Martorii Invierii Domnului

Invierea lui Hristos este cel mai important lucru petrecut in istoria umanitatii. Ea este biruinta vietii asupra mortii si cea mai mare bucurie pe care a primit-o omul ca dar de la Dumnezeu dupa caderea protoparintilor nostri Adam si Eva. Realitatea Invierii este afirmata de ingerul care vesteste femeilor mironosite venite la mormant ca Mantuitorul nostru Iisus Hristos a inviat. Ingerul, dupa cum ne relateaza Sfantul Evanghelist Matei in capitolul XXVIII, 2-4, a coborat din cer, aratand mormantul gol si marturisind femeilor mironosite: Nu va temeti, ca stiu ca pe Iisus cel Rastignit Il cautati. Nu este aici; caci S-a sculat precum a zis; veniti de vedeti locul unde a zacut. (Matei XXVIII, 5).Femeile mironosite venite in prima zi a saptamanii pentru a implini ritualul iudaic legat de inmormantare, pe care nu l-au putut face la moartea Mantuitorului din cauza Sabatului si Pastelui iudaic, descopera mormantul gol, primind vestea Invierii Domnului de la inger, dupa cum aflam din relatarile celor patru Evanghelii din Canonul Noului Testament (Matei XXVIII, 1-10; Marcu XVI, 1-11; Luca XXIV, 1-12; Ioan XX, 1-10) si vin la Apostoli sa le vesteasca cea mai mare minune a tuturor timpurilor, Invierea lui Hristos. Doi dintre acestia, Petru si Ioan (Luca XXIV, 12; Ioan XX, 3-8), vin la mormant pentru a se incredinta de cele marturisite de femeile mironosite.Acesti martori ai mormantului gol ca semn vazut al Invierii lui Hristos sunt sarbatoriti in cursul anului bisericesc in calendarul ortodox prin zile speciale de praznuire. Mergand pe sinaxarul Bisericii Ortodoxe vom surprinde pe scurt cine au fost cei care s-au invrednicit sa fie martori ai Invierii lui Hristos prin primii pelerini la cel mai sfant loc al crestinismului, mormantul gol al Domnului de la Ierusalim, care este pana astazi marturie a Invierii lui Hristos. Femeile mironosite sunt sarbatorite impreuna in Duminica a treia dupa Pasti.Maria din Magdala, mironosita care l-a vazut prima pe Domnul vietiiIn prim-plan intre femeile mironosite o avem pe Sfanta Maria Magdalena, sarbatorita de Biserica noastra in data de 22 iulie. Sfanta Maria Magdalena era din semintia lui Neftalim. S-a numit Magdalena dupa localitatea Magdala, din Galileea de Sus, unde s-a nascut sau a trait mai mult, oras asezat cam la 5 km spre nord de Marea Galileii. Este femeia din care Mantuitorul Iisus Hristos a scos sapte demoni (Luca VIII, 2) si care impreuna cu altele I-au urmat si I-au slujit apoi (Luca VIII, 2-3). Ea face parte apoi din grupul mironositelor care au stat langa crucea Lui (Ioan XIX, 25) si au mers dis-de-dimineata la mormantul lui Iisus sa unga Trupul Lui cu miresme (Marcu XVI, 1-2). Şi tot ea este aceea careia i S-a aratat Iisus intai dupa Inviere (Marcu XVI, 9; Ioan XX, 11) si a fost cea dintai vestitoare a Invierii Lui (Marcu XVI, 10; Ioan XX, 18).Dupa Inaltarea Domnului la cer, o aflam impreuna cu sfintii Apostoli. Dupa Duminica Cincizecimii, a plecat si Maria Magdalena la propovaduire ca una ce era intocmai cu Apostolii. Strabatand multe tari, a propovaduit Evanghelia Domnului prin cetati si sate, aducand multi pagani la Dumnezeu. Şi ajungand la Roma, a stat inaintea cezarului Tiberius, care fiind bolnav de un ochi, Sfanta Maria Magdalena l-a tamaduit. Ea a istorisit imparatului Tiberius (14-37) toate cele despre Mantuitorul Hristos, nedreapta