LIANT INTRE ŞCOALĂ ŞI PAROHIE

Cuvântul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la Consfatuirea cu profesorii de religie din Arhiepiscopia Bucurestilor, cu tema: „Cooperarea dintre profesorii de Religie si clerul bisericesc în programe educationale comune”. Aula Magna Teoctist Patriarhul, Palatul Patriarhiei, vineri, 13 decembrie 2013:Rolul profesorului de Religie în transmiterea valorilor educationale crestineConsfatuirea din anul acesta (2013) cu profesorii de Religie din Arhiepiscopia Bucurestilor, intitulata: „Cooperarea dintre profesorii de Religie si clerul bisericesc în programe educationale comune”, doreste sa evidentieze necesitatea unei conlucrari mai eficiente între profesorii de Religie si clerul din parohii, pentru intensificarea coresponsabilitatii în transmiterea valorilor educationale crestine de ordin spiritual, moral si cultural în societatea de azi.Valorile educationale oferite de Biserica prin educatia religioasa din scolile publice trebuie sustinute si promovate de toate unitatile bisericesti, cu prioritate de parohii si de birourile de cateheza parohiala, mai ales în aceasta perioada de secularizare a societatii românesti, întrucât aceste valori reprezinta pentru tineri un reper spiritual esential si un liant existential între toate cunostintele dobândite prin studiul celorlalte discipline.Întarirea legaturilor de parteneriat dintre Biserica si Şcoala reprezinta un deziderat comun, care trebuie dezvoltat din ambele directii. În ceea ce-i priveste pe clericii slujitori ai Sfintelor Altare, acestia sunt în permanenta îndemnati sa sprijine activitatea educationala a copiilor si tinerilor din parohiilor lor, inclusiv prin asigurarea fondurilor necesare pentru acoperirea costurilor materialelor didactice pentru copiii proveniti din familii sarace. Parohiile implementeaza astazi proiecte educationale si catehetice complexe, în conformitate cu strategia misionara a Patriarhiei Române si a Arhiepiscopiei Bucurestilor: Hristos împartasit copiilor, Alege scoala!, Calea mântuirii, Cateheze pentru viata, etc.Intensificarea preocuparii pentru lucrarea educativ-misionara în rândul noii generatii este determinata de convingerea ca toti copiii si tinerii crescuti în credinta sunt prezentul si viitorul Bisericii.În plus, revigorarea catehezei parohiale si intensificarea misiunii profesorului de Religie sunt necesare pentru a reda copiilor imaginea frumoasa a scolii românesti si pentru a reda profesorilor prestigiul si demnitatea sociala a profesiei de pedagog, iar parintilor încrederea ca nu exista investitie mai mare pentru viitorul copiilor decât educatia sanatoasa, ancorata în valorile vesnice ale credintei, cultivate si transmise în familie, scoala si Biserica.Principalele forme de implicare misionara parohiala ale profesorilor de Religie în cooperarea cu clerul bisericesc pentru programe educationale comune, sunt urmatoarele:

