de a se socoti centrul cercului si de a considera ca legitim sa-si acorde numai drepturi si monopolul dreptatii, încât nu poate sa nu ne uimeasca asa cum ar face marul care, sfidând legea universala a gravitatiei, în loc sa cada la pamânt, când se desprinde din pom, s-ar înalta la cer.' Ioan Botezatorul este pentru noi toti model de iubire si de smerenie. 'Ioan ne poate fi îndreptar pe calea strâmta a înfrângerii trufiei, a neroadei trufii, a egoismului si egocentrismului nostru ridicol care-si face râs de noi îndemnându-ne a crede ca suntem fiecare punctul geometric din chiar centrul lumii si ne da ghes a ne încrede în noi însine, a ne închide si încuia în carapacea sinei noastre imperialiste. Ioan ne poate fi pilda sigura de dragoste pentru Mire, adica pentru Hristos si de slujire neprecupetita a Sa.'
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 821
Id: 43558
Data: Aug 28, 2014
Imagine:

Data: Aug 28, 2014
Programul activităţilor a cuprins ateliere de creaţie, tir cu arcul, concursuri sportive, orientare în natură, plimbări cu carul la stâna tradiţională din sat, jocuri interactive, exerciţii de comunicare şi dezvoltare a personalităţii, foc .....
Data: Aug 28, 2014
Pelerinii sunt aşteptaţi mâine, 30 august 2014, la serbarea celui de-al doilea hram al Mănăstirii Secu din judeţul Neamţ. Aşezarea monahală este ocrotită, pe lângă Sfântul Ioan Botezătorul, de Sfântul Varlaam, mitropolitul .....
Data: Aug 28, 2014
Parohia Poiana-Vorona din Protopopiatul Botoşani a organizat marţi, 26 august 2014, programul „Cu Hristos pe cărările vacanţei“. Acesta a fost iniţiat de părintele paroh Andrei Bucşă şi s-a adresat celor care participă la .....
Data: Aug 28, 2014
Una dintre cele mai reprezentative aşezări monahale din Arhiepiscopia Iaşilor, Mănăstirea Secu, îşi serbează astăzi hramul. Sfânta Liturghie va fi săvârşită de Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi .....
Data: Aug 28, 2014
Astăzi, de sărbătoarea Tăierii Capului Sfântului Ioan Botezătorul, Înaltpreasfinţitul Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, alături de un sobor de ierarhi din care vor face parte IPS Părinte Teodosie, .....
Data: Aug 28, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
01. Talcuirea Evangheliei - Pr. Viorel-Ion Vacariu - 24.06.2012 - Duminica a III-a dupa Rusalii
05. Talcuirea Evangheliei - Pr. Viorel-Ion Vacariu - 22.07.2012 - Duminica a VII dupa Rusalii
36. Talcuirea Evangheliei - Pr. Viorel-Ion Vacariu - 24.02.2013 - Duminica a XXXIII-a dupa Rusalii (a vamesului si fariseului)
09. Talcuirea Evangheliei - Pr. Viorel-Ion Vacariu - 19.08.2012 - Duminica a XI-a dupa Rusalii
50. Talcuirea Evangheliei - Pr. Viorel-Ion Vacariu - 09.06.2013 - Duminica orbului
23. Talcuirea Evangheliei - Pr. Viorel-Ion Vacariu - 25.11.2012 - Duminica a XXX-a dupa Rusalii
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).