Expozitie de icoane dedicata Anului omagial al Tainei Sfantului Maslu si al ingrijirii bolnavilor, in Episcopia Caransebesului

Marti, 6 martie, in Sala de festivitati 'Episcop Elie Miron Cristea' a Episcopiei Caransebesului a avut loc vernisajul unei expozitii de icoane, avand ca tematica 'Anul omagial al Tainei Sfantului Maslu si al ingrijirii bolnavilor' si 'Anul Sfantului Mitropolit Andrei Şaguna si Banatul', comemorat anul acesta in Episcopia Caransebesului.La acest eveniment a fost prezent si Preasfintitul Parinte Lucian, Episcopul Caransebesului, care a oferit diplome de participare si daruri tuturor elevilor participanti, dupa cum informeaza Ziarul Lumina . Au fost expuse peste 90 de lucrari, apartinand celor 64 de elevi participanti, din toate regiunile eparhiei. Elevii prezenti fac parte din cercurile de pictura sustinute de Episcopia Caransebesului in cadrul Biroului de cateheza parohiala, dar si elevi de la cercurile de pictura sustinute de profesorii de religie din scolile eparhiei. Daca pana acum expozitiile de pictura se organizau doar la nivelul cercurilor de pictura, evenimentul acesta reprezinta prima actiune de acest fel la nivel eparhial. Aflandu-ne intr-o perioada de urcus duhovnicesc, un pelerinaj spiritual interior a presupus si vernisajul de icoane pictate de elevii scolilor catehetice coordonate de Biroul de catehizare din cadrul Sectorului cultural al Episcopiei Caransebesului. Daca antropologia Triodului este una a omului cazut, si acest eveniment catehetic a insemnat o 'cautare a chipului pierdut', cum denumea Gabriel Bunghe teologia icoanei rublioviene, o replica la antropologia, relativismul moral si problemele lumii moderne. Perioada desfasurarii vernisajului iconografic nu a fost intamplator aleasa.La fel cum dogma venerarii icoanei incheie edificiul teologic al Ortodoxiei ca o cheie de bolta a epocii sinoadelor ecumenice, tot astfel si pictura de icoane a centrelor catehetice reprezinta o summa aplicata a intregului proces catehetic-mistagogic. Tematica aleasa de copii a fost, cu predilectie, aceea a vindecarilor si minunilor savarsite de Mantuitorul Iisus Hristos asupra naturii omenesti, dar au existat si icoane ale unor sfinti, ale Maicii Domnului. Dialogul teologic lipsit de cuvinte, dintre Mantuitorului si Fecioara Maria din icoana 'Izvorul Tamaduirii', pictata de eleva Şcolii Catehetice din Resita Montana, Lacatusu Georgiana, are ca tema mantuirea omului.Privitorul trebuie sa fie 'infiat' in Duhul pentru a putea fi capabil sa priveasca temeiul baptismal al propriei fiintari. Icoana nu este o imagine pentru meditatia privata, ci asceza/postul privirii reprezinta un eveniment in progresie continua pe masura cresterii noastre duhovnicesti. In acest fel, harisma profetica a creativitatii suprima falsa dilema: cultura sau sfintenie, spune si Paul Evdochimov. Icoana se situeaza dincolo de cultura, devine o lucrare sacerdotala, 'sacrament care preface orice forma de cultura intr-un loc teofanic'.Limbajul artei eclesiastice functioneaza ca semn, cheama la trecerea inspre prototip, la deplasarea de la modul aparentei la modul adevarului, modul existentei adevarate. Decaderea ei in religiozitate insa nu mai 'povesteste' intamplari supranaturale, urmareste sa emotioneze persoana. Functionand conform unor interese psihologice individuale ale unei religiozitati instictuale, spune Ch. Yannaras, ea ignora 'trecerea inspre prototip' prin reprezentarea unei lumi a simturilor, sacralizata ideologic. Cuvantul mantuire provine din verbul grecesc sozo, care inseamna a face sanatos, adica a aduce la integralitate, la desavarsire. Intelegem, acum, de ce reprezentarile iconografice ale sfintilor corespund tematicii anului omagial al ingrijirii bolnavilor, al insanatosirii naturii umane in general. Realizate iconic, trupurile sfintilor pictate intr-un tropos eshatologic reprezinta integralitatea si desavarsirea naturii umane. Pret de cateva clipe, Sala de festivitati 'Episcop Elie Miron Cristea' a Episcopiei Caransebesului a devenit centrul de cunoastere mistagogic-iconica a lui Dumnezeu, chemand dupa sine si anul viitor alta irumpere a 'imaginii' prezentului atemporal pentru a deveni sursa a imaginarului contemporan ravasit de o spiritualitate neopagana, un nou politeism, o remitologizare a vietii, echivalentul unei noi 'caderi' a omului.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 388

Id: 20426

Data: Mar 8, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar