Evangheliile Sfantului Maslu sunt trepte si cai spre vindecare

Sfanta Taina a ungerii bolnavilor cu untdelemn sfintit, insotita de rugaciunile preotilor, daruieste vindecarea sufleteasca si trupeasca. Ratiunea acestei taine eclesiale este prezenta pacatului si a bolii in lume, ca efecte ale caderii si ale mortii interioare a umanitatii. Crestinul botezat este curatit de boala pacatului stramosesc, dar efectele acestuia, insotite de propriile pacate sau de pacatele neamului lui, se manifesta in lume prin durere, suferinta si moarte.Taina Maslului este puterea cereasca revarsata peste trupurile si sufletele credinciosilor, ca proorocie si prezenta ascunsa (in Taina) a Duhului invierii in inima Bisericii. Untdelemnul este elementul vazut si profetic (se stiu proprietatile sale vindecatoare) prin care Duhul Sfant daruieste harul vindecarii tuturor celor ce se ung din acesta prin rugaciunea Bisericii. El devine untdelemnul indurarii lui Hristos. In aceasta rugaciune a intregii Biserici sunt antrenate toate soboarele de sfinti ai lui Dumnezeu care sunt chemati in ajutor pentru vindecarea celui in suferinta.Canonul de rugaciune al Sfantului Maslu (scris de Sf. Arsenie) cuprinde rugaciuni catre Dumnezeu, Maica Domnului si sfinti care aduc in viata Bisericii mireasma nemuririi in iubirea Sfintei Treimi. De asemenea, in acest canon de rugaciune, toate tipurile profetice ale istoriei sunt aduse spre marturia iubirii de oameni a lui Dumnezeu. Mirul si untdelemnul ungerii sunt semnele prezentei lui Hristos ( Cel uns) in Biserica: Mantuitorule, Cel ce esti mirul cel nestricacios si varsat prin har, care curateste lumea, indura-te si miluieste pe acesta ce-si unge cu credinta, in Dumnezeirea Ta, ranile cele trupesti.In lucrarea Sfantului Maslu, sunt unse cu untdelemn sfintit prin rugaciune toate intrarile firii, adica simturile omului (vazul, auzul, mirosul, gustul, pipaitul) care sunt porti ale alteritatii, fie ea ispita ori binecuvantare. Taina sfinteste aceste intrari ale comuniunii umane si le pazeste de intrarea cea rea: Insemnand acum pe robii Tai cu bucuria pecetii Tale, fa, Stapane, simturile lor intrare de netrecut si de necuprins pentru toate puterile cele potrivnice.Puterea vindecatoare a lui Hristos, daruita Bisericii si impartasita credinciosilorCitirile biblice ale Tainei Maslului sunt sapte citiri apostolice si sapte Evanghelii care arata puterea vindecatoare a lui Hristos daruita Bisericii si impartasita credinciosilor. Rodirea minunata a untdelemnului sfintit prin care lucreaza Duhul Sfant este aceea ca innoieste firea bolnava de pacat si orienteaza viata omului spre imparatia lui Dumnezeu: Ca si cei ce se vor unge cu untdelemnul acesta al innoirii sa fie de temut pentru cei potrivnici si sa straluceasca in stralucirile sfintilor Tai, neavand intinaciune ori prihana; sa fie primiti in odihna Ta cea vesnica si sa ia plata chemarii celei de sus.Sfintii Parinti care au alcatuit slujbele si rugaciunile Tainei Sfantului Maslu au realizat o adevarata antropologie a caderii si ridicarii omului pe treptele fiintei. Sunt astfel rememorate caderile cele amare ale umanitatii si ridicarea prin harul lui Dumnezeu. Timpul omului cazut este o masura a mortii progresive: Asa, Doamne, Cel ce esti lesne iertator, Caruia iti pare rau de rautatile noastre, Cel ce stii ca gandul omului este plecat spre cele rele din tineretile lui, Care nu voiesti moartea pacatosului, ci sa se intoarca si sa fie viu….Prin Taina Maslului, se instaureaza era eclesiala a minunilor lui Dumnezeu, adica timpul in care