Darul binecuvantat de Hristos se inmulteste - Cuvantul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Evanghelia Duminicii a VIII-a dupa Rusalii (Matei 14, 14-22)

Din Evanghelia Inmultirii painilor si pestilor, asa cum mai este numita pericopa evanghelica ce se citeste la Sfanta Liturghie in Duminica a VIII-a dupa Rusalii, aflam ca multimi de oameni au venit la Mantuitorul Hristos pentru a asculta cuvantul Lui, aducandu-I-se si nenumarati bolnavi, pentru a fi vindecati, in locul pustiu in care se retrasese, dupa aflarea vestii mortii Sfantului Ioan Botezatorul (Matei 14, 13).Pe parcursul intregii zile, Mantuitorul a vindecat pe cei bolnavi si a oferit celor prezenti hrana duhovniceasca, adica invataturile Sale de viata datatoare. Spre seara, ucenicii intervin ca sa fie eliberate multimile, intrucat se facuse tarziu si oamenii erau acum flamanzi din punct de vedere trupesc. Atunci, Mantuitorul zice ucenicilor: dati-le voi ca sa manance. Dar acestia au raspuns ca au doar cinci paini si doi pesti pe care le-a adus cu sine un copil. Atunci, Mantuitorul, luand cele cinci paini si cei doi pesti, a ridicat ochii spre cer, a binecuvantat si, frangand, a dat ucenicilor painile, iar ucenicii multimilor. Şi s-au saturat multimile din cele cinci paini si cei doi pesti, care au fost in mod minunat inmultite de Mantuitorul Iisus Hristos. Evanghelia ne spune ca peste cinci mii de barbati, in afara de femei si copii, s-au saturat iar, la final, au mai si ramas douasprezece cosuri de firimituri.Desi mic, darul binecuvantat aduce o mare bucurie pentru cei multiPrimul inteles duhovnicesc al acestei pericope ne indeamna sa cautam mai intai hrana sufleteasca, dobandita prin ascultarea cuvantului lui Dumnezeu si intalnirea cu Hristos Domnul. De aceea, Biserica Ortodoxa a randuit sa nu mancam nimic inainte de participarea la Sfanta Liturghie, ci, in stare de post, sa ascultam cuvantul lui Hristos Dumnezeu si sa ne impartasim cu Preacuratul Sau Trup si cu Preascumpul Sau Sange. In acest mod, noi subliniem intaietatea sufletului fata de trup, aratam ca, in primul rand, suntem fiinte spirituale si apoi fiinte biologice; aratam ca noi, ca fiinte rationale si duhovnicesti, iubitoare si inteligente, punem pret mai intai pe legatura vie cu Dumnezeu, si abia apoi pe lucrurile materiale.In al doilea rand, invatam din Evanghelia acestei duminici ca Mantuitorul Iisus Hristos nu desparte hrana duhovniceasca de cea trupeasca. Da intaietate hranei sufletesti, duhovnicesti, dar nu uita de faptul ca omul este si trup. Din raspunsul dat de Mantuitorul ucenicilor Sai - Dati-le voi ca sa manance - dupa interventia acestora de a slobozi multimile, pentru a-si gasi hrana in satele din imprejurimi, invatam ca Biserica, adica cei care-L asculta si-L urmeaza pe Hristos, trebuie sa aiba grija si de omul flamand. Luati prin surprindere, ucenicii I-au spus Mantuitorului ca nu pot hrani atata multime, ca pot oferi doar cinci paini si doi pesti. Mantuitorul Iisus Hristos, cand a aflat ca exista totusi ceva hrana, a cerut acest putin, care a fost adus la intalnirea cu El, l-a luat in mainile Sale si, prin binecuvantare, a inmultit painile si pestii. Vedem, asadar, ca fiecare dar pe care-l aducem noi la biserica, cat de mic sau de putin ar fi el, cand se binecuvinteaza de catre Hristos, prin intermediul preotului, devine o mare bucurie pentru cei multi. Din