patimire, rastignirea, moartea si Invierea Sa.Din Roma, Sfanta Maria Magdalena s-a dus la Efes unde se afla Sfantul Ioan Evanghelistul, ajutandu-l in apostolie. Acolo a si murit. Sfantul Ioan a inmormantat-o la intrarea pesterii din muntele Ohlon de langa Efes, unde mai tarziu, adica in anul 250, au adormit si cei sapte tineri. Moastele ei au fost mutate de imparatul Leon Inteleptul (457-474) in Manastirea Sfantul Lazar din Constantinopol, zidita de el.Salomeea si Suzana merg la mormant pentru a unge trupul Domnului cu miresmeO alta femeie mironosita este Maria lui Cleopa, numita si mama lui Iacov, pomenita de Biserica la 23 mai. A fost sotia lui Cleopa, unul dintre cei 70 de ucenici ai Mantuitorului, verisoara cu Maria, si L-a urmat pe Mantuitorul inca de la inceputul activitatii Sale mesianice din Galileea. A fost prezenta la Patima si ingroparea Mantuitorului Iisus Hristos. Ea a fost martora la Patimi alaturi de celelalte femei mironosite. In prima zi a saptamanii a venit la mormantul gol si a marturisit Apostolilor Invierea Domnului.Ioana, femeia lui Huza, administratorul palatului lui Irod, este una dintre femeile mironosite care impreuna cu Suzana slujeau din avutul lor (Luca VIII, 3) lui Iisus Hristos si Apostolilor. Ea este amintita alaturi de celelalte femei mironosite in ziua Invierii cand Domnul Hristos li se arata lor (Luca XXIV, 10).Intre femeile mironosite le regasim pe Salomeea si Suzana. Salomeea a fost una dintre femeile mironosite care slujeau lui Iisus si care au mers la mormantul Domnului in ziua duminicii pentru a-L unge cu miresme. Suzana a fost una dintre femeile mironosite care au slujit Domnului si Apostolilor (Luca VIII, 3). E prezenta intre celelalte femei carora li S-a aratat Domnul dupa Inviere.Femeile mironosite vestesc Apostolilor Invierea DomnuluiDoi dintre ucenicii Domnului, Petru si Ioan, vin si vad mormantul gol: Deci au iesit Petru si celalalt ucenic si veneau la mormant. Şi cei doi alergau impreuna, dar celalalt ucenic, alergand inainte mai repede decat Petru, a sosit cel dintai la mormant. Şi, aplecandu-se, a vazut giulgiurile puse jos, dar n-a intrat. A sosit si Simon-Petru, urmand dupa el, si a intrat in mormant si a vazut giulgiurile puse jos, Iar mahrama, care fusese pe capul Lui, nu era pusa impreuna cu giulgiurile, ci infasurata, la o parte, intr-un loc. Atunci a intrat si celalalt ucenic, care sosise intai la mormant, si a vazut si a crezut (Ioan XX, 3-8).Primul dintre acestia este Sfantul Apostol Petru pe care il sarbatorim la 29 iunie (impreuna cu Sfantul Apostol Pavel) si 16 ianuarie (Cinstirea Sfantului lant). Era iudeu de neam din semintia lui Simeon din cetatea Betsaida (Galileea - Palestinei). Era fiul lui Iona si frate mai mare al Sfantului Apostol Andrei, celui intai chemat. Casatorindu-se cu fiica lui Aristobul (fratele Sfantului Apostol Varnava) s-a mutat in Capernaum, oras asezat pe malul lacului Ghenisaret, bogat in peste. Numele sau iudeu era Simon, dar Iisus Hristos ii da numele simbolic de Petru sau Chifa (piatra). Dupa o pescuire minunata in lacul Ghenisaret este chemat de Mantuitorul Hristos sa devina pescar de oameni (Luca V, 8-11). Este ales de Mantuitorul ca unul dintre cei doisprezece Apostoli ai Sai si marturiseste despre Iisus la Cezareea lui Filip ca este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu (Matei XVI, 16), ca un raspuns colectiv in numele tuturor