_Hristos daruieste oamenilor vindecarea si viata_

PREDICA PREAFERICITULUI PaRINTE DANIEL, PATRIARHUL BISERICII ORTODOXEROMaNE LA DUMINICA A XXIV-A DUPa RUSALII (INVIEREA FIICEI LUI IAIR)_"In vremea aceea a venit la Iisus un om al carui nume era Iair sicare era mai-marele sinagogii. Şi, cazand la picioarele lui Iisus,Il ruga sa intre in casa lui, ca numai o fiica avea, ca dedoisprezece ani, si ea era pe moarte. Şi, pe cand se ducea El,multimile Il impresurau. Iar o femeie, care de doisprezece ani aveacurgere de sange si cheltuise cu doctorii toata averea ei si denici unul n-a putut sa fie vindecata, apropiindu-se pe la spate, s-aatins de poala hainei Lui si indata s-a oprit curgerea sangeluiei. Şi a zis Iisus: Cine este cel ce s-a atins de Mine? Dar totitagaduind, Petru si ceilalti care erau cu El au zis:Invatatorule, multimile Te imbulzesc si Te stramtoreaza, siTu intrebi: Cine este cel ce s-a atins de Mine? Iar Iisus a zis: S-aatins de Mine cineva, caci am simtit o putere care a iesit dinMine. Şi femeia, vazandu-se vadita, a venit tremurand si,cazand inaintea Lui, a spus de fata cu tot poporul din cepricina s-a atins de El si cum s-a tamaduit indata. Iar El i-azis: Indrazneste, fiica, credinta ta te-a mantuit. Mergi inpace! Şi, inca vorbind El, a venit cineva de la mai-marelesinagogii, zicand: A murit fiica ta. Nu mai supara peInvatatorul. Dar Iisus, auzind, i-a raspuns: Nu te teme; credenumai si se va izbavi. Şi, venind in casa, n-a lasat pe nimenisa intre cu El decat numai pe Petru si pe Ioan si pe Iacov si petatal copilei si pe mama. Şi toti plangeau si se tanguiaupentru ea. Iar El a zis: Nu plangeti; n-a murit, ci doarme. Şiradeau de El, stiind ca a murit. Iar El, scotand pe toti afarasi apucand-o de mana, a strigat, zicand: Copila, scoala-te! Şiduhul ei s-a intors si a inviat indata; si a poruncit El sa ise dea copilei sa manance. Şi au ramas uimiti parintii ei. IarEl le-a poruncit sa nu spuna nimanui ce s-a intamplat."_ (Luca 8,41-56)"DUMNEZEU N-A FaCUT MOARTEA sI NU SE BUCURa DE PIEIREA CELOR VII.EL A ZIDIT TOATE LUCRURILE SPRE VIAta (…) DUMNEZEU A ZIDIT PE OMSPRE NESTRICaCIUNE sI L-A FaCUT CHIP AL PROPRIEI SALE VEsNICII.IAR PRIN PIZMA DIAVOLULUI MOARTEA A INTRAT iN LUME (…)"(SEPTUAGINTA, INtELEPCIUNEA LUI SOLOMON, 1, 13-14 sI 2, 23-24).Minunea pe care o prezinta Evanghelia _Duminicii a XXIV-a dupaRusalii_, si anume, invierea fiicei lui Iair, precum si celelaltedoua minuni de inviere a mortilor savarsite de MantuitorulIisus Hristos - _invierea fiului vaduvei din Nain si a lui Lazardin Betania _- sunt prefigurari ale Invierii Mantuitorului IisusHristos. Prin aceste minuni, Mantuitorul arata ca _omul a fostcreat nu pentru a sta in mormant, ci pentru a trai vesnic iniubirea Preasfintei Treimi, in Imparatia cerurilor._Omul a fost creat de Dumnezeu pentru a fi incoruptibil sau nemuritor.Altfel spus, el avea in sine premisele nemuririi, dar nu plinatateanemuririi. Omul a fost creat dupa chipul Dumnezeului vesnic viu, darel trebuia sa dobandeasca asemanarea cu Dumnezeu prin liberaalegere a vointei sale sau prin stabilitatea sa in comuniunea cuDumnezeu - Izvorul unic al vietii vesnice. Incoruptibilitatea