Inapoi printre romanii din Japonia

Accidentul nuclear de la Fukushima-Daiichi din 11 martie 2011, provocat de cutremurul din nord-estul Japoniei, urmat de tsunamiul de mari proportii, a determinat evacuarea spre vestul tarii a aproape un milion de locuitori, dar si a altor sute de mii in afara tarii. In acest context s-a decis imediat si suspendarea temporara a misiunii parohiei ortodoxe romane din Nagoya-Osaka, misiune care a fost reluata de curand.Parohia ortodoxa romana din Nagoya-Osaka, Japonia, este una tanara, ea avand doar patru ani. A fost infiintata la cererea romanilor stabiliti in Ţara Soarelui Rasare, care, cuprinsi de dorul de acasa, de ceea ce inseamna credinta ortodoxa, cultura si identitate romaneasca, au dorit sa aduca langa ei cumva un colt de Romanie. Aflati la inceput de drum, entuziasmul a fost mare, dar se simte inca nevoia unei mai bune organizari a parohiei si a unei maturizari in ceea ce priveste marturisirea credintei ortodoxe. Incercarile nu au intarziat sa apara, astfel, atat distrugerea reactoarelor nucleare de la Fukushima, in martie 2011, cat si pericolul iminent al scurgerii de radiatii nucleare, care au depasit nivelul admis de peste 500 de ori, au intrerupt timp de un an si jumatate misiunea preotului parohiei ortodoxe romane din vestul Japoniei. Pana la acel moment, Parohia ortodoxa romana 'Invierea Domnului' si-a desfasurat activitatea publica, in special in cadrul Centrului International Nagoya, pana acum neputand fi construite lacasuri de cult. 'Ortodoxia este cumva o noutate in societatea japoneza, deoarece nu are o existenta mai mare de 150 de ani, credinta ortodoxa fiind propovaduita in Japonia de catre preotul misionar rus, devenit apoi arhiereu, Nicolae Kassatkin, Luminatorul Japoniei, anul acesta implinindu-se 100 de ani de la trecerea sa la cele vesnice. In prezent, Ortodoxia nu este afisata triumfal, deoarece crestinismul este putin peste 1% in societatea nipona, iar crestinii ortodocsi sunt in jur de 10.000 in toata tara, dintre care aproape trei mii ar fi romani. Situatia este cumva atat smerita, cat si demna. Trebuie sa cauti pe fiecare suflet in parte pe o intindere foarte mare, arhipelagul nipon avand aproximativ 3.000 de km de la est la vest, iar zona misionara este de cel putin 1.500 de km, deoarece aici mai pastoreste si compatriotul nostru, parintele Alexandru Nicodim, reprezentantul Patriarhiei Romane la Tokyo. Ca orice parohie, ne confruntam cu aspectele naturale de misiune, de pastoratie, parohia noastra fiind relativ cosmopolita datorita casatoriilor mixte. Activitatile noastre au intotdeauna in centrul lor oficierea Sfintelor Taine, Sfanta Liturghie fiind vitala pentru orice comunitate. De asemenea, Sfintele Taine ale Botezului si Cununiei le oficiem destul de des pentru ca parohia este la prima generatie in Japonia, majoritatea romanilor fiind sositi in aceasta tara dupa 1990', a precizat pentru Ziarul Lumina pr. dr. Cristian Gheorghiu, parohul Bisericii 'Invierea Domnului' din Nagoya-Osaka. Pe langa misiunea de propovaduire a Evangheliei Mantuitorului Iisus Hristos, aceasta parohie promoveaza si valorile europene, inclusiv pe cele romanesti, pentru a arata identitatea noastra, pentru a explica felul nostru de a trai, dar nu intr-un mod triumfalist, ci unul natural. 'Ortodoxia este foarte apropiata de firea omului, iar acest lucru il reliefa si parintele Rafail Noica atunci cand spunea: 'Omului din fire a fi crestin ortodox ii este usor'. Noi nu suntem asupriti in nici un fel, noi suntem oameni liberi si ne-am gasit libertatea si destinul implinit in credinta ortodoxa si fericiti sunt cei ce invata si pazesc cuvantul lui Dumnezeu. In Ţara Soarelui Rasare este cumva diferit pentru ca nu avem privilegiul majoritatii, suntem intru totul minoritari, dar cine va fi impotriva mea, cand Domnul este cu mine? Piedicile sunt asa cum le are orice crestin ortodox care se confrunta cu efectul secularizarii in toata lumea, cu lipsa educatiei sacrului, inclusiv la noi, la romani, unde suntem intr-o tara majoritara ortodoxa. In Japonia nu mi se pare mai greu decat in alte parti, dar, in particular, aspectele materialismului si ale superdezvoltarii infrastructurii fac cumva sa minimalizeze legatura cu sacrul din cauza faptului ca locuitorii indigeni, prin principiile morale si etica muncii, ar putea obiecta ca nu au nevoie sau nu au de ce sa ceara ceva nimanui, deci s-ar afla intr-o oarecare autosuficienta. Din punctul meu de vedere, lucrul acesta il consider, fara sa exagerez, fals fiindca se poate ca prin cele vazute viata lor sa devina mai comoda, gasindu-se solutii pentru multe probleme trupesti, dar cele sufletesti raman in continuare neimplinite, iar omul ramane fara credinta cea adevarata. In concluzie, problema aceasta poate fi asemanata cu dezbaterile de azi cu privire la radiatiile nucleare ce continua sa fie emise si in aceste momente. Ne intrebam retoric, pentru faptul ca radiatiile nu se vad, aceasta inseamna ca ele nu sunt? Asa cum spune Simbolul de credinta, Dumnezeu este al celor vazute si nevazute, iar daca Hristos nu este prezent in viata omului, nu stiu cat ar putea acesta sa fie de implinit. Cu adevarat, doar cand harul lui Dumnezeu se descopera celor ce-L cauta sincer, atunci devine posibil si intelesul tainic al celor nevazute'.Revenirea pe pamant niponLa inceputul lunii octombrie, parintele Cristian Gheorghiu a revenit in arhipelagul nipon, iar de atunci incearca prin toate mijloacele de comunicare sa readune credinciosii Parohiei 'Invierea Domnului' din Nagoya-Osaka, pentru a continua misiunea pe care a inceput-o in urma cu patru ani. 'Dupa bucuria reintalnirii cu credinciosii si cu preotul celeilalte parohii ortodoxe romanesti, vom vedea impreuna care sunt metodele necesare si eficiente pentru pastoratie, pentru ajutorul comunitatii noastre, ca astfel sa fim de folos Ortodoxiei, sa mentinem legatura cu tara natala, cu lumea ortodoxa, in general, spre a nu fi duhovniceste spulberati', a mai spus parohul bisericii ortodoxe romanesti din Nagoya-Osaka. Pr. dr. Cristian Gheorghiu este bucurestean la origine. Dupa absolvirea Institutului Teologic din Bucuresti, a facut studii postgraduate in stiinte ecumenice, masteratul in studii etnice si rasiale, iar apoi doctoratul in sociologie, globalizare, ecumenism si biserici crestine, toate studiile fiind realizate la Trinity College Dublin din cadrul Universitatii din Dublin, Irlanda. Preoteasa este de origine japoneza, au impreuna doi copii, care, alaturi de mama lor, sunt botezati crestin-ortodox. Parintele Cristian Gheorghiu poate fi contactat la email-ul: [email protected].

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 873

Id: 25289

Data: Oct 22, 2012

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).