In Duminica a XXIX-a dupa Rusalii, sarbatorita ieri, 20 ianuarie, Biserica a randuit sa se citeasca pericopa evanghelica in care se arata vindecarea celor zece leprosi. Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a evidentiat semnificatiile duhovnicesti ale pericopei, la finalul Sfintei Liturghii ce s-a savarsit in Paraclisul "Sfantul Grigorie Luminatorul" din Resedinta patriarhala, potrivit Ziarul Lumina.Textul evanghelic de la Sfantul Evanghelist Luca, cap. 17, versetele 12-19, arata intalnirea Mantuitorului Iisus Hristos cu zece leprosi care se rugau Lui pentru vindecare. Domnul Hristos nu pronunta nici un cuvant de vindecare si nici nu cere ceva din partea lor, ci doar ii trimite sa se arate preotilor, in primul rand pentru ca preotii cunosteau din cartea Leviticului, cap. 13, daca erau intr-adevar vindecati si, in al doilea rand, pentru ca sa se arate smerenia Fiului lui Dumnezeu de implinitor al Legii vechi. Dintre cei zece leprosi, doar unul, samarinean de neam, s-a intors, s-a inchinat si I-a multumit Domnului Iisus Hristos. Atunci Mantuitorul intreaba de ceilalti noua leprosi vindecati, nu pentru ca dorea sa fie laudat, El Care pe toate le savarseste din iubire milostiva si smerita, ci pentru a arata oamenilor ca doar unul dintre cei zece s-a vindecat nu numai trupeste, ci si sufleteste. "Mantuitorul vrea sa ne spuna ca recunostinta este starea de smerenie si sanatate a sufletului, iar nerecunostinta este o lepra a sufletului, chiar daca omul s-a vindecat de lepra trupului. Recunostinta este firescul demnitatii umane. Nerecunostinta este nefireasca pentru ca atunci cand omul multumeste lui Dumnezeu pentru binefaceri si oamenilor prin care Dumnezeu a lucrat in viata lui, el este sanatos sufleteste, este drept si este demn. Cand nu multumeste, este nesanatos, nefiresc, nedrept si nedemn. Recunostinta nu este ceruta ca o lauda pentru Sine, ci este ceruta de Hristos si celor noua leprosi ca o stare de sanatate spirituala", a precizat Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.De la leprosul vindecat si recunoscator, Biserica a inteles insemnatatea acestei intamplari, ca multumirea sau Euharistia, care este Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie, este activitatea cea mai demna, dreapta si nobila a Bisericii."Traim in lumea lui Dumnezeu ca si cand Dumnezeu nu exista"Din pericopa evanghelica mai intelegem ca doar unul din zece oameni este recunoscator lui Dumnezeu. In aceasta se arata ca Tatal Ceresc respecta libertatea omului de a multumi sau nu, desi toate binefacerile de care se bucura omul vin din existenta cerului si a pamantului pe care nu omul le-a facut, ci Dumnezeu. "Aceasta nerecunostinta are la baza o nesimtire spirituala a legaturii omului cu creatia facuta de Dumnezeu. Traim in lumea lui Dumnezeu ca si cand Dumnezeu nu exista, de aceea starea de indiferenta, de nemultumire, de nerecunostinta este o stare nefireasca, un comportament nedrept si nedemn in lumea creata de Dumnezeu. Cand omul multumeste lui Dumnezeu are insa inca un mare avantaj, acela al cresterii duhovnicesti in comuniunea de iubire cu Dumnezeu. Cine recunoaste iubirea altuia si multumeste pentru ea creste in iubire. Cine multumeste lui Dumnezeu pentru darurile primite de la El se deschide pentru primirea de noi daruri duhovnicesti si astfel omul creste duhovniceste. Iar cine nu multumeste lui Dumnezeu pentru darul vietii si pentru toate binefacerile, mai ales pentru darul mantuirii, cade, scade si decade duhovniceste, diminueaza si se dezumanizeaza", a subliniat Intaistatatorul Bisericii noastre.La final, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a indemnat credinciosii sa multumeasca persoanelor prin care Dumnezeu a aratat iubirea Sa fata de noi si mai ales Parintelui Ceresc pentru existenta noastra, intrucat nu era obligatoriu sa existe nici lumea, nici noi ca persoane.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 762
Id: 27747
Data: Jan 21, 2013
Imagine:

Data: Jan 21, 2013

Data: Jan 21, 2013

Data: Jan 21, 2013

Data: Jan 21, 2013

Data: Jan 21, 2013

Data: Jan 21, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).