saunemurirea nu a fost un dat definitiv al naturii umane, ci mai degrabaun dar care trebuia cultivat prin comuniunea spirituala a omului cuDumnezeu. Aceasta arata ca viata este dar oferit creaturilor deDumnezeu, Creatorul Care asteapta daruirea de sine a creaturilor,pentru ca existenta lor sa se implineasca in starea de comuniunein iubire.Harul divin daruieste existenta fapturilor inteligente pentru caviata lor sa se manifeste drept multumire saurecunostinta-euharistie. PaCATUL LUI ADAM sI EVA CA NEASCULTAREFAta DE DUMNEZEU ESTE DE FAPT O RUPTURa A COMUNIUNII DE IUBIRE CUDUMNEZEU. CaND OMUL VREA Sa DEVINa CA DUMNEZEU, FaRa DUMNEZEU sIiMPOTRIVA LUI DUMNEZEU, EXISTENtA SA SPIRITUALa MENtINUTa DESUFLAREA DIVINa (cf. Facerea 2, 7) iNCETEAZa A MAI FI COMUNIUNE iNUNIVERS sI iNCEPE Sa DECADa iN LaCOMIE PaTIMAsa SAUIRAtIONALa A MATERIALITatII TERESTRE, GOLITa DE SPIRITUALITATEACELESTa:_ "te vei intoarce in pamantul din care esti luat; cacipamant esti si in pamant te vei intoarce" _(Facerea 3, 19).Creat dupa chipul Dumnezeului vesnic, omul este chemat sadobandeasca nemurirea sau viata vesnica prin libera comuniune cuDumnezeu. _"Slava lui Dumnezeu_ - spunea Sfantul Irineu de Lyon -_este omul viu, iar viata omului este vederea lui Dumnezeu." 1_Intrucat comuniunea libera a omului cu Dumnezeu este esentialapentru a dobandi asemanarea cu Dumnezeu, adica sfintenia siviata vesnica, ruperea comuniunii cu Dumnezeu prin pacat a dus _lamoarte si stricaciune care sunt contrare vocatiei omului creatdupa chipul Dumnezeului Celui vesnic viu _(Facerea 3, 19; Romani 6,23; I Corinteni 15, 21-22). Tocmai de aceea NOUL TESTAMENT NUCONSIDERa MOARTEA UN FENOMEN NATURAL, CI UN DUsMAN AL OMULUI DE CAREHRISTOS NE ELIBEREAZa PRIN INVIERE (cf. I Corinteni 15, 26;Apocalipsa 21, 4). Mai mult, intreaga faptura supusa stricaciunii_"se va izbavi din robia stricaciunii ca sa fie partasa lalibertatea maririi fiilor lui Dumnezeu" _(Romani 8, 21; Apocalipsa21, 4). Sfantul Vasile cel Mare precizeaza ca _"moartea este ourmare necesara a pacatului: ne apropiem de moarte in masura incare ne indepartam de viata, care este Dumnezeu; moartea esteprivarea vietii: Adam, indepartandu-se de Dumnezeu, s-a expusmortii"2. _Prin pacatul lor - tulburare a existentei interioare -Adam si Eva au transmis urmasilor natura lor cazuta, adicaSUPUSa CORUPTIBILITatII sI MORtII. Sfantul Apostol Pavel neinvata astfel: _"precum printr-un om a intrat pacatul in lume siprin pacat moartea, asa si moartea a trecut la toti oamenii"_(Romani 5, 12). Sfintii Parinti ai Bisericii, urmand SfinteiScripturi, invata si ei ca _urmarile pacatului care au afectatnatura au fost transmise intregii umanitati._ Unii SfintiParinti considera ca aceasta transmitere se face pe calebiologica inca de la concepere.3 In acelasi sens se exprimaSfantul Grigorie Palama: _"Moartea survine in suflet prin pacat; eanu doar corupe insusi sufletul…, ci impovareaza si trupul cudureri si patimi, il face stricacios si in cele din urma ilsupune mortii. De altfel, dupa moartea omului interior prin pacat,Adamul pamantesc a auzit: "Esti pamant si in pamant te veiintoarce" _(Facerea 3, 19)".4In