Moastele Sfantului Ioan cel Nou au pribegit 97 de ani

Evlavia bucovinenilor catre sfantul ivit din meleagurile lor, Ioan cel Nou de la Suceava, a fost inca de la inceputuri sincera si puternica. Doar sederea intre credinciosi a moastelor sfantului a fost intrerupta vreme de aproape o suta de ani de vitregia istoriei. De acolo, din indepartata Polonie, nu a rabdat sa nu se intoarca la cei care necontenit se rugau la el, ca la un mijlocitor de folos la Dumnezeu, informeaza Ziarul Lumina .Poporul roman, prin grija, ajutorul si mila lui Dumnezeu, a strabatut un drum lung in multimilenara sa existenta, drum strajuit de voievozi viteji care, isi aparau tara cu spada duhului crestin si cu sabia in mana, ajutati de curteni si razesi, gospodari si tarani rabdatori care, avand o aprinsa credinta si nadejde in ajutorul Domnului nostru Iisus Hristos, ardeau plini de dragoste nestinse lumanari si tamaie in jurul raclelor sfintilor, pentru multele lor cereri de alinare si intarire in virtutea crestina.In dulcea Bucovina, unde sunt insemnele ilustrelor modele de statornicie, virtute si frumos, care au tinut vie si curata flacara traditionala si sfanta evlavie romaneasca spre care ne intoarcem mereu spre a-i invata cadentele grave, inca din zorii constituirii Ţarii Moldovei, se poate vorbi de cinstirea moastelor Sf. Mare Mucenic Ioan cel Nou, a carui mucenicie s-a petrecut pe teritoriul Moldovei, la Cetatea Alba, si care pentru multe veacuri au fost si vor fi speranta si sprijin acestei tari crestine.In fata acestor sfinte moaste crestinii simt cu adevarat ce inseamna sfintenia, o cununa dumnezeiasca pe fruntea ostenitorilor pentru 'viata cea dupa Hristos si in Hristos', o cununa nevestejita a luptei incununate cu adevarul si credinta in Mantuitorul.Este intrat in traditia locului de ceva vreme, ca de Sanzaiene sa se faca un pelerinaj aparte la moastele Sfantului Ioan cel Nou. Care este semnificatia si originea acestui pelerinaj? In ultimul sfert de veac XVII, vremurile au inceput a se tulbura iar. Invazia armatelor poloneze in frunte cu regele Ioan Sobieski in Moldova impotriva turcilor, din vara anului 1686, s-a sfarsit cu numeroase pradaciuni.'Atunci la intorsul Craiului - spune cronicarul Nicolae Costin - s-a sculat Dositeiu mitropolitul si au inchinat moastele sfantului mucenic Ioan Novi la craiul Sobieschi... si s-au dus si Dositeiu Mitropolitul impreuna cu sfantul in tara leseasca, cu toate odoarele de mult pret a mitropoliei si a Sfantului.'Moastele Sf. Ioan cel Nou au stat in Polonia la Zolkiew 97 de ani, fiind mai intai depuse intr-o biserica din Cetatea Stryj, aproape de orasul Zolkiew, apoi in 1690 asezate intr-o manastire basiliana din Zolkiew, nu departe de Lwow.Puteau oare moldovenii, carora timp de 284 de ani le-a fost scut de aparare, mangaietor de suflete si vindecator de boli, sa ramana pasivi in fata acestei rapiri a sfintelor moaste? Sigur ca nu puteau sa faca asa ceva, astfel explicandu-se desele incercari de a le readuce in Suceava.Jalba episcopului DositeiIn pelerinajul pe care l-a facut Franz Josif al II-lea in Bucovina, ajungand si la Biserica mitropolitana Sf. Gheorghe din Suceava, a fost intampinat de episcopul Dositei Herescu. Aici i s-a adresat cu urmatoarea jalba. 'Luminate imparate, aici este locul unde au fost asezate vreme indelungata sfintele moaste ale mucenicului Ioan care a patimit pe pamantul Moldovei la Cetatea Alba, si care acum se afla la Zolkiew. Dupa cum am scris Mariei Voastre, poporul de aici va roaga sa aveti bunatatea si sa porunciti a nu mai fi lipsita Ţara Moldovei de o vistierie nesecata ca aceasta si sa se aduca iarasi aici unde au fost de la Alexandru cel Bun'. Dupa ce imparatul a aflat si alte lucruri minunate despre Sf. Ioan cel Nou, unde a fost el, unde si de cand a patimit, minunile si binefacerile revarsate de Bunul Dumnezeu asupra credinciosilor, a zis: 'Sa se aduca aceste sfinte moaste si