El lucreaza prin oameni pentru zidirea veacului viitor. Minunea nu este asadar numai o strafulgerare a luminii dumnezeiesti in viata lumii, ci o permanenta a istoriei care devine Biserica temporala prin harul lui Dumnezeu. Maslul alina durerea nesfarsita a omului indepartat de Dumnezeu si da suferintei un sens hristologic: acela de Cruce a rabdarii si a smereniei omului in Dumnezeu.Biserica lui Hristos constientizeaza finitudinea trupului uman, neputinta lui de a persevera in bine si ghimpele mortii din el, dar incredinteaza lui Dumnezeu viata omului si pune toate durerile omenesti la picioarele Crucii lui Hristos. Biserica nu incearca sa ascunda ori sa cosmetizeze, ci asuma imensa tragedie umana si durerea esecului omenesc, transfigurand prin Hristos Crucea in inviere si suferinta in bucurie. Vocatia umanitatii este aceea de a se bucura vesnic in iubirea lui Dumnezeu, de aceea, durerea si boala ca pinteni ai mortii trupului isi au chiar in ele insele sfarsitul, iar omul este zidit pentru locul unde nu este durere, nici intristare, nici suspin, ci viata cea fara de sfarsit. De asemenea, bolile incurabile si durerea cea fara de leac a mortii sunt cuprinse in durerea crucificata a Mielului lui Dumnezeu pentru noi.Dimensiunea vindecatoare si restauratoare a rugaciunii eclesiale trebuie unita cu permanenta gandului la Dumnezeu, care devine o respiratie spirituala a omului credincios: Insuti Preabunule imparate, asculta rugaciunea mea in ceasul acesta si in aceasta sfanta zi si in toata vremea si locul, si ia aminte la glasul rugaciunii mele si daruieste tamaduire robului Tau. Astfel, permanenta iubirii vesnice a lui Dumnezeu pentru oameni se daruieste lumii ca permanenta a rugaciunii si a slujirii eclesiale.Evangheliile Sfantului Maslu sunt trepte si cai spre vindecareConditiile necesare pentru binecuvantare si vindecare sunt credinta puternica (precum cea a femeii cananeence), smerenia adanca (ca a lui Zaheu), indurarea (ca a samarineanului milostiv), privegherea insotita de fapte bune (ca a fecioarelor intelepte), dorul de slujire a lui Dumnezeu (ca al soacrei lui Petru), staruinta in rugaciune ( Cel ce vindeci suferintele cele indelungate). Evangheliile Sfantului Maslu sunt trepte si cai spre vindecarea omului de boala si de moarte prin lucrarea minunata a lui Hristos.Cultul liturgic afirma unitatea si solidaritatea trupului cu sufletul si impreuna-vocatie a acestora pentru slava lui Dumnezeu. De aceea, Biserica ia aminte la neputinta firii omenesti si vindeca suferintele spirituale care sunt pricini ale durerilor trupului. De aceea, Taina Sf. Maslu contine dezlegari de pacate si rugaciuni de iertare. Pacatul este purtator al durerilor (dupa expresia Sf. Maxim Marturisitorul), iar luminarea omului vine din interior, prin harul Duhului Sfant, Care locuieste in om si-l curateste de toata intinaciunea. Astfel, patimile trupului sunt consecinte ale patimilor sufletesti, ale indepartarii de Dumnezeu, Fantana bunatatilor, ale prabusirii in moartea iubirii de sine. Dupa cele sapte citiri apostolice, Evanghelii si rugaciuni, preotii citesc o alta rugaciune, punand Sf. Evanghelie pe capul celui bolnav, daruind puterea vindecatoare a lui Hristos celor in suferinta: Ci pun mana Ta cea puternica si tare ce se afla in aceasta Sfanta Evanghelie, pe care slujitorii cei impreuna cu mine o tin deschisa pe capul robului Tau. (Articol postat pe site-ul doxologia.ro)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1440

Id: 21758

Data: May 7, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).