acelasi timp, mai multi Sfinti Parinti greci afirma unaspect spiritual providential (proniator) si pedagogic al mortii.Astfel, moartea a permis _"impiedicarea raului de a deveninemuritor" _(Metodie de Olimp, Grigorie de Nazianz, Ioan Scararul,Ioan Gura de Aur). Potrivit Sfantului Maxim Marturisitorul, moarteaa permis ca _"puterea sufletului sa nu fie pe veci inchisa inmiscarea sa impotriva naturii, ceea ce ar fi insemnat nu doarultimul nivel al raului si eliminarea evidenta a identitatiiomului, dar mai cu seama negarea vadita a bunatatii divine"5._Dar, dincolo de acest aspect pedagogic ori proniator al mortii careimpiedica raul sa devina nemuritor sau vesnic, moartea ilopreste totusi pe om sa fie pe deplin chip al Dumnezeului Celui Viusi Vesnic. Din cauza acestui fapt MOARTEA NU ESTE NATURALa insensul naturii voite de Dumnezeu, ci doar naturala in sensulobisnuintei omului cu pacatul si cu moartea. Moartea este, asacum afirma Sfantul Apostol Pavel,_ "vrajmas" al omului _(cf. ICorinteni 15, 26), _al celor pe care frica mortii ii tine in robietoata viata _(cf. Evrei 2, 15). Sfantul Ioan Gura de Aursubliniaza ca _frica mortii exercita asupra tuturor oamenilor otiranie care ii determina sa faca orice pentru a o evita.6_Sfantul Grigorie de Nyssa descrie faptul ca _frica mortii danastere angoasei, melancoliei, dezgustului, disperarii si, cel mairau, a urii fata de Dumnezeu si a revoltei impotriva Lui._Refuzul si respingerea mortii determina omul sa se ataseze inchip patimas de viata biologica terestra, ca posesie a bunurilorlumii pamantesti, temandu-se ca le va pierde prin moarte.7HRISTOS MaNTUITORUL ELIBEREAZa OMUL sI VINDECa DEFINITIV NATURAUMANa DE MOARTE sI CORUPTIBILITATE (STRICaCIUNE)Pentru ca omul sa nu se mai desparta de Dumnezeu, Fiul vesnic allui Dumnezeu S-a facut El Insusi Om, unind in Persoana Sa naturadivina eterna si sfanta cu natura umana muritoare saustricacioasa, _pentru a vindeca aceasta natura umana deinclinarea spre pacat ca moarte spirituala a sufletului si decoruptibilitate (stricaciune) ca moarte fizica a trupului. _Prinascultarea Sa ca daruire de Sine lui Dumnezeu-Tatal pana lamoartea pe Cruce, _Hristos a vindecat sufletul uman de neascultare_(cf. Filipeni 2, 6-8; Ioan 10, 11; 15, 17; 1 Ioan 3, 16). Princoborarea Sa in iad cu sufletul Sau unit cu dumnezeirea Sa si prinInviere, _Hristos a eliberat natura umana de coruptibilitatedaruindu-i nemurirea si viata vesnica. _Moartea fizica a luiHRISTOS A FOST SEPARAREA SUFLETULUI SaU DE TRUPUL SaU, iNSa UNIREASUFLETULUI SaU sI A TRUPULUI SaU CU DUMNEZEIREA SA VEsNICa ERAMAI PUTERNICa DECaT MOARTEA SA CU TRUPUL. ASTFEL, HRISTOSDUMNEZEU-OMUL A iNVINS MOARTEA TRECaND PRIN MOARTE sI INTRaND iNVIAtA ETERNa. Vindecarea naturii umane de moarte arata ca_mantuirea nu inseamna doar iertarea pacatelor, ci siparticiparea sufletului si a trupului omenesc la viata vesnica alui Dumnezeu _(cf. 1 Petru 3, 21-22).VIAtA LUI HRISTOS CEL iNVIAT NU ESTE REVENIRE LA O VIAtaBIOLOGICa TERESTRa PaTRUNSa DE CORUPTIBILITATE, CI LA O VIAtaNOUa, VIAtA VEsNICa, NEMURITOARE sI NESTRICaCIOASa. Deci,Invierea lui Hristos si invierea de obste_ (universala) nuinseamna