Categorii
Pagina Facebook
Cauta
Nasterea lui Hristos arata iubirea smerita a lui Dumnezeu
CUVÂNT TEOLOGIC al parintelui Dumitru Staniloae
Duminica dupa Nasterea Domnului (Matei 2, 13-23) (Fuga în Egipt)
Nasterea Fiului lui Dumnezeu, ca om, din Fecioara înseamna ca El Însusi S-a facut om si aceasta nu pentru Sine, dintr-o necesitate proprie, ci pentru oameni, deci nu pentru a câstiga El ceva din aceasta, ci pentru a-i ajuta pe ei, prin coborârea Lui la ei din iubire. Fiul lui Dumnezeu nu Se putea face om supunându-Se legii firii dupa care sunt nascuti oamenii, fara sa fie întrebati, sau fara sa se hotarasca ei în prealabil pentru aceasta nastere. El Se face om în mod liber, din proprie hotarâre, nu e facut. Aceasta pentru ca El exista înainte ca Dumnezeu. Daca cineva ar afirma ca ar fi putut accepta sa Se nasca precum un om, supunându-Se legii generale a nasterii oamenilor dupa pacat, în mod voluntar, se va raspunde ca El nu putea admite cu voia sa aiba ca act al conceperii Sale ca om actul pasional obisnuit al conceperii celorlalti oameni dupa pacatul stramosesc, act care si-ar fi lasat urma în El. Caci, nascându-Se astfel, cum ar fi putut elibera de pacatul stramosesc, imprimat în om si prin aceasta pasiune, pe ceilalti oameni, daca El Însusi S-ar fi conceput cu acest pacat mostenit de la înaintasi? Voind sa Se faca om, dar si sa ne elibereze de pacat, trebuia sa fie de la început ferit de acest pacat, sau sa aduca cu Sine de Sus puterea de a Se face om printr-o concepere ferita de pasiunea împreunarii trupesti dintre barbat si femeie. Nefiind facut om prin aceasta împreunare, ci facându-Se El Însusi, fereste de pacat firea umana de la început. Dar nu se putea face aceasta decât numai daca Cel ce Se facea om era Dumnezeu. Caci numai Dumnezeu poate elibera de pacat, odata ce lipsa de pacat vine din unirea cu Dumnezeu.Trupul pe care Şi-l ia Cuvântul dumnezeiesc din Fecioara, când Se face om, este semnul si mijlocul extremei Lui coborâri iubitoare la om. Dar El nu poate lua un astfel de trup decât dintr-un trup care s-a facut si el semn si mijloc al iubirii extreme fata de Dumnezeu. Caci nu se poate sa nu se vada legatura trupului asumat de El cu trupul Maicii Lui. Cuvântul a voit sa faca din trupul Lui un mijloc al manifestarii iubirii Lui extreme ca om fata de Dumnezeu si al iubirii Sale extreme ca Dumnezeu fata de oameni. Dar trupul acesta s-a format din sângele trupului strabatut de simtirile Maicii Sale si a ramas într-o legatura cu el. „Cele ale firii Maicii subzista asa de mult în Unul-Nascut, ca El e cunoscut nu numai din însusirile dumnezeiesti ale dumnezeirii, ci, la fel, si din cele ale Maicii. De aceea, precum Fiul, fiind de o fire si unit în chip natural cu Tatal prin locuirea si vietuirea în Acela tot asa de mult ca si în Sine, are si trupul propriu împreuna bucurându-se de acele bunatati negraite si mai presus de întelegere, la fel, fiind co-natural dupa trup cu Maica Sa, prin legatura dragostei naturale si voluntare mai presus de fire si voie, este în ea tot asa de mult ca si în Sine prin suprafirescul dragostei. De aceea, are si dumnezeirea proprie nu numai drept cauza si datatoarea acestei iubiri, ci si partasa la ea din pricina unirii ipostatice, asa încât Acelasi are, si cu Tatal si cu Maica, aceasta negraita petrecere, reciproca unire si bucurie.1Unirea lui Hristos cu Maica Lui, dupa firea omeneasca, este mai intima decât unirea cu ceilalti oameni. El