acest motiv, inca din veacurile primare, exista obiceiul de a se aduce la biserica, pentru binecuvantare, pe langa painile pentru Euharistie, si hrana, uneori chiar si alte bunuri, pentru cei saraci, pentru cei flamanzi, pentru cei bolnavi. In acest mod s-a dezvoltat filantropia, deodata cu Liturghia, deodata cu slujba liturgica din biserica, organizandu-se si slujba de ajutorare a celor flamanzi, a celor batrani, a celor bolnavi. Filantropia, opera de caritate a Bisericii, isi are, deci, radacina in iubirea lui Dumnezeu aratata in Iisus Hristos fata de oameni.Cele cinci paini aduse la intalnirea cu Hristos au devenit simbolul painilor folosite la slujba Proscomidiei, adica la pregatirea Darurilor pentru Sfanta Impartasanie.Ordinea binecuvantata de DumnezeuDin Evanghelie am invatat noi ca putinul pe care-l aducem la biserica, atunci cand se binecuvanteaza, devine mare bucurie pentru oamenii care se hranesc din darurile lui Dumnezeu. Rostul acestui putin adus la biserica este unul de multumire pentru multimea darurilor pe care Dumnezeu ni le daruieste atunci cand recolta este buna, cand ploua la vreme potrivita, cand roadele pamantului devin imbelsugate. Aceasta este ordinea vietii binecuvantata de Dumnezeu, ca noi sa-I aducem daruri din darurile pe care El ni le-a daruit, si astfel sa-I cerem sa le inmulteasca. Cand nu mai cerem de la Dumnezeu sa ne inmulteasca darurile, cand nu-I mai multumim, cand nu-I mai suntem recunoscatori si uitam sa ne rugam, atunci Dumnezeu ingaduie seceta sau inundatii, ori opreste rodirea pamantului pentru o vreme. De ce? Ca noi sa ne reamintim ca darurile prin care se intretine viata noastra pe pamant vin de la Dumnezeu, Facatorul cerului si al pamantului. Dupa cum cand nu avem sanatate ne dam seama cat de importanta este sanatatea, tot asa numai cand nu avem ploaie ne dam seama cat de important este aurul ploii. Numai cand nu traim vremuri pasnice, ci vremuri tulburi, ne dam seama cat de mare este binecuvantarea pacii si a armoniei, in familie, in societate, in lume.Asadar, ceea ce aducem noi la intalnirea noastra cu Hristos in Biserica si se binecuvinteaza devine binecuvantare nu numai pentru cei care aduc darurile, ci si pentru cei care cer de la Hristos ajutor. Cei care asculta cuvantul lui Dumnezeu si se intalnesc cu Hristos Domnul in ascultarea cuvantului, in implinirea poruncilor Lui si in impartasirea cu Sfintele Taine, traiesc viata binecuvantata.Evanghelia ne indeamna sa traim in prezenta binecuvantarii lui Dumnezeu, cautandu-L pe El, hranindu-ne cu cuvantul Lui sfant datator de viata, pentru ca Mantuitorul Iisus Hristos a spus: Cuvintele pe care vi le-am spus sunt duh si sunt viata (Ioan 6, 63), nu sunt doar simple informatii. Cuvantul Domnului este relatie, legatura vie a omului cu Dumnezeu si, de aceea, este datator de viata, de lumina, de putere, de bucurie, de pace si este o pregustare a bucuriei si pacii din imparatia Preasfintei Treimi. Buzunarul se goleste, dar inima se umpleTot in Evanghelia acestei duminici vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos inmulteste cele cinci paini si cei doi pesti, dar nu face sa apara munti de paine si gramezi de pesti, pentru ca El nu face minuni ca sa impresioneze, ca sa fie laudat, ci toate le face din iubire sincera, curata, milostiva. Hristos face minuni ca sa ajute, sa intareasca pe om, nu ca sa uimeasca, pur