Nu este nici o taina, desigur, în a observa ca societatea moderna este dominata de imagine, însa cu toate acestea în ultima vreme se vede o anumita trecere, am putea spune, de la entuziasmul neconditionat în fata spectacularului imaginii spre o cercetare critica a efectelor acestor imagini, iar aceasta nu doar în mediile religioase. În acest sens, constatarea „întiparirilor mentale“ provocate de imagini pare a fi descoperirea cea mai însemnata a stiintelor profane si în continuare a paletei foarte largi de efecte nefaste asupra sanatatii psihosomatice a omului. Dar nimic nou! Iata ca fara sa ne ostenim foarte mult cautând prin textele patristice observam ca asupra pericolului reprezentat de întiparirile imagistice primite de minte prin amagirea vrajmasului, au atras atentia dintotdeauna reprezentantii traditiei ascetice ortodoxe, întrucât ele au puterea de a întina sufletul chiar si fara împlinirea pacatului cu fapta. Acestea sunt primejdioase atât pentru cei feciorelnici, care si le închipuie, cât si pentru cei care prin cugetare si le întoarna în minte prin aducerea aminte de cele mai înainte savârsite. Sa vedem cum exprima, de pilda, Sfântul Grigorie Teologul aceasta relatie între minte si întipariri: „Ai ales viata îngereasca?... Nu te coborî spre trup, nu te lasa mistuit de materie, nu te amesteca cu materia (...). Ochiul care desfrâneaza nu pazeste fecioria, iar limba care rosteste vorbe desfrânate se uneste cu cel viclean. Iar picioarele care pasesc fara rânduiala isca boala si primejdie. Sa-ti fie fecioreasca si cugetarea; nu fi fara bagare de seama, nu te amagi cu mintea, nu-ti întipari mintea cu chipurile lucrurilor desfrânate; caci si închipuirea este parte a desfrânarii. Sa nu pastram în suflet idolii lucrurilor vrednice de urât!“ (Sf. Grigorie Teologul, Cuvântul 37).Mai multe detalii în „Ziarul Lumina”.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 648
Id: 44148
Data: Sep 19, 2014
Imagine:

Data: Sep 19, 2014

Data: Sep 19, 2014

Data: Sep 19, 2014
Data: Sep 19, 2014

Data: Sep 19, 2014

Data: Sep 19, 2014
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).