Apostolilor. Petru participa la Schimbarea la Fata a Mantuitorului Iisus Hristos pe Muntele Tabor (Matei XVII, 1-5; II Petru I, 16). Se leapada de Mantuitorul cand acesta este arestat la cantatul cocosilor, se caieste plangand cu amar (Matei XXVI, 75). Dupa Invierea Sa, Domnul il restabileste in apostolat (Ioan XXI, 15-17).Dupa Pogorarea Duhului Sfant la cuvantul sau inflacarat, alaturi de ceilalti Apostoli convertesc primii trei mii de crestini care alcatuiesc prima comunitate in Ierusalim. Converteste pe sutasul pagan Corneliu si il boteaza impreuna cu toata casa lui. Este prezent la Sinodul Apostolic unde sustine universalitatea mantuirii. Propovaduieste Evanghelia Mantuitorului nostru Iisus Hristos in Ierusalim, in Iudeea, in Samaria, apoi in Asia Mica si in ultima parte a vietii la Roma. Aici este martirizat prin rastignire pe Cruce la 29 iunie 67. In Canonul Noului Testament sunt doua epistole care ii apartin.Sfantul Ioan Apostolul si Evanghelistul este praznuit de Biserica la 8 mai. Este fiul lui Zevedei si fratele lui Iacov, de loc din Galileea si de ocupatie pescar din lacul Ghenizaret. Impreuna cu fratele sau se numeau si Boanerghes sau fiii tunetului (Marcu III, 17), pentru ca erau iuti la fire (Luca IX, 54). Mai inainte de a fi chemat la apostolat, a fost ucenicul lui Ioan Botezatorul, impreuna cu Andrei, cu Petru si cu altii (Ioan I, 40). Se numara intre cei doisprezece apostoli ai Mantuitorului Iisus Hristos, fiind cel mai tanar dintre ei. Este prezent la Schimbarea la Fata a Domnului si insoteste pe Mantuitorul in Gradina Ghetsimani la Cina cea de Taina. Aflat apoi langa cruce, de pe cruce, Hristos ii da in grija pe Sfanta Sa Maica: Fiule, iata mama ta (Ioan XIX, 27) si catre dansa: Iata fiul tau (Ioan XIX, 26).Dupa Invierea Domnului, merge la mormant si-l vede gol, asista la Inaltarea Lui si la alegerea lui Matia si este de fata la Pogorarea Duhului Sfant. Apoi insoteste pe Petru in activitatea misionara in Iudeea, Galileea si Samaria (Fapte Apostolilor III, 1-5, 11; 4, 13. 19; 8, 14), dupa ce vindecasera ologul (Fapte III, 6) si facusera multe minuni in Ierusalim (Fapte V, 15-16).Ia parte la Sinodul din Ierusalim (anul 49-50) si era socotit unul din stalpii Bisericii (Gal. II, 9). Se pare ca se stabilise in Efes inca pe cand era Timotei episcop acolo, de unde Ioan supraveghea Bisericile din Asia Mica, pe care le aminteste in Apocalipsa (cap. II si III). Este exilat in insula Patmos, unde are revelatia pe care a consemnat-o in Apocalipsa, scrisa acolo in anul 94-95. Revenind din exil (anul 96), ia conducerea Bisericii din Efes si a celor din Asia Mica pana la adanci batraneti. Din Efes scrie Evanghelia a IV-a, intre anii 96 si 98, iar la scurt timp dupa Evanghelie a scris si cele trei epistole ale sale, la o varsta inaintata.Astazi primim prin femeile mironosite si Sfintii Apostoli Petru si Ioan marturie de la inger a bucuriei Invierii lui Hristos. Şi intampinam Invierea Domnului prin cuvintele imnografului spunand: Sa ne curatim simtirile si sa vedem pe Hristos stralucind, cu neapropiata lumina a Invierii. Şi, cantandu-I cantare de biruinta, luminat sa-L auzim zicand: Bucurati-va. (Articol de pr. Ciprian Apetrei, publicat in ziarul Lumina de Duminica din 4 aprilie 2010)

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1443

Id: 5499

Data: Apr 5, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).