este într-o unire nemijlocita cu ea, pe când cu ceilalti oameni este într-o unire mijlocita, într-un fel, prin ea. Dialogul Lui cu ea e primul dialog cu o persoana umana si e cel mai intim. Maica Îl iubeste ca nici un alt om si El îsi iubeste Maica mai mult ca pe orice om. El iubeste pe oameni pentru ca vede în ei înrudirea lor cu Maica Sa si simte în iubirea Maicii Sale dulceata iubirii omenesti. Culmea iubirii Lui fata de oameni s-a întâlnit în Maica Lui cu culmea iubirii omenesti fata de El. Maica Lui a fost si pregatita, dar a si contribuit la „plinirea vremii“ în întâlnirea Fiului lui Dumnezeu cu umanitatea în umanitatea Lui luata din ea si, prin aceasta, în suprema iubire dintre El si ea. Însa nimeni n-a putut simti ca ea nici iubirea Lui fata de Tatal si nici fata de oameni. Nimeni n-a simtit ca ea pornirea Lui de jertfa placuta Tatalui si durerile suferite de El pe cruce pentru oameni. Ea e prima creatura umana care s-a asociat Lui, în gradul cel mai înalt, în aceasta iubire fata de oameni, care a mers pâna la jertfa. Totusi, El a ramas Izvorul acestei iubiri, iar durerea ei a fost în mod direct si primordial durere pentru El.Întrucât, în Fecioara, lucrarea de formare a trupului Cuvântului nu e începuta de barbat, ci de Cuvântul însusi si El o si continua, Fecioara nu e numai Maica Lui, ci si Mireasa Lui. Are astfel o îndoita iubire în Ea. Ea se face Maica Creatorului, dar numai pentru ca se face Mireasa Lui si crede ca El a iubit-o asa de mult, încât a binevoit sa Se faca Mirele ei. s…tAvând, ca si Creator si Calauzitor al ei, faptura constienta în legatura cu Sine, Fiul si Cuvântul lui Dumnezeu o ridica în intimitatea suprema cu Sine, în persoana Fecioarei, facând-o Maica a Sa si pe Sine facându-Se din ea Fiu al Omului si Subiect al umanitatii asumate din ea, ca sa o desparta definitiv de pacat. De aceasta data El nu lasa umanitatea sa existe si sa subziste în subiectul ei propriu, ci îi da existenta în El Însusi ca Subiect, sau Se naste El Însusi ca Subiect al ei, sau Se face El Însusi om, ca Fiu al unei purtatoare a umanitatii. Fiind prototipul chipului Sau, uneste cu Sine ca prototip si chipul, sau Se face prototipul însusi al chipului Sau.Sfântul Maxim Marturisitorul scrie: „Cel ce spune ca întruparea s-a facut prin asumarea trupului salveaza si existenta dinainte de veci a lui Dumnezeu Cuvântul, dar marturiseste în chip binecredincios si întruparea Lui voita si liber hotarâta în timp“2. El împlineste prin aceasta, în mod liber, planul dinainte de veci al eliberarii firii noastre de pacat.S-ar putea întreba cineva: Dar daca firea Lui omeneasca e eliberata de pacat, prin faptul ca primeste existenta ei în Subiectul divin, mai este aceasta o eliberare a omului adevarat de pacat, daca omul e o fire care-si are propriul ei subiect? Am vazut însa ca Subiectul divin, în Care e primita sa subziste firea umana, în cazul lui Hristos, nu e contrar subiectului uman, si ca atare S-a putut face si subiect uman si prin aceasta poate realiza comuniunea cu subiectele umane, daca acestea voiesc, dar pastreaza în aceasta comuniune si calitatea de Subiect divin, putând astfel sa comunice si umanitatii subiectelor umane obisnuite eliberarea de pacat pe care a imprimat-o umanitatii Sale. Subiectul dumnezeiesc Se face Subiectul firii umane pentru ca, în ultima instanta, El e la temelia existentei ei. Fiul lui Dumnezeu Se naste ca om liber de pacat din proprie initiativa, pentru ca