Acestea sunt cuvintele Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos indreptate catre Toma si ceilalti Apostoli in Duminica de dupa Slavita Sa Inviere si se adreseaza tuturor crestinilor care in cei doua mii de ani de istorie a credintei in Iisus Hristos ca Mantuitor al lumii au crezut si L-au marturisit ca Domn si Dumnezeu. Suntem tentati, dupa lectura textului Evangheliei de la Ioan din capitolul XX, versetele 19 la 31, sa-l acuzam doar pe Toma de necredinta si de lipsa de incredere in realitatea faptic implinita a cuvintelor rostite de Mantuitorul nostru Iisus Hristos, legate de Patima si Invierea Sa catre Apostolii Sai. Necredinta o gasim si la Petru, si la ceilalti Apostoli, care s-au tulburat atunci cand Maria Magdalena le-a vestit Invierea Domnului. In acest sens, Sfantul Apostol si Evanghelist Luca ne spune in capitolul XXIV, versetele 36 si 37, ca 'pe cand vorbeau ei acestea El a stat in mijlocul lor si le-a zis: Pace voua! Iar ei, inspaimantandu-se si infricosandu-se credeau ca vad duh'. Domnul nostru Iisus Hristos, la fel ca si in cazul lui Toma, peste o saptamana ii mustra si ii invita sa vada mainile si picioarele Lui si sa-L pipaie pentru a constata ca nu e duh, ci Dumnezeu Omul Iisus Hristos Cel Inviat. Mai mult decat atat, spre a-i convinge pe deplin si a sterge orice urma de indoiala din mintea lor, le cere ceva de mancare si mananca inaintea lor. Care ar fi deosebirea intre cei zece Apostoli si Toma? Decat ca cel din urma isi exprima vocal, nu doar mental, indoiala. In acest context, cred ca este relevanta opinia monahului Nicolae Steinhardt de la Manastirea Rohia, care spune: 'Nu incape, asadar, dubiu ca n-au crezut: toti, nu doar Toma. N-au crezut pentru ca nici nu era de crezut! Intr-atata trebuie sa le fi aparut rastignirea, moartea si infrangerea lui Iisus drept definitive si ireversibile'. De aceea, aratarile Domnului de dupa Inviere sunt marturii ale realitatii Invierii Domnului mai presus de intelegerea noastra rationala, dar in deplin acord cu perceperea spirituala asupra sensului existentei noastre cu Hristos si in Hristos Cel inviat, chezasie a invierii noastre. Consemnarea din Evanghelia dupa Ioan a cazului necredintei si incredintarii lui Toma prin aratarea Domnului dupa Invierea Sa este o taina a credintei pe care nu o deslusim decat in fericirea adresata noua de catre Hristos celor care nu am vazut si am crezut. Integrarea noastra in aceasta fericire rostita de Domnul nostru Iisus Hristos se face prin credinta noastra inmanuncheata atat cognitiv, cat si spiritual in realitatea de nezdruncinat a Invierii Domnului. Pentru crestin, ca om al credintei nestramutate, Invierea Domnului nu este doar un moment de sarbatoare, ci in primul rand este o afirmare a credintei, dupa expresia Sfantului Apostol Pavel din Intaia Epistola catre Corinteni capitolul XV, versetele 20 la 22, ca 'Hristos a inviat din morti, fiind incepatura (a Invierii) celor adormiti. Ca de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot asa printr-un om, si invierea mortilor. Caci precum in Adam toti mor, asa si in Hristos toti vor invia'. Astfel, marturisind credinta in Invierea lui Hristos, marturisim credinta in invierea noastra. Fericiti cei ce cred fara sa fi vazut se refera la credinta in adevarul absolut al Invierii care coboara in sufletul omului. Acesta o primeste prin credinta, fara a fi nevoie sa se incredinteze ca si Toma prin atingerea stigmatelor Domnului. O legenda straveche consemnata in Viata lui Iisus de Giovanni Papini ne spune ca mana lui Toma care a atins coasta Domnului a ramas rosie de sange pana la moarte. Iata cum incredintarea materiala a lui Toma este marcata pentru a arata relativitatea rationalismului uman din orice timp, iar credinta o fericeste Hristos ca o certitudine a mostenirii Imparatiei cerurilor prin Invierea Sa. (Articol aparut sub semnatura Pr. Dr. Ciprian Apetrei si publicat in saptamanalul 'Lumina de Duminica' din data de 22 aprilie 2012)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 876
Id: 21453
Data: Apr 22, 2012
Imagine:
Olimpiada Nationala de Religie pentru seminarii si licee teologice ortodoxe, editia a XVI-a, s-a incheiat. In Sala Dr. Iustin Moisescu a Centrului eparhial din Iasi a avut loc pe 21 aprilie 2012 festivitatea de premiere, la care a participat si Inaltpreasfintitul Parinte Teofan, Mitropolitul .....
Data: Apr 22, 2012
PS Ioachim Băcăuanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, a oficiat sâmbătă, 21 aprilie, la Catedrala „Înălţarea Domnului“ din Bacău, slujba Parastasului pentru vrednicul de pomenire episcop Ioachim Mareş, la trei ani de .....
Data: Apr 22, 2012
Biserica „Sfântul Apostol Toma“ din Iaşi a îmbrăcat ieri straie de sărbătoare. Programul liturgic a început sâmbătă seara cu slujba Vecerniei unită cu Litia. Cuvântul de învăţătură de la finalul slujbei a fost rostit de .....
Data: Apr 23, 2012
Membrii Asociaţiei Tineretul Ortodox Român (ATOR) - filiala Piatra Neamţ au realizat, în perioada 17-20 aprilie 2012, un pelerinaj în Dobrogea. Traseul a fost următorul: Mănăstirea Vladimireşti din judeţul Galaţi - Catedrala arhiepiscopală din Galaţi - .....
Data: Apr 23, 2012
Astăzi, de sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, Înalt Preasfinţitul Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, va săvârşi Sfânta Liturghie la Biserica „Sfântul Gheorghe“ din Botoşani, iar IPS .....
Data: Apr 23, 2012
Aproape 1.000 de persoane au participat la concertul caritabil „Cântec pentru suflet“, desfăşurat la Casa de Cultură a Sindicatelor din Iaşi. Printre interpreţii de muzică populară care au evoluat pe scenă s-au numărat: Sofia Vicoveanca, Elisabeta .....
Data: Apr 23, 2012
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).