acolo sa se aseze la locul lor'.Episcopul Dositei Herescu a trimis la Zolkiew doi arhimandriti, pe Joasaf si pe Meletie, care, luand legatura cu imparatul si ajutati de garnizoana imperiala, in noaptea de 18 iunie 1783 au ridicat odorul cel de mult pret, racla cu sfintele moaste, le-au asezat intr-o trasura si strajuiti de sapte ostasi au pornit spre Cernauti. Dupa cateva zile de calatorie, mai precis in ziua de sarbatoare a Nasterii Sf. Ioan Botezatorul, 24 iunie, au ajuns la frontiera dintre Galitia si Bucovina, anume la podul de peste raul Colacin. Aici a avut loc un moment solemn. De o parte statea multimea credinciosilor Galitiei, plangand dupa pierderea acestui sfant odor, iar de cealalta parte statea multimea credinciosilor bucovineni, formata din peste doua sute de preoti si mii de credinciosi, in haine de sarbatoare, cu icoane, cu flori si cu lumanari aprinse in maini, plangand de bucurie ca li se intoarce acasa Sf. Ioan cel Nou, ocrotitorul Moldovei.Minunea intoarcerii de la ZolkiewCate rugaciuni de bucurie si cate lacrimi s-au revarsat atunci din ochii miilor de credinciosi si pelerini, este greu de imaginat. Numai atat mentionam, ca Aducerea moastelor Sf. Ioan cel Nou a fost o adevarata minune a sfantului, a fost o rasplata a lui Dumnezeu pentru credinta poporului nostru si un semn de nadejde ca Tatal nostru Cel ceresc si cu toti sfintii Lui nu ne-au uitat si nu ne vor uita niciodata. Incepand din 1880, cand a fost numit ca mitropolit al Bucovinei, Silvestru Morariu Andrievici, se serbeaza pana in zilele noastre cu mare solemnitate ziua de 24 iunie intru amintirea zilei cand s-au luat moastele Sf. Ioan cel Nou de la Zolkiew si s-au pornit spre Suceava, nemijlocit inainte de Sanzaiene. Este semnificativ faptul ca la acest pelerinaj, care se face de sute de ani, se reface in fiecare an acel descalecat din Maramures, cand sute de pelerini din Maramures, mai ales din Bogdan Voda, din Cuhea si din satele apropiate, vin in pelerinaj, refacand dupa aproape sase veacuri si jumatate acel descalecat al lui Bogdan Voda in Moldova.De ce vin in acest pelerinaj maramuresenii? Pentru ca ei, si nu numai ei, ci toti pelerinii care vin in aceste zile la Suceava, simt ca Sfantul Ioan cel Nou de la Suceava, prin minunile sale, vorbeste neamului romanesc de aici, din Suceava, facand ca vechea si in acelasi timp noua cetate sa fie unda de foc peste veacuri aprinsa de credinta. Sf. Ioan cel Nou de la Suceava trebuie sa fie o permanenta spirituala in viata noastra fiindca pe cei osteniti ii odihneste, pe cei slabi ii intareste, pe cei intristati ii mangaie, pe cei cazuti ii ridica, le da curaj si demnitate.De aceea, in fiecare an de Sanzaiene, sa ne aducem aminte si de intemeietorii Ţarii Moldovei, cei care isi dorm somnul de veci in cea mai veche ctitorie din Moldova, Biserica Sf. Nicolae a Manastirii Bogdana din Radauti, cu adevarat Pantheonul Moldovei.Suceava vine spre noi cu un mesaj mantuitor din partea Sf. Mare Mucenic Ioan cel Nou, care nu a obosit nicicand iubind Biserica lui Hristos, pentru care si-a dat si viata, primind astfel coroana sfinteniei si a rasplatirii.Patronul si ocrotitorul Bucovinei, Sf. Ioan cel Nou de la Suceava, isi cauta mereu salas in inima noastra. Prin sfintele sale moaste este in mijlocul nostru presarand pace, buna invoire si mangaiere, ne intareste in credinta si ne cheama la fapte bune, pornite din dragoste si din recunostinta. Inchinandu-ne in aceste zile la racla cu sfintele moaste ale Sf. Ioan cel Nou de la Suceava, este de datoria noastra sa fim la inaltimea faptelor pe care ni le-au transmis prin veacuri stramosii nostri, spre slava Preasfintei Treimi si spre a noastra mantuire. 1873 este anul in care, dupa aproape un secol, pretioasele moaste au ajuns din nou la Suceava.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 994

Id: 7365

Data: Jun 24, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).