Fara rugaciune omul pacatos nu poate implini porunca iubirii fata de vrajmasi

In toate bisericile s-a citit la 29 septembrie 2013, in Duminica a XIX-a dupa Rusalii, textul evanghelic ce ne prezinta Predica de pe munte - Iubirea vrajmașilor. In cuvantul de invațatura rostit la Paraclisul Sfantul Mare Mucenic Gheorghe din Reședința Patriarhala, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Romaniei a aratat invațaturile ce reies din evanghelia de astazi. Evanghelia de astazi este Evanghelia duminicii a XIX-a dupa Rusalii și ea ne arata ca iubirea fața de vrajmași il face pe om asemenea cu Dumnezeu. Trei mari invațaturi se desprind din Evanghelia de astazi și anume, in primul rand, ca trebuie sa facem oamenilor ceea ce voim ca ei sa ne faca, nu ceea ce ne fac ei noua, pentru ca adesea ne fac și rau. In al doilea rand, Hristos Domnul ne indeamna sa iubim pe vrajmași, sa facem bine și sa dam imprumut fara a pretinde ceva inapoi. In al treilea rand Evanghelia ne arata ca cine este bun și milostiv, chiar fața de vrajmași, se aseamana cu Dumnezeu; devine fiu al lui Dumnezeu dupa har. Indemnul ultim al Evangheliei este Fiti milostivi precum Tatal vostru Milostiv este , a precizat Preafericirea Sa. Bunatatea si milostivirea sunt forma sanatoasa a naturii umane, rautatea si ura reprezinta starea cazutaIn cuvantul Sau, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a evidentiat faptul ca Mantuitorul a indemnat la iubire si fata de cei care manifesta ura in raport cu semenii lor: Constatam in cuvintele Mantuitorului ca porunceste nu iubire pentru iubire, ci iubire chiar si fata de cei care manifesta ura in raport cu semenii lor. Nefirescul acesta al poruncii Mantuitorului, de fapt, ne arata ca natura noastra omeneasca, egoista, pe care noi o consideram fireasca nu este fireasca. Pentru omul pacatos a iubi pe cel care iubeste este firesc, dar a–l iubi pe cel care il uraste este nefiresc, ceea ce inseamna ca natura pacatoasa, egoista, care amesteca binele cu raul nu este natura sanatoasa, ci este natura bolnava de pacat. De ce? Pentru ca omul a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu Cel Bun si Milostiv, iar bunatatea si milostivirea sunt forma sanatoasa a naturii umane, rautatea si ura nu sunt starea normala a naturii umane, ci starea cazuta . Porunca iubirii fata de vrajmasi este unica, specifica Evangheliei lui HristosPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a vorbit despre unicitatea acestei porunci a iubirii vrajmasilor care este specifica Evangheliei Mantuitorului si a evidentiat faptul ca pentru a ajunge la asemanarea cu Dumnezeu este nevoie sa biruim rautatea prin bunatate si ura prin iubire milostiva. Omul crestin care merge pe calea sfinteniei merge pe calea asemanarii cu Dumnezeu numai masura in care nu raspunde la rautate cu rautate, la rau cu rau, la ura cu ura si biruieste rautatea prin bunatate si ura prin iubire milostiva. Astfel el incepe a fi asemenea cu Dumnezeu. Deci, Evanghelia ne arata o discrepanta intre natura pe care o consideram noi normala a omului obisnuit, pacatos si natura pe care Dumnezeu o doreste ca ridicare a noastra din pacat si revenire la starea dinainte de cadere in pacat si mai ales la starea de asemanare cu Hristos care nu s-a razbunat pe cei care i-au facut rau si s-a rugat pentru ei zicand Parinte, iarta-le lor ca nu stiu ce fac, atunci cand Il rastigneau pe crucea Golgotei , a mai spus Preafericirea Sa.Fara rugaciune adresata lui Hristos Cel Milostiv omul pacatos nu poate implini porunca iubirii fata de vrajmasi.Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a aratat ca porunca iubirii fata de vrajmasi nu se poate indeplini fara ajutorul Mantuitorului Iisus Hristos. Porunca iubirii fata de vrajmasi este greu de implinit, dar asa cum ne spun Sfintii Parinti ai Bisericii Hristos Domnul nu cere omului niciodata ceea ce nu ar putea implini. Chiar daca el prin forte proprii nu poate implinii ceea ce ii cere Hristos, omul poate implini daca el cheama in ajutor pe Hristos. Fara rugaciune adresata lui Hristos Cel Milostiv omul pacatos nu poate implini porunca iubirii fata de vrajmasi. Aceasta rugaciune insotita de post, de pocainta, il transforma pe om si il face milostiv , a subliniat Preafericirea Sa. Nu poate iubi cineva pe vrajmasi daca nu are in el iubirea lui HristosDe asemenea, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a aratat ca aceasta porunca a iubirii vrajmasilor se poate indeplini numai prin legatura vie si permanenta cu Hristos Domnul. Cel care iarta se elibereaza de amintirea raului pe care l-a savarsit cineva si eliberandu-se de dorinta de razbunare si uitand rautatea altora el se schimba si devine milostiv ca Dumnezeu care este bun si fata de cei nemultumitori si rai. Deci, aceasta Evanghelie a iubirii de vrajmasi este si o Evanghelie in care omul se elibereaza de raul ramas in memoria si in fiinta lui, in memoria lui cognitiva si afectiva innoindu-se prin dobandirea iubirii milostive a lui Hristos in el ca urmare a rugaciunii. Nu poate iubi cineva pe vrajmasi daca nu are in el iubirea lui Hristos fata de vrajmasi care se obtine prin rugaciune, prin legatura vie si permanenta cu Hristos cel Milostiv , a mai spus Preafericirea Sa. A iubi pe vrajmasi inseamna a birui pacatul rautatii, a birui egoismul, dorinta de a raspunde la rau cu rau. Evanghelia de astazi este evanghelia experientei harului iubiri milostive a lui Hristos care schimba firea umana cazuta si prin aceasta concluzia Evangheliei, indemnul Mantuitorului Fiti milostivi precum Tatal vostru Milostiv este ne arata ca de fapt ca viata crestina este un program de schimbare, de innoire, de inaintare pe drumul asemanarii cu Dumnezeu cel Milostiv , a mai adaugat Patriarhul Romaniei. Textul Evanghelic randuit de Biserica a se citi astazi la Sfanta Liturghie se regaseste in Evanghelia Sfantului Luca la capitolul 6, versetele 31-36.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 499

Id: 34167

Data: Sep 29, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).