exista ca Ipostas divin când Se naste ca om. El nu e nascut ca om, fara sa existe înainte de aceasta. De aceea, Îsi ia El Însusi umanitatea Sa, sau Şi-o formeaza, însa nu din nimic, ci din umanitatea existenta. Amândoua acestea înseamna ca-Şi ia umanitatea dintr-o Fecioara, dar ca El îsi asuma umanitatea ca Unul mai presus de ea, dar coborându-Se la ea, facându-Se Subiect al ei, ca sa o ridice din starea în care ea venea la existenta ca persoana de sine în ceilalti oameni.Hotarându-Se dinainte de veci sa fie si Subiect al umanului, care e dupa „chipul“ sau „umbra“ firii Sale divine, Cuvântul lui Dumnezeu rânduieste din veci o Fecioara, pentru a Se naste din ea ca om din initiativa Lui, aratând si în aceasta libertatea Lui fata de legea careia s-a supus firea noastra. El pune, dinainte de veci, timpurile în slujba împlinirii planului de întrupare a Sa din Fecioara, pentru ca sa Se poata naste din ea într-un mod mai presus de legea obisnuita, adica nesupus pacatului, spre eliberarea umanitatii de îngustimea vietii pacatoase si spre unirea ei cu înaltimea, adâncimea, latimea si largimea vietii în Dumnezeu, întâi în El si, prin comunicarea cu El, în toti cei ce se vor alipi Lui (Efeseni 3, 18).Ipostasul divin, voind sa-Şi asume în mod liber firea umana, n-a putut sa o ia într-o forma supusa pacatului, ci curatita de pacat. Facându-Se om în mod liber, aceasta libertate nu înseamna însa o stapânire asupra omenitatii ca asupra unui obiect. Lucrul acesta ar fi fost posibil numai daca umanul s-ar fi constituit ca strain de El. Prin întrupare, Însusi Cuvântul devine om, dar în Ipostasul divin, liber umanul nu poate deveni rob. De aceea spune Sfântul Maxim Marturisitorul ca El a asumat firea noastra „fara pasivitate“3. E drept, Cuvântul lui Dumnezeu a luat firea noastra cu afectele ireprosabile de pe urma pacatului stramosesc, ca oboseala, trebuinta de hrana, si supusa durerilor si mortii. Dar, în faptul ca ele tineau de o fire asumata liber, El avea totodata constiinta ca le suporta numai pentru a le birui prin rabdare si, în acest sens, avea chiar în firea umana o libertate potentiala fata de ele, libertate care avea puterea de a fi actualizata mai ales în baza faptului ca era firea Ipostasului divin facut Subiect al firii umane si al afectelor ei, dar lucrator în acord cu aspiratia ei de a birui aceste afecte prin rabdare. Caci daca nu le-ar fi putut birui si ea însasi suportându-le, ci ar fi fost ferita de ele prin puterea dumnezeirii, n-ar fi devenit cu adevarat stapâna asupra lor, sau mai tare ea însasi ca ele. Prin aceasta Hristos aduce o împlinire a aspiratiei firii spre biruinta asupra afectelor si spre o libertate actualizata fata de ele, stari de care ne face parte si noua prin alipirea noastra la El ca om si prin comuniunea cu El.Aceasta tarie a firii umane asumate fata de ele i-a venit chiar din faptul ca a fost asumata de El în deplina libertate, prin aceasta întarind si în ea libertatea; dar i-a venit si din faptul ca Şi-a format-o într-o Fecioara care a rezistat în tot timpul - desigur si cu ajutorul Lui dinainte de întrupare - pacatelor personale, sau a staruit tot timpul în legatura cu El. Ridicarea ei la acest nivel spiritual s-a datorat si pregatirii ei din partea Lui, dar si efortului ei. În acest sens, „plinirea vremii“ s-a realizat si prin ea, sau de Dumnezeu cu împreuna ei lucrare. Parintii Bisericii socotesc ca ea a fost înaltata nu numai la culmea umanitatii, ci