Iisus Hristos sau invesnicirea timpului

In aceasta viata pamanteasca, mai larga sau mai scurta pentru fiecare dintre noi, ne aflam inca sub imperiul timpului, intr-o cautare si tensiune permanenta spre viitor, spre o alta tinta (Filipeni 3, 14). Şi acest lucru ne confirma ca nu avem in noi suficienta existentei noastre niciodata in timp, ca noi am fost creati spre eternitate. Nu avem si nu vom avea parte de o liniste definitiva sau prelungita in momentul prezent atata vreme cat traim intr-o viata efemera, adica in timp. Din perspectiva crestina, subliniaza parintele profesor Dumitru Staniloae, momentul prezent reprezinta un moment orientat totdeauna spre viitor; el nu este un moment exclusiv prezent. De altfel, noi nici nu avem un prezent desavarsit, intrucat suntem departe de a avea in noi o viata desavarsita infinita. Doar Dumnezeu, existenta desavarsita sau principiul existentei supreme, este si are un prezent vesnic. Aceasta nu inseamna ca noi trebuie sa abandonam orice activitate, sa ne detasam de propriile fapte, dar trebuie sa avem in vedere ca fiecare fapta a noastra, desi imediata, tinteste spre viitor, este intinsa spre viitor, ca si noi insine, care traim in prezent, dar in permanenta suntem orientati spre viitor. Daca renuntam la perspectiva, ramanem incremeniti in ceea ce suntem, practic suntem morti, traim intr-o viata care inseamna, in cele din urma, propriul ei sfarsit.Nimic din aceasta lume nu exista si nu poate exista in afara timpului. In parte, timpul isi indeplineste menirea sa tocmai prin faptul ca se impleteste cu viata si destinul persoanelor, popoarelor, omenirii si creatiei in general. Exista insa si o implinire generala a timpului in intregul sau, si anume prin coborarea in el, in interiorul lui, a insusi Fiului lui Dumnezeu ca om. De fapt, prin Intruparea Fiului lui Dumnezeu si Invierea lui Hristos, timpul se impleteste si se desavarseste pana la maximum; el se umple de intreaga putere dumnezeiasca, pentru ca oamenii sa poata folosi, chiar traind in timp, spre a ajunge, traind in el, la viata vesnica, sau sa se intalneasca si sa conlucreze chiar in el cu Dumnezeu Cel Vesnic. Practic, timpul a fost pregatit dinainte in acest sens de catre Logosul lui Dumnezeu si el va ramane in acest rost si dupa aceea, pentru ca oamenii care vor urma sa se impartaseasca din aceasta implinire a lui si sa inainteze, astfel, spre viata de dincolo de timp, spre vesnicie.Coborarea lui Dumnezeu in timp, iar apoi Invierea si Inaltarea Sa la cer cu trupul reprezinta apogeul "implinirii" sau desavarsirea timpului si vietii temporale. W. Küneth subliniaza in acest context ca realitatea lui Hristos Cel Inviat este timpul nou, adica nu o eternitate atemporala si o supratemporalitate distantata radical de aceasta lume, ci un timp adus la desavarsire, un timp implinit.In Iisus Hristos, timpul isi regaseste, in fond, centrul si totodata calea spre centru. Inainte de Hristos, istoria se indrepta si curgea spre El, fiind astfel orientata mesianic. De altfel, aceasta perioada reprezinta timpul prefigurarilor si asteptarii. Dupa intrupare, totul se interiorizeaza, totul e dirijat intr-un singur sens, prin categoriile "golului" si "plinului", ale "absentului" si "prezentului"; ale "neimplinitului", singurul continut real al timpului fiind prezenta lui Hristos de-a lungul cresterii Sale. Hristos a fragmentat acel continuum istoric linear, dar nu a abolit timpul insusi; l-a deschis doar: "Şi Cuvantul trup s-a facut" (Ioan 1, 14). "Dumnezeu S-a facut vremelnic, pentru ca noi, cei supusi timpului, sa devenim vesnici", spune Sfantul Ilarie, aratand astfel ca temporalul culmineaza in etern inca din aceasta viata pamanteasca. Hristos nu distruge, prin urmare, timpul, nu-l anuleaza, ci il implineste, il revalorizeaza, il corecteaza, il rascumpara si il invesniceste. Adevaratele evenimente din istorie nu mai sunt nicidecum sterse, nu mai revin ciclic - capatand un caracter antiistoric, ci raman pur si simplu in memoria lui Dumnezeu. (Articol publicat in saptamanalul Lumina de Duminica din data de 13 ianuarie 2013, semnat de Pr. prof. univ. dr. Nicolae Achimescu)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 705

Id: 27536

Data: Jan 13, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).