reanimarea unui cadavru sau revenirea la viatapamanteasca, biologica, trecatoare, amestecata cu suferintasi moarte, ci o viata noua, cereasca, in care trupul va fitransfigurat, induhovnicit, liber de determinismele naturii ca foame,sete, teama, durere. _ACEASTa VIAta VEsNICa ARaTATa iNHRISTOS CEL iNVIAT ESTE VIITORUL ABSOLUT AL OMENIRII, intrucat ceeace este acum muritor sau stricacios trebuie sa devina nemuritor:_"Carnea si sangele_ - spune Sfantul Apostol Pavel - _nu pot samosteneasca imparatia lui Dumnezeu, nici stricaciunea numosteneste nestricaciunea… Caci trebuie ca acest trupstricacios sa se imbrace in nestricaciune si acest trup muritorsa se imbrace in nemurire… Iar boldul mortii este pacatul…Dar sa dam multumire lui Dumnezeu, Care ne-a dat biruinta prinDomnul nostru Iisus Hristos!" _(I Corinteni 15, 50-57). CREDINtA iNINVIEREA LUI HRISTOS MaRTURISITa DE APOSTOLI sI CREDINtA iNiNVIEREA iNTREGII UMANITatI PROMISa DE HRISTOS sI PREDICATa DEBISERICa REPREZINTa SENSUL sI SCOPUL ULTIM AL iNTREGII VIEtIOMENEsTI.Mantuitorul Insusi a spus: _"Eu sunt invierea si viata; cel cecrede in Mine, chiar daca va muri, va trai. Şi oricine traiestesi crede in Mine nu va mai muri in veac" _(Ioan 11, 25-26). Cu altecuvinte, cine crede in Hristos, chiar daca va muri cu trupul, vatrai cu sufletul in comuniunea de viata eterna cu Hristos.Vorbind despre Invierea de obste sau universala, Mantuitorulspune: _"toti cei din morminte vor auzi glasul Lui, si vor iesi ceice au facut cele bune, spre invierea vietii, iar cei ce au facutcele rele, spre invierea osandirii" _(Ioan 5, 28-29). Inviereafiind darul lui Dumnezeu pentru toata lumea, toti oamenii vorinvia, dar numai cei care l-au iubit pe Dumnezeu pe pamant se vorbucura de fericirea comuniunii cu El si in ceruri, pentru caDumnezeu respecta libertatea oamenilor de a crede sau nu in El sinu impune nimanui iubirea Lui.Crezul credintei crestine are drept incheiere urmatoareacertitudine si speranta: "astept invierea mortilor si viataveacului ce va sa fie". TIMPUL VIEtII PREZENTE - TIMP DE PREGaTIRE PENTRU VIAtA VEsNICa_Timpul dintre Invierea lui Hristos si invierea de obste estetimpul pregatirii pentru viata vesnica incoruptibila sinemuritoare. _Orice saptamana incepe in calendarul crestin cu_duminica sau ziua Invierii._ Viata pamanteasca este indreptatacatre viata vesnica, deoarece moartea trupului nu mai estevesnica, intrucat ea a devenit in Hristos Cel Inviat _Paste_,adica _trecere_ definitiva a sufletului omenesc in comuniunea cuHristos Cel Inviat si slavit. _MORtII SUNT ADORMItI iNTRU DOMNULiN AsTEPTAREA iNVIERII. _Necropola antica - oras al mortilor -si-a schimbat numele in "cimitir", adica loc de odihna. _Luminasi bucuria Invierii sunt trasaturile fundamentale ale vietiicrestine, in pofida tuturor incercarilor si dificultatilorvietii pe pamant _(cf. II Corinteni 2, 4; Filipeni 4, 4; ITesaloniceni 5, 16; I Petru 1, 8). Credinta in inviere si incomuniunea vie cu Cel Vesnic Viu, cu Hristos Cel inviat, este pentruApostolii si Sfintii Bisericii motivatia fundamentala pentru apretui darul si _timpul vietii pe pamant ca loc si durata depregatire pentru viata vesnica. Lumina