si a cetelor îngeresti, adica a întregii creatii. Teofan al Niceii spune: „Cum nu s-ar numi mai presus de toti îngerii cea laudata de noi ca podoaba îngerilor..., cea care a adus zidirii întregi nu doar cuvinte si vreun sfat dumnezeiesc, cum au adus îngerii si Prorocii, ci pe Însusi Cuvântul ipostatic Cel unic si Unul-Nascut al lui Dumnezeu, Care ramâne în veci, pe Cuvântul cel bun pe Care L-a scos dinainte de veacuri din Sine inima parinteasca, rodul, fatul si pecetea Marii Minti... pe Care L-a dat în chip nematerial îngerului si aducatorului Lui, adica Preasfintei Fecioare, caci S-a îngrosat în Aceasta si a luat forma în trupul din ea asemenea unui glas articulat în organele vocale, si prin ea S-a vestit ca orice sunet si S-a facut vizibil întregii zidiri si a aratat nu vreun chip partial al lui Dumnezeu, potrivit pentru vreo generatie, ci... capatul din urma, pentru care s-au întemeiat toate“ 4.Dar la împlinirea întruparii Fiului lui Dumnezeu, printr-o suprema întâlnire si conlucrare a Maicii cu Fiul ei, a participat si Duhul Sfânt. Caci tot ce se face de Dumnezeu în creatie se face de El ca Treime careia Îi este proprie iubirea, adica de Tatal, prin Fiul, în Duhul Sfânt, sau cu „suflarea“ Acestuia. Daca Fiul si Cuvântul constituie modelul ontologic al creaturilor care îsi iau existenta prin El de la Tatal, Duhul e viata lor. s…tFara nasterea din Fecioara, Hristos n-ar fi biruit moartea. N-ar fi fost o nastere libera a unui om capabil sa fie mai tare decât toate cele care sunt mai tari decât omul. „Caci Cel ce - din cauza facerii primului Adam - a primit sa Se faca om nu a refuzat sa Se nasca din pricina caderii aceluia, acceptând facerea ca pogorâre, iar nasterea, ca golire de bunavoie (chenoza) în favoarea celui osândit. Facerea L-a adus la identitatea cu omul de la început (prin suflarea de viata datatoare), din care luând «dupa chipul» ca om (prin Duhul - n.n.), a pastrat libertatea nepierduta si nepacatuirea nepatata; prin nastere a îmbracat, la întrupare, asemanarea cu omul stricaciunii, întrucât a luat chipul de rob si a suferit ca un vinovat Cel ce era fara pacat, ca sa Se supuna cu voia acelorasi afecte (patimiri) naturale ca si noi, afara de pacat..., purtând în Sine prin partile amândurora pe primul Adam nemicsorat. Caci, acceptând prin pogorâre facerea lui Adam (dinainte de cadere), si deci luând la zamislirea (la conceperea) Sa prin insuflare, în chip natural, nepacatosenia, nu a luat si nestricaciunea. Iar din nasterea sub osânda de dupa cadere luând, prin umilirea Sa de bunavoie (prin chenoza), în chip natural, caracterul patimitor (afectele), nu a luat si pacatosenia. Şi astfel Se face un nou Adam, primind aceeasi facere afara de pacat si suportând aceeasi nastere unita cu suferinta. Caci împletindu-le desavârsit în Sine pe amândoua între ele, prin comunicarea reciproca între amândoua partile, le-a tamaduit cu putere pe una cu alta, prin lipsa în Sine a consecintei extreme a fiecareia… Mântuitorul a facut nasterea salvatoare a facerii, reînnoind prin patima (afectul) ce tine de ea, în chip minunat, nestricaciunea facerii, iar facerea a facut-o tamaduitoare a nasterii, sfintind prin nepacatosenia ei nasterea supusa patimii. Astfel, facerea a salvat cu desavârsire rânduiala firii prin creare... si a salvat cu totul nasterea (originea prin nastere), careia îi era supusa firea din pricina pacatului, ca sa nu mai fie stapânita de modul provenirii prin curgerea semintei, asemenea celorlalte vietuitoare de pe pamânt.