Maica Domnului, nadejdea poporului

Socotita inca din timpul Sfintilor Apostoli cea care L-a nascut pe Hristos Domnul, Maica Domnului a fost numita 'Maica Vietii', 'Nadejdea poporului'. In timp ce Eva, dupa istorisirea biblica, a impovarat neamul omenesc, Fecioara Maria i-a adoptat pe toti oamenii ca fii ai ei. Ea aduce necazurile si cererile tuturor inaintea Fiului ei, asa cum a facut de pilda la nunta din Cana Galileii. Despre persoana, sfintenia si rolul Maicii Domnului a vorbit Preasfintitul Visarion, Episcopul Tulcii, a carui lucrare de doctorat este despre Maica Domnului.Preasfintia Voastra, Maica Domnului se bucura, sa spunem asa, de o supracinstire adusa de credinciosii ortodocsi, dar si catolici. Cum credeti ca s-a ajuns la acest lucru?Intr-adevar, in viata de credinta, lumina si har a Bisericii Ortodoxe, Maica Domnului se bucura de o cinstire deosebita. Nu exista slujba in care sa nu fie invocata spre ajutor si folosinta cea care L-a nascut cu trup pe Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos si care este cu adevarat 'mai cinstita decat heruvimi si mai marita fara de asemanare decat serafimii'.Cinstirea de care se bucura Maica Domnului in Ortodoxie si in Catolicism este in stransa legatura cu rolul pe care Preasfanta Fecioara l-a jucat in iconomia mantuirii neamului omenesc. De fapt, in sfatul Sfintei Treimi, Sfanta Fecioara Maria a fost aleasa mai inainte de veci ca sa-L nasca pe Unul Nascut 'la plinirea vremii', Cel ce va mantui neamul omenesc din robia pacatului si a mortii celei vesnice in urma caderii protoparintilor nostri. Fecioara Maria a fost aleasa ca prin ea sa se implineasca 'taina cea din veac ascunsa si de ingeri nestiuta', adica venirea Izbavitorului ca sa rascumpere intreaga creatie, sa o restabileasca ontologic si sa o indumnezeiasca.Fecioara Maria este cinstita de Biserica in chip deosebit datorita intreitei calitati pe care ea a avut-o: aceea de Nascatoare de Dumnezeu in baza unirii ipostatice a celor doua firi din persoana Mantuitorului Hristos; aceea de pururea fecioara, adica fecioara inainte de nastere (cf. Isaia 7, 14), si fecioara dupa nastere (de aceea in slujba Acatistului Bunei Vestiri credinciosii o fericesc pe Sfanta Fecioara Maria cu apelativul: 'Bucura-te, Mireasa, pururea Fecioara'). In chip dumnezeiesc, mai presus de puterea noastra de intelegere, in Fecioara Maria coexista armonios maternitatea divina si caracterul perpetuu al virginitatii sale; cinstirea ei mai presus de a tuturor creaturilor vazute si nevazute.Cinstirea adusa Maicii Domnului se numeste hiperdulie sau supravenerare, fiind distincta de simpla venerare adusa sfintilor, sfintelor moaste si a altor lucruri sau locuri sfintite. Noi o cinstim pe Maica Domnului pentru ca Insusi Dumnezeu-Tatal a cinstit-o cand a ales-o sa-L nasca pe Fiul Sau ca om; a cinstit-o apoi ingerul Gavriil la Buna Vestire cand a salutat-o cu cuvintele: 'Bucura-te cea plina de dar, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei'. A cinstit-o apoi si Sfanta Elisabeta, mama Sfantului Ioan Botezatorul, care umplandu-se de Duhul Sfant a grait Sfintei Fecioare: 'Binecuvantat este rodul pantecelui tau', fiind prima care a numit-o pe Fecioara Maria 'Maica Domnului'.Insasi Sfanta Fecioara a spus despre sine: 'Iata de acum ma vor ferici toate neamurile', dupa cum citim in Evanghelia dupa Sfantul Ap. Luca (1, 48), pentru ca Dumnezeu Cel Preainalt i-a facut marire prin alegerea ei ca instrument al intruparii Logosului divin.Apoi Sfanta Fecioara a fost cinstita de Hristos-Domnul, care la rugamintea ei savarseste prima minune, prefacand apa in vin la nunta din Cana Galileii, iar la poalele Crucii o incredinteaza