  1. Participarea frecventa a profesorilor de Religie la viata liturgica a comunitatilor parohiale este o forma vie de marturisire a credintei, lucratoare prin rugaciune. Profesorul trebuie sa fie un exemplu de urmat pentru copii; acestia vor pretui mai mult ora de religie si se vor apropia mai mult de Biserica daca vor urma pilda credintei traite a dascalilor care îi educa;
  2. Participarea elevilor la slujbele Bisericii are ca finalitate atât trairea credintei în comuniune eclesiala, cât si educatia prin participare la viata comunitatii. Slujbele Bisericii noastre, în mod special Sfânta Liturghie si Sfintele Taine, pe lânga folosul duhovnicesc, au si un mare rol educativ, care vine sa întregeasca actul pedagogic al instruirii, consilierii si îndrumarii elevilor. Sfintele Taine ale Marturisirii si Împartasaniei, pe care Biserica noastra le va omagia anul viitor, 2014, declarat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române: An omagial euharistic, au si profunde implicatii catehetice-didactice sau educationale. Grija pentru deprinderea elevilor de a se spovedi si împartasi mai des îi revine preotului paroh si familiei, dar si profesorului de Religie, deoarece actul credintei este în acelasi timp personal si comunitar, didactic si spiritual.
  3. Biserica parohiala poate deveni si un foarte frumos „laborator” pentru ora de Religie. Icoanele, frescele, obiectele liturgice pot ilustra în mod concret lectiile teoretice predate la clasa. Acolo unde este posibil, acest avantaj poate fi valorificat prin organizarea unor „lectii deschise”.
  4. Profesorul de Religie poate aduce o contributie mai mare la activitatile culturale si misionare ale parohiei. Având în vedere faptul ca, la începutul anului viitor (2014), se vor organiza noi alegeri, pentru un mandat de 4 ani, în organismele parohiale (consiliul si comitetul), recomandam calduros cooptarea în aceste organisme a celor mai buni profesori de Religie ca membri activi, carora li se pot încredinta responsabilitati privind consilierea sau coordonarea activitatilor cu tineretul în domeniul catehetic, cultural, misionar si social-filantropic. Astfel, ei pot sprijini preotii în implementarea la parohii a programelor Patriarhiei Române si Arhiepiscopiei Bucurestilor destinate copiilor si tinerilor. De asemenea, experienta si abnegatia lor poate fi orientata si spre organizarea bibliotecilor parohiale sau editarea site-urilor si foilor parohiale.
  5. Participarea profesorilor de Religie la activitati extrascolare poate primi, în cooperare cu parohiile, valentele unei activitati reciproc benefice. Pelerinajele, taberele de copii, vizitele la muzee si obiective istorice, dar si organizarea de mese rotunde, simpozioane, conferinte culturale, cu invitarea unor personalitati duhovnicesti sau culturale, pot deveni evenimente care contribuie atât la vitalizarea comunitatilor parohiale, cât si la educarea practica a copiilor si tinerilor. O atentie deosebita trebuie acordata activitatilor de pregatire a serbarilor si hramurilor, a vizitelor arhieresti pastorale în parohie, cultivând copiilor, dar si celorlalti credinciosi, sentimentul bucuriei filiatiei duhovnicesti si al comuniunii eclesiale fraterne.
  6. Legatura scolii cu Biserica se oglindeste nu numai în prezenta profesorilor de Religie în biserica parohiala, ci si în invitarea preotului, cu diferite prilejuri, în scoala: la deschiderea si închiderea anului scolar, la manifestarile dedicate Zilei Nationale, Zilei eroilor, la serbarile de Craciun si Paste, la slujbele de sfintire cu agheasma a scolilor, a cabinetelor de Religie sau a unor sali de clasa, la slujbele de pomenire a ctitorilor sau personalitatilor ale caror nume le poarta scolile si la alte evenimente.
  7. O foarte mare importanta trebuie acordata evaluarii participarii elevilor la ora de Religie. Câstigarea statutului orei de Religie, de a se bucura de aceleasi prevederi legale ca si toate celelalte materii, presupune nu numai drepturi, ci si responsabilitati sporite. Evaluarea receptarii orei de Religie de catre elevi trebuie sa tina seama mai ales de caracterul formativ si misionar-pedagogic al educatiei crestine, stimulând bucuria, interesul si receptivitatea copiilor fata de Religie, iar nu teama de sanctiuni punitive prin intermediul notarii. Profesorul de Religie se remarca sau se impune prin competenta didactica, pregatire psihopedagogica si apostolat educational, adica daruire de sine cu pricepere si pasiune. El trebuie sa exceleze atât în relatia cu directorii unitatilor scolare, cu inspectoratele, cât si cu ceilalti colegi, cu elevii si cu parintii acestora, întrucât el nu se reprezinta doar pe sine, ci reprezinta si Biserica, fiind recomandat de aceasta pentru a fi profesor de Religie. Datoria Centrului Eparhial de a analiza periodic activitatea didactica a fiecarui profesor de Religie, din perspectiva necesitatii mentinerii sau nu a avizului de cult (binecuvântarii), trebuie privita ca o motivatie în plus pentru sporirea calitatii orelor de Religie, spre folosul Bisericii si binele societatii românesti.
Ora de Religie are o valoare esentiala. Dupa 45 de ani de comunism ateu, predarea Religiei în forma consfintita de legislatia actuala reprezinta un act de dreptate si un ideal al libertatii unui popor eminamente religios, ideal confirmat de jertfa eroilor din decembrie 1989, fiind consemnata în Constitutia României, în Legea Învatamântului si în Legea Cultelor. Aceasta atentie majora acordata orei de Religie nu este o formula legislativa de circumstanta, ci una care confirma o componenta traditionala de baza a sistemului educational românesc. Desi exista si unele atitudini critice, fie la adresa sistemului confesional de predare, fie la adresa Religiei, ca materie de studiu, aceste exprimari, adesea promovate de unele politici tendentioase din mass-media, nu trebuie sa ne dezbine, nici sa ne descurajeze, ci sa ne uneasca si mai mult în apararea si promovarea valorilor credintei crestine, care ne mentin si ne lumineaza pe calea mântuirii. În acest sens, pentru a va stimula în promovarea învatamântului religios, pornind de la diversitatea realitatilor europene, va oferim tuturor celor prezenti lucrarea intitulata: „Studiul Religiei în scolile publice din statele membre ale Uniunii Europene”, având ca autori pe Pc. Pr. Lect. Dr. Sorin Constantin Şelaru si Dl. George Vâlcu, de la Reprezentanta Patriarhiei Române pe lânga Institutiile Europene de la Bruxelles.Ne rugam Preasfintei Treimi sa binecuvânteze pe toti cei care ostenesc astazi, cu daruire si competenta, în nobila si sfânta lucrare misionara de transmitere a valorilor credintei crestine ortodoxe si ale spiritualitatii Bisericii noastre, si sa va daruiasca tuturor sanatate si pace, bucurie si mult ajutor în activitatea dumneavoastra educationala!† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 506

Id: 36548

Data: Dec 13, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).