Conform tradiției noastre creștine, ba chiar și iudaice și musulmane, morții se înhumează și nu se ard. Incinerarea este o practică de sorginte păgână sau hinduistă. La începuturi, Biserica s-a confruntat cu practica greco-romană, care presupunea incinerarea morților, și a biruit-o.
Doar odată cu secularizarea și cu îndepărtarea societății Occidentale de Biserică, practica incinerării a reapărut în veacul al XIX-lea. Întâi discret, în Statele Unite, apoi în țările din Nordul Europei și în Marea Britanie.
S-a încercat, din motive ideologice, introducerea incinerării în Uniunea Sovietică, regimul ateu de acolo, vrând să sublinieze faptul că, odată cu moartea, totul s-a terminat, inclusiv rămășitele pământșsti trebuie făcute să dispară.
Biserica Creștină, în general, și cea Ortodoxă, în special, n-au fost de acord niciodată cu incinerarea defuncților. Biserica Ortodoxă a și interzis oficierea ceremoniei religioase pentru persoanele care sunt incinerate.
Dacă e să mergem pe firul istoriei, vom spune că Biserica Ortodoxă Română a luat poziție în mai multe rânduri împotriva incinerării. Pravila de la Govora, care apărea în anul 1641, spunea în glava 378: „Să nu se ardă trupurile!”
În 1923 Asociația generală a clericilor se opunea construirii crematoriului din București. În 1928 Sfântul Sinod hotăra: 1) preoții să-i prevină pe credincioși că, dacă cineva este incinerat, Biserica îi refuză orice serviciu religios; 2) înainte de a oficia slujba înmormântării, preoții îi vor întreba pe membrii familiei în care cimitir va fi înmormântat defunctul; 3) celor care au fost incinerați sau urmează să fie incinerați li se va refuza slujba înmormântării.
În 1933 Sfântul Sinod a emis o Pastorală în care li se atrăgea preoților atenția că, dacă vor oficia slujba înmormântării pentru cei ce urmează să fie incinerați, vor fi deferiți judecății Consistoriului disciplinar.
După 1989 Sfântul Sinod a mai abordat acest subiect, în legătură cu unii preoți indisciplinați care oficiau servicii religioase la crematoriul „Cenușa” din București, rămânând pe poziția hotărârilor amintite.
Biserica are rațiunile ei atunci când e vorba de respingerea incinerării. Nu e vorba că Dumnezeu, la Parusie, nu-i va putea învia și pe cei incinerati. Ci este vorba de alte considerente morale, dintre care, pe unele le trecem în revistă.
1. Este vorba de a respecta cuvântul lui Dumnezeu: „pământ ești si în pământ te vei întoarce” (Facere 3, 19). Acest cuvânt al Sfintei Scripturi este preluat de slujba înmormântării și de cea a parastasului.
2. Înmormântarea mărturisește atât stricăciunea, cât și preamărirea și învierea trupurilor. Incinerarea, promovată, în general, de oameni nereligioși, este o contramărturie pentru amândouă. Ar vrea să sugereze că nu este nici stricăciune a trupurilor, nici înviere a lor.
3. Ca și grâul, trupurile sunt puse în pământ pentru a renaște la o altă modalitate de existență.
4. Înmormântarea Domnului Hristos și Învierea Sa din morți au pentru creștini o valoare arhetipală.
Să nu mai adăugăm apoi faptul că tradiția noastră de două mii de ani are o mare valoare. Sufletul îți cere să ai un mormânt al celor plecați, lângă care să te reculegi, să pui o floare, să-ți dai seama că faci parte dintr-un sir nesfârsit de oameni minunati care-ți dau încredințarea că nu esti suspendat într-un vid, ci faci parte dintr-un neam. Vizitarea Cimitirului Central din Cluj, de exemplu, are un efect educativ deosebit.
† ANDREI
Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului,
Mitropolit al Clujului, Albei, Crișanei și Maramureșului
La Palatul Patriarhiei, in Sala Aula Magna Teoctist Patriarhul , a avut loc in aceasta seara finala Concursului National de muzica ecleziala corala Laudati pe Domnul! , eveniment aflat la cea de-a IV-a editie.Evenimentul s-a desfasurat in prezenta Preafericitului Parinte Teodor al II-lea, .....
Data: Oct 27, 2011
In Catedrala Patriarhala din Bucuresti, in aceasta seara, Slujba Privegherii in cinstea Sfantului Ierarh Iachint a fost oficiata de un sobor de ieromonahi, preoti si diaconi, slujitori ai Catedralei Patriarhale.Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, reunit in sedinta din 8 iulie 2008, a .....
Data: Oct 27, 2011
Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, la sfarsitul Sfintei Liturghii de astazi, inchinata Hramului Catedralei Patriarhale, Sfantului Cuvios Dimitrie ce Nou, ocrotitorul Bucurestilor, i-a binecuvantat pe toti pelerinii, felicitandu-i totodata pentru credinta si rabdarea de care dau dovada: .....
Data: Oct 27, 2011
Biserica Ortodoxa Romana l-a sarbatorit astazi, 27 octombrie, pe Sfantul Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestilor, ale carui sfinte moaste se afla la Catedrala Patriarhala. Pe Dealul Patriarhiei, in prezenta a de mii de credinciosi, slujba Sfintei Liturghii, de hramul Catedralei .....
Data: Oct 27, 2011
Pentru pelerinii care au stat noaptea trecuta la rand la Sfintele moaste, in Catedrala Patriarhala a fost oficiata Sfanta Liturghie, de la ora 6:00, de un sobor de trei ierarhi ai Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, informeaza TRINITAS TV.La finalul slujbei, oficiata de .....
Data: Oct 27, 2011
In ziua pomenirii Cuviosului Dimitrie cel Nou, Centrul de Presa BASILICA al Patriarhiei Romane a implinit 4 ani de la inaugurare. In cuvantul sau, Patriarhul Romaniei a vorbit despre importanta misionara a centrului de presa si a multumit tuturor celor care ii sprijina activitatea. Este o .....
Data: Oct 27, 2011
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).