Biserica Ortodoxa sarbatoreste, astazi, 6 ianuarie 2013, Botezul Domnului. La Catedrala Patriarhala Sfanta Liturghie a fost oficiata de Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, in prezenta a sute de credinciosi.In cuvantul de invatatura rostit dupa citirea Pericopei Evanghelice, Preafericirea Sa a evidentiat importanta Botezului Domnului ca temelie pentru Botezul crestin: "Botezul se savarseste in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh tocmai pentru ca la Botezul Domnului in Iordan a fost prezent nu numai Fiul, ci si Tatal si Duhul Sfant. Mantuitorul a venit sa se boteze cu botezul pocaintei spre iertarea pacatelor, botezul lui Ioan, care era doar o pregatire pentru Botezul crestin, o constientizare a nevoii de iertare a pacatelor. Sfantul Vasile cel Mare spune ca botezul lui Ioan era inceputul Botezului crestin, iar Botezul crestin este desavarsirea botezului pocaintei pe care l-a practicat Sfantul Ioan Botezatorul. Deci, harul nu se dadea prin botezul lui Ioan, ci doar inceputul iertarii pacatelor ca o constientizare a nevoii iertarii pacatelor. Harul s-a dat prin Hristos si de aceea dupa Invierea Sa din morti Hristos daruieste Apostolilor Duh Sfant ca sa ierte pacatele si nu se savarseste botezul decat numai dupa Pogorarea Duhului Sfant peste Sfintii Apostoli la Cincizecime. Cu alte cuvinte, Botezul Mantuitorului Iisus Hristos nu este simplu botez in apa, ci este Botez cu apa si cu Duh Sfant. Apa arata nevoia de curatire a sufletului si a trupului, dar aceasta se face in mod nevazut prin lucrarea Duhului Sfant. Avem in Botez taina iubirii Preasfintei Treimi pentru noi. Devenim crestini cand suntem botezati in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh pentru ca Hristos Domnul, Dumnezeul si Mantuitorul nostru, este Unul din Sfanta Treime".Sarbatoarea de astazi, dupa Sfanta Liturghie, se continua cu Sfintirea cea Mare a Apei sau Agheasma Mare care se sfinteste doar in Ajunul Botezului Domnului si in ziua Botezului Domnului, a spus Preafericitul Parinte Daniel, aratand ca: "Sfintirea cea Mare a Apei ne reaminteste Botezul nostru crestin. Cand ne-am botezat eram copii, a marturisit pentru noi nasul si am fost crescuti in Biserica pentru ca prin Botez devenim crestini, purtam numele lui Hristos si primim imediat dupa Botez mirungerea, adica pecetea darurilor Duhului Sfant. Indata ce Mantuitorul Iisus Hristos a iesit din apa a venit Duhul Sfant peste El. Tot asa si noi, indata ce am scos copilul din apa botezului il mirungem. De asemenea, in aceeasi ora ii dam Sfanta Impartasanie, Trupul si Sangele Domnului, pentru a arata ca el este membru deplin al Bisericii, Trupul Tainic al lui Hristos. Deci, Biserica Ortodoxa nu amana Botezul, Mirungerea si Impartasania pentru o anumita varsta a copiilor sub pretextul ca ei nu inteleg cum se savarsesc aceste taine. Nici cand avem 100 de ani nu intelegem deplin cum se transforma painea si vinul in Trupul si Sangele Domnului, dar stim ca lucrarile acestea sunt sfinte, arata iubirea lui Dumnezeu pentru noi si sunt arvuna vietii vesnice daruita noua in Biserica inca din lumea aceasta. Asadar, botezam copiii la 40 de zile, ii mirungem cu Sfantul si Marele Mir si impartasim copiii cu iubirea vesnica a lui Hristos aratata in Taina Crucii si a Invierii".Patriarhul Romaniei a mai subliniat importanta Botezului ca inceput al vietii de crestin: "Cand ne botezam intram in iubirea vesnica a Preasfintei Treimi. Viata vesnica nu este viata de dupa moarte, ci viata traita in comuniune vie si permanenta cu Tatal, Fiul si Duhul Sfant. A boteza inseamna a afunda. Deci, Botezul nu inseamna stropire cu apa, ci afundare pentru ca inseamna moarte a pacatului si inviere pentru viata sfanta. Dupa cum Hristos S-a inmormantat si a Inviat noi prin Botez inmormantam omul cel vechi al pacatului si se naste prin Botez omul cel nou dupa chipul lui Hristos. Aceasta afundare in iubirea Preasfintei Treimi este inceputul vietii crestine. Prin Sfantul Botez noi primim iertarea pacatelor, mai intai a pacatului stramosesc, a pacatelor personale daca cel care se boteaza este adult, primim harul invierii duhovnicesti si al pregatirii pentru invierea de obste si harul infierii. Adica, prin Botez devenim fii si fiice ale lui Dumnezeu dupa har"."Crestinul este cel care se simte iubit de catre Tatal, Fiul si Duhul Sfant si raspunde acestei iubiri prin rugaciune, prin impartasirea cu Sfintele Taine si prin fapte bune. In felul acesta omul creste in iubire fata de Dumnezeu si fata de semeni in Biserica lui Hristos care este arvuna Imparatiei Cerurilor", a mai spus Preafericirea Sa.Taina Botezului este si Taina Bisericii, a evidentiat Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane spunand ca: "Darurile acestea mari si sfinte ale Botezului aduc multa bucurie Bisericii. Biserica se mareste prin botezul oamenilor care vin sa urmeze pe Hristos si sa se bucure de iubirea Preasfintei Treimi. Deci, Botezul aduce familiei bucurie, parohiei si tarii. Cu ocazia sarbatorii Botezului Domnului, preotii dupa ce au savarsit Sfintirea cea Mare a Apei merg si sfintesc si casele crestinilor aducandu-le aminte ca sunt crestini si ca trebuie sa faca din casa lor o Biserica indreptata spre Biserica cea mare a comunitatii. Iata cum Taina Sfantului Botez are temelie in Botezul Domnului si sarbatoarea de astazi este o sarbatoare a bucuriei, a iubirii lui Dumnezeu care se revarsa peste oameni si peste intreaga creatie. Taina aceasta mare a Botezului este si Taina Bisericii pentru ca Biserica a luat fiinta prin Pogorarea Duhului Sfant peste Apostoli si prin botezul a 3000 de persoane la Ierusalim. Deci, Biserica este constituita de catre Duhul Sfant prin botezul celor care se adauga la ea".Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a oficiat, dupa Sfanta Liturghie, Sfintirea cea Mare a Apei (aghiasma mare) in fata Resedintei Patriarhale.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1000
Id: 27369
Data: Jan 6, 2013
Imagine:

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013

Data: Jan 6, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).