Biserica Ortodoxa sarbatoreste pe 2 februarie Intampinarea Domnului. Evenimentul care constituie subiectul sarbatorii Intampinarii Domnului Hristos apare relatat in Evanghelia Sfantului Apostol Luca. La 40 de zile dupa nastere, Mantuitorul Iisus Hristos este adus la Templu de Fecioara Maria si de Iosif pentru implinirea randuielilor Legii Vechi. In Templu este intampinat de dreptul Simeon si de Proorocita Ana. Simeon este descris de Sfantul Luca Evanghelistul ca un om credincios, un drept care respecta randuielile Legii Vechi. Cand dreptul Simeon a intampinat pe Hristos si a luat in brate pe Pruncul care este trimis de Dumnezeu sa se Intrupeze, sa se faca om si sa devina Mantuitorul lumii, atunci a simtit bucuria implinirii fagaduintelor facute de Dumnezeu si a simtit eliberare interioara, duhovniceasca ca rasplata a asteptarii lui in rugaciune si in preamarirea lui Dumnezeu, si a multumit lui Dumnezeu printr-o rugaciune: Acum slobozeste pe robul Tau, dupa cuvantul Tau, in pace, ca ochii mei vazura mantuirea Ta, pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel. (Luca 2, 25-26). Cuvintele Dreptului Simeon sunt de fapt adeverirea implinirii unei proorocii a proorocului Isaia, care prevestea nasterea mai presus de natura a Mantuitorului. Totodata, Dreptul Simeon a facut si o proorocie, dupa cum vedem in continuarea istorisirii de la Sfantul Luca. El prevesteste ceea ce avea sa se intample cu Maica Domnului, ce avea sa treaca prin sufletul ei atunci cand Mantuitorul avea sa patimeasca pentru noi. 'Prin sufletul tau va trece sabie, ca sa se descopere gandurile din multe inimi', spune Sfantul Luca despre Dreptul Simeon ca a rostit catre Maica Domnului, prevestind patimile ce avea sa le indure acest Prunc si durerea pe care mama sa va trebui sa o indure.Potrivit traditiei, batranul Simeon este unul dintre cei 70 de intelepti care au tradus din limba ebraica in limba greaca Vechiul Testament, la porunca regelui Ptolemeu al Egiptului. Se spune ca, atunci cand trebuia sa traduca versetul de la Isaia, capitolul 7, versetul 14, anume 'Iata fecioara va lua in pantece si va naste fiu', s-a indoit, gandindu-se ca este imposibil ca o fecioara sa nasca, asa ca a vrut sa stearga aceste cuvinte si sa spuna 'iata femeia va lua in pantece'. Insa ingerul Domnului a intervenit si a facut o minune, spunandu-i sa nu fie necredincios. Şi pentru ca s-a indoit de aceasta, nu va gusta moartea pana ce nu va vedea si va tine in bratele sale pe Cel ce se naste din Fecioara, pe Hristos Domnul.Astfel, dupa cum se arata in Vietile Sfintilor, el a crezut cele spuse de inger si a asteptat cu dor venirea lui Hristos in lume, ducand o viata dreapta si fara de prigoana, ferindu-se de tot raul si rugandu-se lui Dumnezeu sa miluiasca lumea.Aceasta sarbatoare nu se refera doar la Taina Vechiului Testament si la intalnirea dreptului Simeon cu Mantuitorul lumii, ci ea trimite si la modul si locul unde noi Il putem intampina in mod real pe Dumnezeu, adica in Biserica si in rugaciune. In ceea ce priveste vechimea acestei sarbatori, ea nu este foarte mare. Nu o gasim mentionata in Constitutiile Apostolice si nici in Testamentum Domini . Prima mentiune documentara este cea din memorialul de calatorie al Pelerinei Egeria care ia parte la aceasta sarbatoare in Ierusalim in ani 382 si 384, numind-o Quadragesemae de ephifania , intrucat, atunci, la Ierusalim, Nasterea Domnului se serba o data cu Botezul Domnului. Intampinarea Domnului era sarbatorita la 40 de zile dupa Epifanie, adica la 14 februarie. De asemenea, de la Sfantul Ioan Gura de Aur avem o omilie la sarbatoarea curatirii Mariei . Incepand cu anul 494 este sarbatorita si la Roma inlocuind astfel vechea sarbatoarea pagana a lupercariilor inchinata zeului Pan, supranumit Lupercus . In Antiohia, a fost serbata in timpul domniei imparatului Iustin I (526), iar generalizarea ei in rasarit s-a facut in cursul secolului a VI-lea, incepand din anul 534, cand imparatul Iustinian a schimbat data sarbatorii de la 14 februarie la 2 februarie (40 de zile socotite de la 25 decembrie, noua data a serbarii Nasterii Domnului).
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 502
Id: 28059
Data: Feb 1, 2013
Imagine:

Data: Feb 1, 2013

Data: Feb 1, 2013
Data: Feb 2, 2013

Data: Feb 2, 2013

Data: Feb 2, 2013

Data: Feb 2, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).