si simplu, ori ca sa inspaimante. De aceea painile si cei doi pesti se inmultesc pe masura ce se distribuie. N-a vazut nimeni multimea painilor si a pestilor care a hranit multimea, ci s-a constatat doar ca, la final, au fost de-ajuns pentru toti. Prin aceasta, Evanghelia ne arata ca atunci cand oferim altora, atunci se inmultesc darurile. Dumnezeu nu inmulteste darurile ca noi sa le acumulam, sa facem rezerve, pentru a ne amagi cu o falsa siguranta, bazata pe cantitatea lucrurilor materiale, ci adevaratele minuni se savarsesc pentru intarirea comuniunii dintre Dumnezeu si oameni si dintre oameni laolalta. Mantuitorul savarseste, prin inmultirea painilor si a pestilor, o minune pentru comuniune, nu pentru a ne impresiona. El ne invata astfel ca darurile se inmultesc atunci cand, din putinul nostru, daruim si altuia.Cand daruim altora, cand facem milostenie, buzunarul nostru se goleste, dar se umple inima de bucuria duhovniceasca a harului Atotmilostivului Dumnezeu, iar, prin darnicie, prin milostenie si prin imparta-sire cu altii a bunurilor noastre, noi simtim bucuria de a fi milostivi si implinitori ai poruncii Mantuitorului: Fiti milostivi, precum si Tatal vostru este milostiv (Luca 6, 36).Cum ne purtam cu darurile lui Dumnezeu?Mai retinem din Evanghelia de astazi si rezolvarea urmatoarei probleme, deosebit de semnificative pentru viata noastra: cum ne purtam cu darurile lui Dumnezeu?Evanghelia ne spune ca, la final, Apostolii au adunat resturile, firimiturile, si le-au pus in douasprezece cosuri, si prin aceasta noi suntem chemati sa invatam a fi economi, sa fim cu grija fata de darul lui Dumnezeu chiar si atunci cand avem belsug de bunatati. In lume exista o multime de oameni care traiesc in belsug si risipesc bunurile primite de la Dumnezeu, in timp ce altii mor de foame. Evanghelia ne arata ca atunci cand avem belsug nu trebuie sa fim risipitori, ci sa ne gandim si la cei care nu au. Da, Doamne, paine celor flamanzi si foame de Tine celor ce au prea multa paine, se ruga un intelept.Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa invatam din Evanghelia de astazi ca mai intai sa hranim sufletul nostru prin intalnirea cu Hristos si mai apoi sa ne ingrijim de modul in care administram si impartim darurile lui Dumnezeu, spre slava Lui si spre a noastra mantuire. Amin!In Postul Adormirii Maicii Domnului sa citim zilnic Paraclisul Maicii Domnului!Amintim, de asemenea, ca ne aflam la inceputul Postului Adormirii Maicii Domnului. Acest post, care dureaza doua saptamani (1-14 august), este unul de cinstire a Maicii Domnului, dar si de intensificare a lucrarii duhovnicesti in viata noastra.In aceasta perioada de post, Biserica ii adreseaza Maicii Domnului mai multe rugaciuni, deoarece, prin ea, Fiul lui Dumnezeu Cel vesnic S-a intrupat si ne-a adus noua mantuirea. Ea este numita grabnic ajutatoare, rugatoare nebiruita sau nerefuzata si o chemam in rugaciuni ca sa ne ajute, ca o Maica milostiva.Paraclisul Maicii Domnului, pe care-l citim sau il cantam in aceasta perioada, in fiecare seara, este o rugaciune in care Fecioara Maria este infatisata ca milostiva, ajutatoare, vindecatoare de boli, izbavitoare din necazuri, din ispite, din incercari, din greutati si ca o indreptatoare a cailor noastre spre Hristos Domnul, Fiul ei.Prin Maica Domnului, Imparatul Ceresc, Fiul lui Dumnezeu Cel vesnic, S-a facut