“5Sfântul Maxim Marturisitorul vorbeste mai clar despre biruirea mortii de catre Hristos în toti fratii Sai dupa umanitate, prin nasterea Sa din Fecioara, în urmatoarele: „Dar Domnul, facându-Se om si dând o alta obârsie firii, pentru o a doua nastere, din Duhul Sfânt, si primind moartea atotcuvenita din durere a lui Adam, devenita în El atotnecuvenita, întrucât nu avea ca obârsie a nasterii Sale placerea atotnecuvenita de pe urma neascultarii protoparintelui, a adus desfiintarea ambelor extreme: a obârsiei si a sfârsitului fapturii omenesti dupa chipul lui Adam, ca unele ce nu au fost date de la început de Dumnezeu. Şi asa a facut pe toti cei renascuti în El duhovniceste liberi de vina ce apasa asupra lor. Drept urmare, acestia nu mai au de la Adam placerea nasterii, dar pastreaza din pricina lui Adam durerea care lucreaza în ei moartea, nu ca o datorie pentru pacat, ci ca mijloc împotriva pacatului... Iar când moartea nu mai are placerea ca mama care o naste si pe care trebuie sa o pedepseasca, se face în chip vadit pricina vietii vesnice“6.Sfântul Maxim Marturisitorul ne pune astfel în evidenta amploarea si adâncimea însemnatatii nasterii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara pentru mântuirea oamenilor. El accepta prin aceasta crearea si nasterea, refacându-le si valorificându-le pe amândoua. El se creeaza pe Sine însusi ca om, dar Se si naste. El înlatura astfel stricaciunea si moartea adusa, prin pacat, fiintei umane create de Dumnezeu, dar si patima legata de ea prin nastere. El cinsteste si restabileste creatura primind aceasta calitate, dar Se creeaza El însusi pe Sine ca om. Nu Se fereste nici de nasterea ca om, dar se naste El însusi din Fecioara, cinstind-o si pe aceasta, restabilind-o în curatie. El cinsteste creatura (si prin aceasta actul Sau de creare), ridicând-o la nivelul Sau fara sa o schimbe, întrucât a primit El însusi calitatea de creatura, dar Se creeaza El însusi pe Sine. Nu se fereste nici de nasterea din om, dar Se naste El însusi, nu e nascut fara voia Lui, desi primeste si o colaborare a creaturii la nasterea Sa. Pe amândoua le face oarecum acte comune (ale Sale si ale creaturii), ca sa aiba în comun cu creatura ambele rezultate ale acestor forme ale obârsiei umanului. Prin aceasta le reface pe amândoua si le face o punte vesnica între Dumnezeu si creatura, fara sa micsoreze pe nici una.Fiul lui Dumnezeu, facându-Se om din Fecioara, scoate conceperea din robia voluptatii, aducând în ea puterea creatoare, facându-Se un nou Adam, sau un nou început curat al umanitatii, desi nascut dintr-o persoana umana, în solidaritate cu oamenii. Nasterea Cuvântului ca om si nasterea spirituala a celorlalti oameni la Botez, prin lucrarea lui Dumnezeu, care aduce si actul creator al Lui în ea, nu e însotita de placerea înrobitoare, ci e un act de tarie curata a libertatii. E si în aceasta o placere, dar o placere spirituala. Oamenii devin slabi spiritual, sau mai putin oameni, prin nasterea din placerea trupeasca sau prin placerile voluptoase din cursul vietii, care-i stapânesc în urma conceperii din voluptate. Şi aceasta slabire a spiritului a adus asupra trupului moartea si frica de ea. Acestea au fost biruite prin taria spirituala pe care o imprima umanului Fiul lui Dumnezeu, nascându-Se ca om din Fecioara, datorita si puterii creatoare a Duhului pusa în ea si în umanul sau, tarie