lui Ioan, ucenicul sau iubit. Pentru aceste lucruri dintru inceput, Biserica i-a acordat Sfintei Maria o cinstire deosebita, numele ei fiind invocat de catre crestini ca solitoare si rugatoare catre Fiul ei. Cinstirea Maicii Domnului nu umbreste cu nimic pe cea a Mantuitorului Hristos, ci, dimpotriva, i-o sporeste si-L pune intr-o lumina de mai multa sfintenie pe Cel ce S-a intrupat din pantecele sau cel preacurat si care primeste mijlocirile ei pentru intreg neamul omenesc.Romania, gradina Maicii DomnuluiPraznicul Adormirii Maicii Domnului este o sarbatoare draga poporului roman. Preasfintia Voastra, cum explicati aceasta evlavie a romanilor la Maica Domnului?Neamul nostru romanesc, ortodox fiind din nastere, a nutrit o evlavie deosebita fata de Maica Domnului. Şi aceasta evlavie s-a manifestat in primul rand prin cinstirea ei in cadrul sfintelor slujbe, prin zidirea de biserici si manastiri inchinate ei, prin purtarea cu drag a numelui ei, ca si prin anumite devotiuni populare prin care s-a manifestat dragostea sa fata de 'Maicuta Domnului'. In fiecare an, in perioada Postului Sfintei Marii, evlavia romanilor sporeste in chip deosebit, mai ales in Ardeal. In aceste zile, in fiecare seara s-a savarsit in biserici Paraclisul Maicii Domnului, pe care-l canta tot poporul in frunte cu preotul, iar in preajma zilei de 15 august se organizeaza pelerinaje la sanctuarele mariane din Ardeal: Nicula, Rohia, Izbuc, Ramet, Recea, unde mii de pelerini vin pe jos cu praporii si icoanele in frunte, cantand imne in cinstea Maicii Domnului si participand apoi la slujbele de hram.Grecii numesc Praznicul Adormirii Maicii Domnului 'Pastile verii'. Şi cu adevarat, si la noi, la romani, in aceste zile este o atmosfera pascala, o atmosfera de bucurie si de speranta pentru toti cei care alearga la folosinta Maicii Sfinte, citindu-i Paraclisul si cantandu-i in ajun Prohodul, la fel ca si in Vinerea Mare. Nu cred ca mai exista un popor pe lume care sa aiba o asa de mare evlavie catre Maica Domnului ca poporul roman. Şi aceasta evlavie i-a fost rasplatita dintotdeauna prin ocrotirea pe care Sfanta Fecioara Maria a aratat-o pamantului romanesc si oamenilor lui, ferindu-i de toate incercarile si impilarile vazutilor si nevazutilor vrajmasi. In decursul istoriei lui zbuciumate, neamul nostru a simtit cum 'Maica Cerului, nadejdea poporului' i-a fost mereu in ajutor, ocrotind cu cinstitul ei omofor granitele rotunde ca o paine ale tarii noastre.Preasfintia Voastra, cum explicati expresia 'Romania, gradina Maicii Domnului'?Avand in vedere frumusetile naturale ale tarii noastre, ca si multimea de biserici si manastiri inchinate Sfintei Fecioare Maria, multi au considerat ca Romania este 'gradina Maicii Domnului'. Aceasta expresie a folosit-o si fericitul intru pomenire papa Ioan Paul al II-lea cand a vizitat tara noastra, in anul 1999. Iata deci cum episcopul Romei a recunoscut cognomenul dat Romaniei – tara latina de religie ortodoxa – de catre unii care au cunoscut de-a lungul vremii realitatile noastre.Asa cum Sfantul Munte Athos este considerat si el a fi o gradina a Maicii Domnului, tot asa si tara noastra este o gradina sadita de rugaciunile si nevointele inaintasilor nostri intru pomenirea lui Dumnezeu, a Maicii Sale si a Sfintilor.Este de datoria noastra, a celor de astazi, ca sa ne straduim ca intr-adevar denumirea de 'gradina Maicii Domnului' sa fie viabila si acum, dar si pentru cei ce vor urma dupa noi.Trebuie sa lucram si sa ne rugam ca valorile crestine, valori ale Evangheliei Domnului nostru Iisus Hristos sa se intruchipeze in gand si fapta, ca viata cea noua si bine-placuta a lui Dumnezeu si semenilor sa