si bucuria Invierii nearata in primul rand ca viata este dar sfant al lui Dumnezeu sicomuniune de iubire cu El si cu oamenii _(cf. Matei 25, 34-46). Deasemenea, faptele bune ale credintei savarsite in timpul vietiilimitate pamantesti au o valoare vesnica.IN ACELAsI TIMP, CaND CREDINtA iN iNVIERE, RUGaCIUNEA sICOMUNIUNEA SPIRITUALa FRatEASCa SLaBESC, SCADE sI ADEVaRATABUCURIE iN DUHUL SFaNT, IAR SENSUL VIEtII sI AL MORtII OMENEsTIDEVINE NESIGUR. Fara inviere, ca eliberare definitiva de moartesi stricaciune, orizontul existentei noastre se inchide indimensiunile pamantescului limitat si trecator, iar credinta sinadejdea par a fi zadarnice, fara continut ontologic sieficienta (cf. I Corinteni 15, 17-19). _Din acest punct de vedere,cele mai multe dintre teoriile secularizate legate de sfarsitulvietii umane arata o profunda criza spirituala a civilizatieioccidentale (europeana si nord-americana), adica o saraciespirituala a gandirii care reduce viata persoanei la biologic siidentifica autonomia omului cu autosuficienta si lipsa detranscendenta._In concluzie, iNtELEGEM FAPTUL Ca OMUL ESTE CREAT DUPa CHIPULDUMNEZEULUI PERSONAL sI VEsNIC, EL ESTE O FIINta PERSONALa,CHEMATa Sa PARTICIPE iN VIAtA VEsNICa A LUI DUMNEZEU. OMUL CREATDE DUMNEZEU ESTE CHIPUL VIZIBIL AL PERSOANEI DIVINE NECREATE sIINVIZIBILE. FaRa TRUPUL SaU VIZIBIL, OMUL NU ESTE OM COMPLET.Biserica se roaga pentru odihna sufletelor celor adormiti inDomnul, cinsteste si cultiva memoria lor si asteapta cucredinta si speranta invierea mortilor si viataImparatiei lui Dumnezeu. Rugaciunile Sfintilor, trecuti laviata vesnica, inaltate catre Dumnezeu despre care vorbesteSfanta Scriptura (cf. Apocalipsa 6, 9-10; 7, 15) atesta existentainvizibila, dar reala a persoanei umane dupa moartea sa fizica._Dupa cum Hristos Domnul a adus sanatate femeii bolnave dehemoragie, prin vindecare, si bucurie lui Iair, prin invierea fiiceisale, tot asa Biserica Lui trebuie sa ajute spiritual si materialpe cei bolnavi si sa consoleze pe cei indoliati. _Astfel,intelegem ca numai iubirea smerita si milostiva poarta in ealumina Invierii, spre slava lui Dumnezeu si mantuirea oamenilor.Amin.† DANIEL, PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMaNEnote1 Adv. Haer. IV, 20, 7; cf. Irénée de Lyon, _Contre les hérésies_,trad. Française par Adelin Rousseau, Ed. Cerf, Paris, 1984, p. 47.2 Sfantul Vasile cel Mare, _Dumnezeu nu este autorul relelor_, 7; cf.Jean-Claude Larchet, _La vie aprés la mort selon la Traditionorthodoxe_, Cerf, Paris, 2002, p. 19.3 Cf. Jean-Claude Larchet, _La vie aprés …_, p. 20. 4 A Xénée, 10. Cf. _Chapitres physiques, théologiques, éthiques etpratiques_, 51; citat si de Jean-Claude Larchet, _La vie aprés..._,p. 19. 5 Maxim Marturisitorul, _Scrisori_, 10, P.G. 91, 449 BC. Cf._Intrebari catre Thalassios_, 61, CCSG, P. 85 - la J-C Larchet, p.22.6 Sfantul Ioan Gura de Aur, _Omilii la Epistola catre Evrei_, IV,4.7 Sfantul Grigorie de Nyssa, _Despre morti_, PG 46, 517A, citat side J-C Larchet, _La vie aprés…_, p. 27.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 604

Id: 25380

Data: Oct 27, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).