comunicata prin Botez si celorlalti oameni care se alipesc Lui prin credinta. Caci, nascându-Se ca om din Fecioara, Fiul lui Dumnezeu a dat aceasta tarie nu numai chipului Sau uman, ci si Fecioarei în mod deosebit, prin Duhul Sau cel Sfânt, refacând în ea rodnicia firii umane, prin întarirea duhului ei asupra slabiciunii fiintei umane, aratata în pornirea spre voluptatea conceperii din unirea trupeasca dintre barbat si femeie. Asupra Fecioarei a suflat Duhul de viata Facator din Hristos, Care Şi-a format din ea, prin Acelasi Duh, firea Sa umana. Fecioara a experiat acest eveniment si cresterea firii umane a Cuvântului în ea nu printr-o traire pur simtuala, ci printr-una spiritualizata si curata. Caci ea e introdusa în Sfânta Sfintelor cea spirituala, în care nu au intrare femeile care experiaza evenimentul conceperii si formarii unei persoane noi în mod pur simtual. Sau ea a fost facuta adevarata si originara Sfânta a Sfintelor, neatinsa si nestrabatuta de nici un pacat, „unde primeste pe adevaratul Arhiereu“7.Duhul Sfânt o curateste deplin (chiar de pacatul stramosesc) când începe sa se formeze în ea chipul Prototipului, si însoteste aceasta formare în curatie si în iubire totala pentru si catre Cel ce Se formeaza ca om în ea, plin de iubire fata de ea si fata de toti oamenii. Prin aceasta, ea e ca un templu viu si însufletit al Cuvântului si Fiului, Care îsi traieste si ca om toata iubirea de Fiu fata de Tatal, dar si iubirea Tatalui fata de El ca om si, prin El, fata de toti oamenii, si în primul rând fata de Maica Lui. Ea e negrait de unita cu El, participând într-un fel, prin simtirea spiritualizata, la întruparea Lui mântuitoare, iar dupa nastere, la toate actele Lui mântuitoare, în asa masura, încât Parintii Bisericii au numit-o si altar al jertfei Lui, si oglinda în care primesc un fel de alt chip toate simtirile si faptele Lui de oameni iubitoare. Caci nimeni nu însoteste mai mult ca mama Lui pe cineva, în gândurile si simtirile Lui de bucurie, sau de durere pentru altii. Şi nu stim cum ne-ar arata Fiul ei iubirea Lui de oameni, daca n-ar arata-o mai întâi si într-un grad deosebit de afectuos fata de Maica Lui, care si ea Îl iubeste mai mult decât toti oamenii.Daca Iisus Hristos nu S-ar fi nascut din Fecioara, n-ar fi si Dumnezeu, ci simplu om. Dar, în acest caz, n-ar fi învins moartea si n-am fi mântuiti. Cei ce neaga nasterea lui Hristos din Fecioara neaga mântuirea.* Preotul profesor Dumitru Staniloae, Chipul nemuritor al lui Dumnezeu, Editura Basilica, pp. 586-600. (Titlul si sublinierile din text apartin redactiei)Note: 1 ‑Teofan al Niceei, Cuvânt despre Maica Domnului, cap. XIII.2 ‑PG 91, 530.3 ‑PG 91, 532.4 ‑Cuvânt despre Maica Domnului, cap. VI.5 ‑Ambigua, cap. 108, pp. 404-405.6 ‑Raspunsuri catre Talasie, 61, Filocalia, III, pp. 384, 386, 387.7 ‑Teofan al Niceii, Cuvânt despre Maica Domnului, cap. XIII.(Cuvânt teologic preluat de pe www.ziarullumina.ro si publicat în „Ziarul Lumina” din data de 29 decembrie 2013)Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 634
Id: 36852
Data: Dec 23, 2013
Imagine:
Articolele urmatoare
Data: Dec 23, 2013

Data: Dec 23, 2013
Data: Dec 23, 2013
Data: Dec 23, 2013

Data: Dec 23, 2013

Data: Dec 23, 2013
Cele mai vizualizate articole din categorie
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Recomandari site-uri partenere:
Calendar
Recomandari
Contact
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).