pamantean, ca pe noi pamantenii sa ne ridice la ceruri, sa ne inalte in slava Preasfintei Treimi. Prin Maica Domnului, Dumnezeu Cel nemuritor S-a facut muritor pentru ca prin Inviere si prin Inaltare pe noi, oamenii, sa ne faca nemuritori. Maica Domnului este fiinta umana cea mai apropiata de Sfanta Treime, pentru ca prin ea Unul din Sfanta Treime S-a facut Om pentru mantuirea oamenilor. De aceea, in cantarile noastre bisericesti, dupa lauda adusa Preasfintei Treimi, zicand: Slava Tatalui, si Fiului, si Sfantului Duh, dupa care urmeaza o cantare adresata Sfintei Treimi, imediat este adresata o cantare Maicii Domnului, introdusa cu formula: Şi acum, si pururea, si in vecii vecilor. Amin, pentru ca Maica Domnului este cea prin care Sfanta Treime a lucrat Intruparea Fiului lui Dumnezeu-Mantuitorul lumii.Maica Domnului este izvor de bucurie si de iubire milostivaBiserica Ortodoxa cinsteste pe Maica Domnului in modul cel mai deplin, printr-o multime de cantari, de rugaciuni, pe care le-a dezvoltat mereu, invatand de la Ingerul Gavriil, care a salutat-o si a laudat-o zicandu-i: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei! (Luca 1, 28). Aceasta frumoasa traditie, de a aduce cantari de lauda Preasfintei Fecioare Maria se imbogateste de-a lungul veacurilor necontenit, pentru ca si mila Maicii Domnului sporeste neincetat, ea fiind aparatoarea celor fara de aparare, ajutatoarea celor fara de ajutor, ocrotitoarea vaduvelor, a orfanilor, bucuria celor necajiti, calauza celor rataciti. Din aceasta perspectiva, trebuie sa vedem ca Maica Domnului este izvor de bucurie pentru toata Biserica, nu numai pentru anumite categorii. De aceea, ii spunem ei: Bucura-te, cea prin care rasare bucuria! (Acatistul Bunei Vestiri). Intrucat ea a nascut Prunc pe Domnul nostru Iisus Hristos, ea este ocrotitoarea copiilor. Ca Maica a Mantuitorului nostru, ea este ocrotitoarea tuturor mamelor, care nasc si cresc copii in dreapta credinta. Ea este, asadar, ocrotitoarea familiei. Insa, intrucat este si Pururea Fecioara, ea e si ocrotitoarea fecioarelor, a surorilor si maicilor, a fratilor si parintilor din manastiri care traiesc in feciorie. Ca mama de Preot - deoarece Hristos Domnul este Marele Preot sau Arhiereul vesnic - ea este si ocrotitoarea diaconilor, a preotilor si a arhiereilor.Maica Domnului este izvor de bucurie, dar si izvor de iubire milostiva, de compasiune, de mila si, in acelasi timp, de prietenie aratata celor singuri, celor neajutorati, celor instrainati, celor izolati si celor marginalizati, celor pe care nu-i mai iubeste nimeni.In aceasta perioada, a Postului Adormirii Maicii Domnului, e bine sa o cinstim mai mult pe Maica Domnului si sa o rugam sa ajute poporul nostru sa aiba cat mai multi copii credinciosi, cat mai multi tineri credinciosi, cat mai multe familii stabile si credincioase, precum si cat mai multi oameni lucratori in via Domnului, in ogorul misionar al Bisericii.Sa o rugam pe Fecioara Maria, ca pe o Maica milostiva, sa ne ajute pe toti sa intelegem iubirea Fiului sau pentru noi si sa cautam mantuirea in toate zilele vietii noastre, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra binecuvantare! Amin.† DANIEL,Patriarhul Bisericii Ortodoxe RomaneSursa: ziarullumina.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 714

Id: 2105

Data: Aug 3, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).