infloreasca si dupa cuvantul Sfantului Apostol Pavel 'sa prisosim intru tot lucrul cel bun'.Cultul Maicii Domnului da vigoare BisericiiCare este rolul si eficacitatea cinstirii Maicii Domnului?Biserica a randuit prin sinoade ecumenice cinstirea ce trebuie acordata Maicii Domnului. Astfel, la Sinodul III Ecumenic de la Efes din anul 381, s-a stabilit calitatea Sfintei Fecioare de 'Nascatoare de Dumnezeu'; apoi parintii Sinodului V Ecumenic de la Constantinopol din anul 553 au dogmatisit calitatea 'pururea fecioriei' Maicii Domnului, iar, in fine, la Sinodul VII Ecumenic de la Niceea din 787 a reiterat cinstirea mai presus de fire a Sfintei Fecioare, 'supravenerarea' sau 'preacinstirea' ei.Cinstirea Maicii Domnului se face atat in cadrul cultului divin public, adica la sfintele slujbe si la Sfanta Liturghie indeosebi, cat si in cadrul cultului particular pe care credinciosii ortodocsi il savarsesc in casele lor dimineata si seara sau cu anumite ocazii.Icoana Maicii Domnului este asezata la loc de cinste pe iconostasul fiecarei biserici, in dreapta Mantuitorului, dupa cum prooroceste David: 'statut-a imparateasa de-a dreapta Ta in haina aurita si preainfrumusetata', precum si in fiece casa de crestin se afla icoana Maicii Domnului cu pruncul care este chipul Bisericii celei adevarate.Sa amintim apoi si de Acatistele si Paraclisele Maicii Domnului, imne de o frumusete deosebita, pe care credinciosii le citesc cu mare evlavie aproape zilnic spre ajutorul si folosul lor sufletesc.Toate acestea sunt forme ale preacinstirii Maicii Domnului si cinstind-o pe ea dupa cuvantul Sfantului Ambrozie cel Mare, il cinstim pe Fiul ei Cel intrupat spre mantuirea neamului omenesc.Fara cinstirea Maicii Domnului, cultul Bisericii ar fi mai sarac, mai sec si mai lipsit de vivacitate. Cultul Maicii Domnului da vigoare Bisericii, trezeste in poporul drept-credincios evlavia si dorul dupa Dumnezeu, precum si iubirea fata de semeni.De aceea, cum spune Serghei Bulgakov, 'crestinismul numai cu Hristos fara Maica Domnului e in fiinta sa o alta religie decat Ortodoxia', iar Nicolae Steinhardt adauga si el ca doua evlavii se cer sa fie tinute cu tarie de romani si sa nu fie uitate sau pierdute: 'cinstirea Maicii Domnului si cinstirea Sfintei Cruci'.In Simbolul de credinta se afirma: 'Şi S-a intrupat de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria'. Care a fost rolul Maicii Domnului in intruparea Mantuitorului Iisus Hristos?In articolul din Credeu se afirma ca Mantuitorul Hristos s-a intrupat de la Duhul Sfant si din Fecioara Maria si s-a facut om. Prin acest articol Biserica marturiseste modul supranatural al nasterii Mantuitorului. El ca Dumnezeu S-a nascut din Tatal mai inainte de toti vecii, iar ca om S-a intrupat prin lucrarea Sfantului Duh in sanul Preacurat al Fecioarei Maria si s-a facut om asemenea noua in afara de pacat.Rolul Sfintei Fecioare la intruparea Mantuitorului este deosebit de important si de relevat, asa cum il gasim relatat in episodul Bunei Vestiri. Fecioara Maria a venit in lume asemenea 'luceafarului diminetii' care vesteste ivirea soarelui. Prin viata ei curata si sfanta petrecuta la Templul din Ierusalim, Sfanta Fecioara Maria atrage privirile Tatalui asupra ei – ne spune Sfantul Grigorie Palama – care o gaseste vrednica de a-L purta in pantece pe Fiul lui Dumnezeu. La Buna Vestire, Fecioara Maria primeste vizita Arhanghelului Gavriil, care ii aduce vestea ca a fost aleasa sa-l nasca pe Mesia, aratand si modul in care se va realiza acest lucru: 'Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri, iar Sfantul care se va naste din tine Fiul lui Dumnezeu se va numi'.Prin ascultarea ei deplina