Patriarhul: Biserica este adunarea popoarelor in iubirea Preasfintei Treimi, impărtășită creștinilor prin Sfantul Duh

„Duhul Sfant este cel care dăruiește iubirea Sfintei Treimi celor care cred in Iisus Hristos și se botează in numele Tatălui și al Fiului și al Sf. Duh”, a spus Patriarhul Daniel luni.

Biserica a sărbătorit luni Sfanta Treime, „care s-a făcut cunoscută de către Mantuitorul Iisus Hristos și a Cărei iubire este impărtășită ucenicilor lui Hristos prin pogorarea Duhului Sfant, care ne aduce in Biserică viața lui Hristos”, a explicat Preafericirea Sa.

„Viața lui Hristos cel răstignit, inviat, inălțat intru slavă și preaslăvit ne este impărtășită prin pogorarea Sfantului Duh. Prin umanitatea lui Hristos vine harul Preasfintei Treimi in Biserică. De aceea, Biserica este Trupul lui Hristos, Templu al Duhului Sfant, Popor al lui Dumnezeu Tatăl și este nedespărțită de Hristos.”

„Dintre toate comunitățile creștine, Biserica Ortodoxă este cea care insistă cel mai mult, in cultul ei, pe slăvirea Tatălui, a Fiului și a Sfantului Duh”, a adăugat Preafericirea Sa. „De aceea, s‑a spus că in Biserica Ortodoxă totul incepe cu Sfanta Treime și se sfarșește cu lauda adusă Preasfintei Treimi.”

„Origen spunea, la inceputul sec. al III-lea, că Biserica intreagă este plină de prezența iubirii Preasfintei Treimi.”

Biserica a fost intemeiată de Hristos prin lucrarea Lui mantuitoare și sfințitoare și a fost constituită ca adunarea popoarelor in iubirea Preasfintei Treimi in ziua Cincizecimii, a explicat Patriarhul Romaniei.

Sfanta Treime și numele lui Dumnezeu

Preafericirea Sa a trecut in revistă locurile din Vechiul in care Dumnezeu se descoperă ca „plural in acțiune” și pe cele din Noul Testament in care se descoperă conlucrarea Persoanelor care formează Sfanta Treime.

„Numele lui Dumnezeu, in Sfanta Scriptură a Vechiului Testament, este plin de taină, de mister”, a spus Părintele Patriarh Daniel. „Numele in forma de singular, Yahve, nu se pronunța. Se scria Yahve și se citea Adonai, adică Domnul. Dar cuvantul Yahve in ebraică insemna �Cel Ce este�. Insemna �Eu sunt cel ce sunt�, sau �Veșnicul�”, a amintit Preafericirea Sa.

Insă, in Vechiul Testament apare și Elohim, „un misterios plural”, care precedă revelația ulterioară a faptului că „in Dumnezeu cel unic există o comuniune, că Dumnezeu cel Unul nu este totuși o singurătate veșnică, ci este o comuniune veșnică”.

„Fiul lui Dumnezeu, Care S‑a făcut Om, ne‑a descoperit taina pe care nu o cunoștea Vechiul Testament, anume că Dumnezeu Cel Unul, Făcătorul cerului și al pămantului, deși este uneori numit Părinte al universului in Vechiul Testament, El este mai mult decat atat”, a explicat Patriarhul Romaniei.

„El nu este doar Creatorul cerului și al pămantului, El este și Tatăl veșnic al unui Fiu veșnic. De aceea spune Mantuitorul in rugăciunea Sa arhierească: �Le‑am descoperit lor numele Tău�.”

Duhul Sfant ne face părtași iubirii Sfintei Treimi

Ucenicii „nu știau că Dumnezeu este și Tatăl veșnic al unui Fiu veșnic și că in această iubire a unui Tată veșnic față de Fiul Său veșnic ii cheamă pe ucenici și le dăruiește lor posibilitatea de a se bucura de iubirea Tatălui față de Fiu. Și această iubire a Tatălui față de Fiul și a Fiului față de Tatăl este impărtășită ucenicilor prin Duhul Sfant, Mangaietorul”, a mai spus Preafericirea Sa.

In acest sens, Patriarhul Romaniei a explicat și binecuvantarea transmisă de Sf. Ap. Pavel credincioșilor: „In formula �Harul Domnului nostru Iisus Hristos�” se descoperă creștinilor dragostea lui Dumnezeu Tatăl și se impărtășește comuniunea, sau dăruirea, Duhului Sfant.”

„De aceea, harul Duhului Sfant se mai numește și harul Preasfintei Treimi și a fost descoperit nouă prin Iisus Hristos.”

Acest har era numit in Vechiul Testament „bunătatea”, sau „mila lui Dumnezeu” arătată oamenilor. „In Noul Testament, harul inseamnă iubirea smerită și milostivă a lui Dumnezeu descoperită de Hristos și impărtășită oamenilor prin Duhul Sfant”, a subliniat Preafericirea Sa.


Patriarhul Romaniei a participat luni la Sfanta Liturghie oficiată la Paraclisul „Sf. M. Mc. Gheorghe” al Reședinței Patriarhale.

Sfanta Treime in Sfintele Scripturi

Pluralul Divinității in acțiune din Vechiul Testament

  • Să facem om după chipul și asemănarea noastră (Facerea 1, 26).
  • Iată că Adam s-a făcut ca unul dintre Noi, cunoscand binele și răul (Facerea 3, 22).
  • Să ne pogoram și să amestecăm limbile lor (Facerea 11, 7).
  • Prefigurarea a Sfintei Treimi in episodul filoxeniei lui Avraam, căruia ii apar trei pelerini la stejarul din Mamvri (Facerea 18).
  • Sfant, Sfant, Sfant e Domnul Savaot (Isaia 6, 3).

Descoperirea conlucrării Sfintei Treimi in Noul Testament

„In Vechiul Testament se vorbește separat de duhul lui Dumnezeu și de cuvantul lui Dumnezeu: Toate le-a creat Dumnezeu prin cuvantul Său și cu suflarea gurii Sale, care este duhul lui Dumnezeu”, a spus Patriarhul Daniel. Dar legătura intre aceste lucrări se vede cel mai bine la Intruparea Mantuitorului, unde este dezvăluită Fecioarei Maria lucrarea Sfintei Treimi:

  • Duhul Sfant se va pogori peste tine și puterea celui preainalt te va umbri și Sfantul care Se va naște din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema (Luca 1, 35).

Aceeași prezență a Sfintei Treimi se dezvăluie la Botezul Domnului, de data aceasta public, nu in intimitatea discuției Fecioarei Maria cu ingerul:

  • Și S-a coborat Duhul Sfant peste El, in chip trupesc, ca un�porumbel, și s-a făcut glas din cer: Tu ești Fiul Meu cel iubit, intru Tine am binevoit (Luca 3, 22).

Foto credit: Arhiva Basilica.ro / Raluca Ene

Urmărește-ne pe Telegram:�t.me/basilicanews


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 130

Id: 78432

Data: Jun 6, 2023

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).