]]>Cât privește istoricul sărbătorii Nașterii Domnului, se știe că în Răsărit, până prin a doua jumătate a secolului al IV-lea, Nașterea Domnului era serbată în aceeași zi cu Botezul Domnului, adică la 6 ianuarie; această dublă sărbătoare era numită în genere sărbătoarea Arătării Domnului (Teofania și Epifania). Se credea că Domnul Iisus Hristos S-a născut în aceeași zi a anului în care mai târziu, peste treizeci de ani, S-a botezat. Sărbătoarea Nașterii Domnului s-a despărțit pentru Prima dată de cea a Botezului, serbându-se Iu 25 decembrie, în Biserica din Antiohia, în jurul anului 375, apoi la Constantinopol în anul 379, astfel încât Sf. Ioan Gură de Aur vorbește în Omilia sa Ia Nașterea Domnului, ținută în Antiohia în anul 386, despre faptul că data de 25 decembrie ca sărbă¬toare a Nașterii Domnului a fost luată din practica Bisericii Apusene, de la Roma. în cartea Constituțiile Apostolice (V, 13 și VIII, 33), redactată spre sfâr-șitul secolului al IV-lea, se precizează că sărbătoarea Nașterii Domnului are ca dată de prăznuire ziua de 25 decembrie, iar sărbătoarea Epifaniei (Botezul Domnului) este o sărbătoare distinctă de cea a Nașterii Domnului. în prima jumătate a secolului al V-lea, ziua de 25 decembrie, ca dată a sărbătorii Nașterii Domnului, a fost introdusă și în Biserica Alexandriei și apoi a Ierusalimului, generalizându-se în aproape toată creștinătatea răsăriteană. Numai armenii serbează până astăzi Nașterea Domnului tot la 6 ianuarie, împreună cu Botezul Domnului. Motivul principal al serbării Nașterii Domnului în ziua de 25 decembrie a fost dorința Bisericii de a sublinia semnificația cosmică a acestei sărbători, și anume de a arăta că Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos, profețit în Biblie ca fiind "Soarele Dreptății" (Maleahi 4, 2) și "Răsăritul de Sus" (comp. Zaharia 6, 2 cu Luca 1, 78-79), este începutul eliberării lumii de întunericul păcatului și al morții, așa cum în natură după solstițiul de iarnă din 22 decembrie întunericul începe să se micșoreze, iar lumina să crească. în plus, se mai aduce ca argument că prin sărbătoarea Nașterii Domnului, fixată la 25 decembrie, Biserica a luptat împotriva cultului păgân al Nașterii Zeului Soare (Dies natalis Solis invicti), mai ales după ce împăratul Aurelian, la anul 274, a introdus la Roma sărbătoarea păgână de origine orientală a zeului Mitra, care era populară mai ales în rândurile armatei romane. Deci, data de 25 decembrie ca zi de serbare a Nașterii Domnului Iisus Hristos are atât semnificații teologice, cât și pastoral-misionare. (Informații preluate din volumul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel "Daruri de Crăciun - înțelesuri ale sărbătorii Nașterii Domnului", publicat le editura Basilica 2013)
Download: Click for download attached file: Istoricul sarbatorii Nasterii Domnului
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 656
Id: 46668
Data: Dec 22, 2014
Imagine:
]]>În ajunul sărbătorii Nașterii Domnului, creștinii din vechime, ca și cei de astăzi care trăiesc duhovnicește această sărbătoare, posteau, iar catehumenii care se pregăteau să .....
Data: Dec 22, 2014
]]>Parohia Teşila I din cadrul Protoieriei Câmpina a fostduminică, 21 decembrie 2014, gazda unui eveniment deosebit pregătitor primirii Sărbătorii Nașterii Domnului Iisus .....
Data: Dec 22, 2014
]]>Ca în fiecare an, în apropierea marelui praznic al Naşterii Domnului, credincioşii îşi îndreaptă atenţia către semenii aflaţi în dificultate. Numeroase acţiuni filantropice au avut loc .....
Data: Dec 22, 2014
]]>Biserica Olari din București a prilejuit un lung șir de evenimente pregătitoare pentru Sărbătoarea Nașterii Domnului. Cu mic cu mare, credincioșii .....
Data: Dec 22, 2014
]]>În sala de festivităţi a parcului comercial Era Shopping Park din Oradea s-a desfăşurat cea de-a zecea a ediţie a Festivalului de colinde „Noi umblăm a colinda“, informează “Ziarul .....
Data: Dec 22, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).