catre Dumnezeu concretizata in cuvintele: 'Iata roaba Domnului, fie mie dupa cuvantul tau', Maria devine instrumentul prin care se coboara la noi Mantuitorul lumii. Ea, care nu avea pacate personale, ci doar pacatul stramosesc, si acesta tinut intr-o stare de latenta, a fost curatita la Buna Vestire prin puterea Sfantului Duh, devenind astfel 'Biserica sfintita si rai cuvantator'; cadelnita de aur' si 'vas al alegerii', cum o numesc cantarile bisericesti.Despre rolul si importanta Sfintei Fecioare in iconomia mantuirii neamului omenesc au vorbit atat de frumos Sfintii Parinti ai Bisericii noastre: Sfantul Vasile cel Mare, Sfantul Chiril al Alexandriei, Sfantul Gherman al Constantinopolului, Sfantul Proclu, Sfantul Ioan Damaschin, Sfantul Grigorie Palama si Sfantul Nicolae Cabasila. Toti au scos in evidenta ca Fecioara Maria, prin faptul ca s-a intrupat dintr-insa Fiul lui Dumnezeu, este mai presus de toate fapturile. Aleasa dintre toate neamurile, Sfanta Fecioara este cu adevarat comparata cu 'rugul cel nears' si cu scara cereasca pe care a vazut-o Iacob patriarhul. De aceea in Imnul Acatist este numita: 'bucura-te scara cerului pe care s-a pogorat Dumnezeu'.Preasfintia Voastra, ce trebuie sa stie credinciosii ortodocsi si sa afirme, astazi, cand aud cuvinte jignitoare cu privire la Maica Domnului?Fata de toate acestea, adevaratul crestin ortodox trebuie sa fie cu luare aminte, sa fie cu retinere si sa incerce sa-i lamureasca pe cei mai slabi de inger de rolul pe care Sfanta Fecioara Maria l-a avut in istoria mantuirii, ca de sfintenia si de curatia vietii sale.Sa nu uitam apoi ca si noi putem pacatui impotriva cinstirii Maicii Domnului, prin luarea numelui ei in desert, prin necunoasterea vietii ei, ca si prin faptul ca nu stim de multe ori nici o rugaciune adresata ei. Invatatura despre Maica Domnului trebuie sa fie cunoscuta bine de catre credinciosi, traita cu intensitate si aparata in fata celor care o necinstesc pe Imparateasa Cerurilor.Rugatoare calda si zid nebiruitDe ce Maica Domnului este socotita grabnic-ajutatoare?Maica Domnului este socotita grabnic-ajutatoare pentru ca ea, primind rugaciunile noastre, le duce Fiului ei, mijloceste pentru noi ca sa ne impartasim din bunatatile ceresti pe care le dorim. Pacatosi fiind, de multe ori, nu indraznim sa ne adresam direct Mantuitorului Hristos si de aceea, rugandu-ne catre Maica Domnului, nadajduim ca rugaciunile noastre vor fi ascultate si implinite prin mijlocirea ei. Tot ceea ce cerem in rugaciunile catre Maica Domnului cerem de la Mantuitorul Hristos prin solirea Maicii Sale. 'Nimeni din cei ce alearga la tine nu iese rusinat', spune Paraclisul Maicii Domnului, una dintre cele mai frumoase si luminoase rugaciuni adresate Maicii Preacurate si care se canta sau se citeste 'la intristarea sufletului si la vreme de nevoie'. Cred ca nu exista crestin ortodox care sa nu fi simtit cel putin o data in viata ajutorul Maicii Domnului in clipe de incercare sau de suferinta.Tocmai de aceea ea este socotita 'grabnic ajutatoare' 'prefacerea celor scarbiti, izbavirea celor neputinciosi', 'rugatoare calda si zid nebiruit'. Se cade sa o cinstim mereu pe Maica Domnului, la fel ca si stramosii nostri, sa ne plecam genunchii inaintea sfintei sale icoane, rugandu-ne sa ne pazeasca si sa ne izbaveasca de tot raul, si sa ne insufle curaj, tarie si staruinta intru dobandirea vietii celei noi, caci ea este Maica Domnului si Maica noastra, iar noi suntem fiii ei. (Interviu publicat in Ziarul Lumina din data de 15 august 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 632

Id: 23613

Data: Jul 31, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar