Ieri, 15 iunie 2009, Fundatia Pro Oriente a organizat la Viena un moment festiv in onoarea Bisericii Ortodoxe Romane si a Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, caruia i s-a conferit Diploma de Protector al Fundatiei Pro Oriente. Aceasta Fundatie a fost infiintata in anul 1964 de cardinalul Vienei, Franz König, cu scopul dezvoltarii relatiilor dintre Biserica Romano-Catolica si Bisericile Ortodoxe. Cu acest prilej, Intaistatatorul Bisericii noastre a sustinut o prelegere in care a vorbit despre situatia Bisericii Ortodoxe Romane si legaturile ei ecumenice, in contextul noii Europe (1989-2009). Redam in continuare cateva fragmente din acest cuvant.Dupa cum a spus Preafericirea Sa, Biserica Ortodoxa Romana este, dupa Biserica Ortodoxa Rusa, cea de-a doua Biserica Ortodoxa din lume in ceea ce priveste numarul de credinciosi. Potrivit ultimului recensamant (2002), 86.7% din cei 21.794.793 de locuitori ai Romaniei s-au declarat crestini ortodocsi. Dupa ce a devenit autocefala la 25 aprilie 1885, Biserica Ortodoxa Romana a fost ridicata la rangul de Patriarhie, la 25 februarie 1925.Biserica noastra, la fel ca multe alte Biserici din Rasaritul Europei a trebuit sa treaca in a doua parte a secolului al XX-lea prin Marea Rosie a comunismului, ajungand la limanul libertatii dupa aproape o jumatate de secol de existenta sub dictatura atee.Situatia Bisericii Ortodoxe Romane in noul context europeanImediat dupa caderea cortinei de fier, a continuat Parintele Patriarh, Biserica Ortodoxa Romana s-a aflat in fata unor imense provocari, determinate de noua realitate politica a tarii si a Europei. Noul context european, caracterizat prin secularizare crescanda si fenomenul de globalizare, a devenit evident si in tara noastra in ultimii ani, astfel ca Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a fost nevoit sa emita documente si hotarari cu privire la multitudinea problemelor de etica si bioetica, care framanta lumea contemporana: avortul, eutanasia, transplantul de organe, ingineria genetica, clonarea etc. Biserica a trebuit sa se transforme rapid dintr-o institutie careia i-a fost permis sa activeze doar intra muros, intr-o institutie capabila sa raspunda necesitatilor societatii extra muros.Astfel, prin eforturile sustinute ale ierarhilor, preotilor, profesorilor de teologie, monahilor si cu sprijinul laicatului si al milioanelor de credinciosi romani, s-a reintrodus religia in scoala, au fost redeschise vechile facultati de teologie desfiintate de comunisti si au fost infiintate altele noi, s-a inceput rezidirea bisericilor demolate de comunisti si ridicarea a sute de biserici la sate si in special in orase, in cartierele construite in timpul regimului comunist, unde nu existau lacasuri de cult, si s-au redeschis si infiintat sute de noi manastiri. Lucrarea social-filantropica a Bisericii s-a extins in unitati ale statului ca: spitale, unitati militare, penitenciare. Biserica si-a creat propriile institutii sociale de caritate - cantine pentru saraci, camine pentru copii si batrani, dispensare, centre medicale etc. - intelegand Traditia intr-un mod viu si creator si oferind camp misionar credintei lucratoare prin iubire (...)Legaturile ecumenice ale Bisericii Ortodoxe Romane in contextul noii EuropeIn perioada dictaturii comuniste s-a dezvoltat in Romania un ecumenism sub cruce. Dupa 1990, relatiile ecumenice ale Bisericii Ortodoxe Romane cu alte Biserici au fost influentate de noile evolutii europene, dar si de provocarile din interiorul tarii. Implicarea ecumenica a Bisericii Ortodoxe Romane se desfasoara la trei niveluri: national, european si mondial (...)Aceasta orientare ecumenica a Bisericii Ortodoxe Romane este evidenta in cooperarea stransa pe care o avem cu Conferinta Bisericilor Europene in multe din proiectele de anvergura europeana ale acesteia, dar si cu Consiliul Ecumenic al Bisericilor. Din anul 1979, Biserica Ortodoxa Romana a dezvoltat un dialog teologic actual cu Biserica Evanghelica din Germania, ultima sesiune cu tematica ecleziologica desfasurandu-se la Eisenach, in anul 2006.Cu aceeasi deschidere ecumenica pentru dialog, Biserica Ortodoxa Romana este reprezentata constant in Comisia mixta internationala pentru dialog teologic intre Biserica Ortodoxa si Biserica Romano-Catolica. Acordul teologic ortodoxo-catolic de la Ravenna (8-15 octombrie 2007) aduce speranta pentru continuarea dialogului. Printre marile realizari ecumenice ale celor 20 de ani de libertate se numara vizita Papei Ioan Paul al II-lea la Bucuresti, in mai 1999, precum si a Preafericitului Parinte Teoctist, Patriarhul Romaniei, la Vatican, in octombrie 2002. Aceasta a fost prima vizita a unui papa al Romei in Romania, dar si prima vizita a unui papa intr-o tara majoritar ortodoxa, deschizand, astfel, calea pentru noi intalniri in alte tari de traditie ortodoxa (Georgia, noiembrie 1999, Grecia, mai 2001, Ucraina, iunie 2001, Bulgaria, mai 2002). Aceste vizite au marcat relatiile dintre ortodocsi si catolici in mod profund (...)Fiind mostenitori si pastratori ai civilizatiei si culturii crestine a continentului european, si situandu-ne geografic la intalnirea dintre Rasarit si Apus, noi, romanii, avem vocatia de-a promova dialogul si cooperarea in Europa. In acest sens consideram insa ca unitatea Europei nu trebuie sa se reduca numai la nivelul economic si politic, ci trebuie extinsa si la valorile spirituale si morale crestine. Intr-o lume a pietei si a profitului material cu orice pret, Bisericile au vocatia de-a marturisi si promova adevarurile fundamentale ale Evangheliei iubirii lui Hristos, demnitatea persoanei umane, ce poarta in ea chipul lui Dumnezeu, darul sacru al vietii, identitatea etnica a fiecarui popor si solidaritatea intre popoare, pentru a iesi din situatiile de criza spirituala si materiala (...) Cuvantul integral al PF Patriarh Daniel sustinut ieri la Viena, in cadrul momentului festiv organizat de Fundatia Pro Oriente in onoarea Bisericii Ortodoxe, va fi publicat integral in editia din 28 iunie a saptamanalului Lumina de Duminica. Sursa: Ziarul Lumina
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 836
Id: 1646
Data: Jun 16, 2009
Imagine:
Agentia de Ştiri BASILICA a Patriarhiei Romane, implineste astazi, 16 iunie 2009, un an de la lansare. Unica in mass-media romaneasca, Agentia BASILICA este cea mai tanara componenta a Centrului de presa cu acelasi nume. Şi-a inceput activitatea de Praznicul Sfintei Treimi pe 16 iunie 2008, si .....
Data: Jun 16, 2009
In cursul acestei zile, 259 de absolventi ai Facultatii de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din Capitala au sustinut proba scrisa a examenului de licenta. Aceasta promotie este prima care termina studiile de licenta dupa ce a fost schimbata structura invatamantului teologic universitar .....
Data: Jun 16, 2009
Ieri, 15 iunie 2009, a avut loc festivitatea de premiere a castigatorilor primei editii a Concursului de traducere a textului patristic Dumitru Fecioru . Manifestarea s-a desfasurat la Biblioteca Teodor M. Popescu din cadrul Facultatii de Teologie Ortodoxa Justinian Patriarhul din .....
Data: Jun 16, 2009
Promotia 1959 a Seminarului Teologic Ortodox ,,Grigorie Teologul din Craiova s-a reunit astazi, 16 iunie 2009, pentru a sarbatori implinirea unei jumatati de secol de la absolvire. In deschiderea acestei intrunirii, la Paraclisul Seminarului a fost oficiata o slujba de Te Deum. La discutiile .....
Data: Jun 16, 2009
SĂ FOLOSIM LIBERTATEA PENTRU A SPORI COOPERAREA PANORTODOXĂInterviul Preafericitului Parinte Daniel, Arhiepiscopul Bucurestilor, Mitropolitul Munteniei si Dobrogei, Loctiitorul Tronului Cezareei Capadociei, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, acordat revistei Spre unitate (nr. 3/2009) a .....
Data: Jun 17, 2009
Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a revenit in tara, astazi, 16 iunie, in jurul orei 20:00, dupa ce a efectuat o vizita pastorala in Austria, timp de patru zile. Cu acest prilej, la Catedrala patriarhala a fost oficiata o slujba de multumire.In cuvantul de .....
Data: Jun 17, 2009
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cuvant pentru suflet - Invataturi din pateric ale Sf Antonie cel Mare
Cuvant pentru suflet - Canonul cel mare al Sf Andrei Criteanul (18 martie 2013)
Cuvant pentru suflet - Botezul Domnului si sfintirea noastra (03 ianuarie 2013)
Cuvant pentru suflet - Schimbarea la Fata a Domnului (05 08 2015)
Cuvant pentru suflet - Grijile lumii si sfarsitul vietii
Cuvant pentru suflet - Sfantul Vasile cel Mare Texte si alcatuiri alese (01 ianuarie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).