Patriarhul Romaniei a rostit un cuvant de invatatura la Sarbatoarea Nasterii Domnului in Catedrala Patriarhala

De Sarbatoarea Nasterii Domnului, Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a oficiat Sfanta Liturghie in Catedrala Patriarhala. Dupa citirea pericopei din Sfanta Evanghelie, Intaistatatorul Bisericii Ortodoxe Romane a rostit un cuvant de invatatura adresat nu doar credinciosilor din Arhiepiscopia Bucurestilor, ci tuturor crestinilor ortodocsi romani.Preafericirea Sa a explicat intelesul pericopei evanghelice, evidentiind smerenia Intruparii Mantuitorului nostru Iisus Hristos: Fiul lui Dumnezeu cel plin de Slava ia chip de rob, se face Om. Cel Care sta in lumina cea neapropiata se naste intr-o pestera intunecoasa, intr-un staul al oilor si ne arata prin aceasta marea smerenie a iubirii atotputernice a lui Dumnezeu. Sfantul Evanghelist Matei, in Evanghelia de astazi ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos, pe de o parte a fost primit de oameni simpli si pe de alta parte refuzat de oameni mai instariti. A fost cinstit cu daruri de catre regi veniti de la distante mari, din Persia si in acelasi timp a fost prigonit de regele Irod, de teama ca nu cumva sa piarda tronul .Nasterea Domnului a fost profetita cu sute de ani inainte de catre proorocii Vechiului Testament , a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel, aratand ca Proorocul Isaia a spus cum se naste Mantuitorul cu aproape 800 de ani inainte si anume ca se va naste din Fecioara si ca vor pune numele Lui, Emanuel, care se talcuieste ‘Cu noi este Dumnezeu’. Proorocul Miheia ne arata ca se naste in Betleemul Iudeii si ca Cel ce se naste in Bethleem nu este un om obisnuit, ci este o Persoana Vesnica Care devine Om. Proorocul Daniel ne spune ca Mantuitorul Iisus Hristos se va naste, va trai si va lucra mantuirea oamenilor si se va aduce pe Sine Jertfa, dupa care jertfa cea neintrerupta de la Templu va inceta peste saptezeci de saptamani de ani, adica 490 de ani mai tarziu, dupa cum a si avut loc venirea in lume a Mantuitorului Iisus Hristos .In continuare, Patriarhul Romaniei a aratat ca Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos din Fecioara Maria semnifica binecuvantarea si inceputul innoirii vietii noastre: Mantuitorul Iisus Hristos se Naste din femeie pentru ca doreste ca umanitatea sa se mantuiasca nu din exterior, ca ceva impus, ci din interiorul ei, din interiorul umanitatii Maicii Domnului care in mod liber accepta sa nasca pe Fiul lui Dumnezeu, Mantuitorul lumii asa cum a fagaduit Arhanghelului Gavriil zicand: ‘Fie mie dupa cuvantul tau. Iata roaba Domnului’. Deci, zamislirea sau inceputul inomenirii Fiului lui Dumnezeu se realizeaza dupa acordul liber exprimat al Fecioarei Maria. Nasterea din femeie ne arata ca mantuirea trebuie sa vina tot prin familie, pentru ca prin prima familie, Adam si Eva, a venit caderea oamenilor. Femeia l-a indemnat pe barbat sa manance din pomul oprit. Asadar, prin Eva a intrat pacatul in lume, iar acum prin noua Eva, Fecioara Maria, vine Mantuitorul lumii, Izbavitorul de pacat si de moarte, Iisus Hristos, numit de Sfantul Apostol Pavel ‘Noul Adam’. Nasterea aceasta din interiorul umanitatii ne arata in primul rand profunzimea lucrarii lui Dumnezeu, ca lucrare de sfintire, curatire a omului, de ridicare a lui din pacat spre viata sfanta si viata vesnica. In plus, aceasta Nastere din Fecioara ne arata importanta familiei. Prin nasterea din Fecioara Maria, Mantuitorul Iisus Hristos binecuvanteaza familia, o sfinteste, ne arata valoarea eterna a fiecarui copil care se naste, pentru ca un copil care se naste in lumea aceasta nu se naste doar pentru a fi un bun cetatean al patriei pamantesti. Daca un copil este crescut in credinta el traieste vesnic in iubirea Preasfintei Treimi. Daca a fost botezat in numele Sfintei Treimi si traieste potrivit evangheliei iubirii Mantuitorului Iisus Hristos, va trai vesnic, va fi un cetatean al Imparatiei Cerurilor. Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos din Fecioara arata binecuvantarea lui Dumnezeu pentru intreaga umanitate si inceputul innoirii vietii noastre cazute in pacat din interiorul ei. De aceea, orice rugaciune, gand bun sau cuvant bun arata in noi viata noua, binecuvantata de Hristos, Cel Ce se Naste din interiorul umanitatii pentru ca umanitatea sa fie schimbata din interior, in mod liber, nu in mod fortat din exterior .Preafericirea Sa a mai aratat ca venirea smerita pe lume a Mantuitorului demonstreaza ca omul este liber sa aleaga daca Il primeste sau Il respinge pe Dumnezeu: Vedem ca Mantuitorul Iisus Hristos respecta libertatea si demnitatea fiecarui om. El nu forteaza, nu se impune, ci se propune. El vine in lume smerit, sub forma unui copil inocent, curat pe care poti sa-l iubesti sau poti sa-l ignori, poti sa-l ocrotesti sau poti sa-l lasi sa moara. Copilul nu se poate hrani singur dupa nastere, nu se poate imbraca singur, nu se poate misca singur, ci pentru toate acestea are nevoie de ajutor. El este dependent de iubirea celor din jur. Deci, Mantuitorul Hristos este Dumnezeu-Copilul, Cel Atotputernic devine cu totul neputincios ca Om. De ce? Pentru ca El respecta libertatea noastra si vrea sa fie primit cu iubire, asa cum primesti un copil, nu de teama sau din constrangere, ci din convingere. Prin faptul ca Dumnezeu vine in lume nu ca om adult cu forta fizica, ci vine in lume ca un copil plapand, smerit, nevinovat si neajutorat vrea sa ne spuna ca Dumnezeu se propune, nu se impune oamenilor. Daca vrei Il primesti ca locuitorii din Betleem sau Il respingi ca locuitorii din casele bogate ale Betleemului. Libertatea aceasta de a-L primi pe Dumnezeu sau de a-L respinge, de a-L iubi sau de a-L ignora este data in insusi faptul ca Dumnezeu vine la noi ca un copil. El devine copil si pentru ca sa ne arate noua cat de mare este taina iubirii parintesti. Cine nu a fost copil nu a cunoscut iubirea parinteasca. Cine nu a fost copil nu stie ce este tata si ce este mama. Tocmai pentru a ne obisnui pe noi ca si copii sa intelegem iubirea parinteasca, Hristos Domnul se face prunc ca sa ne arate ca vine in lume sa vesteasca iubirea parinteasca eterna a Tatalui din Ceruri. El Se naste vesnic din Tata fara mama si pe pamant Se naste din mama fara tata. Vrea sa ne arate cat de mare este taina iubirii parintesti a tatalui si a mamei. Copilul are nevoie de iubirea familiei, ca mai tarziu dupa ce creste mare sa inteleaga iubirea familiei sfinte a Bisericii. El se naste in familia conjugala, dar in familia eclesiala a Bisericii, unde folosim expresia de ‘parinte duhovnicesc’, ‘maica duhovniceasca’, ‘fii, frati si surori duhovnicesti’, nu-i intelegem pe cei din Biserica daca nu i-am trait mai intai in familie .Intaistatatorul Bisericii noastre a explicat intelesurile locului in care S-a nascut Mantuitorul, precum si intelesurile darurilor aduse Pruncului Iisus: Nasterea Mantuitorului Iisus Hristos intr-o pestera ne arata ca Dumnezeu vrea sa sfinteasca si Universul din interiorul lui. Pesterea poate sa fie loc de adapost pentru cineva, dar foarte des a fost folosita ca loc de inmormantare. Cel ce se Naste in pestera, se Naste pentru a trece prin moarte, ca apoi sa vindece pe om de moarte si prin Inviere sa-l inalte la ceruri. Deci, sfinteste pamantul prin faptul ca se Naste in pestera, dar ne mai spune ca se Naste in pestera si pentru a birui mormantul, pentru a ridica pe cei din morminte la viata vesnica. Sfantul Evanghelist Matei ne spune ca magii i-au adus daruri: aur, tamaie si smirna. Aurul inseamna ca Pruncul va fi un Imparat si Imparatia Lui nu va avea sfarsit. Anticamera si arvuna Imparatiei Lui fara de sfarsit este acum in lumea aceasta, Biserica lui Hristos. Tamaie preinchipuie lucrarea Lui de Mare Preot, de Arhiereu Vesnic Care nu aduce jertfe de animale la Templu, ci Se aduce pe Sine Insusi Jertfa lui Dumnezeu ca sa arate iubirea Sa mai tare decat moartea, caci Cel Rastignit va fi si Cel Inviat din morti. Iubirea Lui fata de Dumnezeu si fata de semeni este mai tare decat moartea. Smirna ne arata ca El va trece prin moarte si ne va aduce la Inviere. Smirna era folosita la inmormantare pentru a opri descompunerea trupului, impreuna cu alte mirodenii. Deci, este dorinta omului de viata vesnica, de a birui moartea si in Hristos Care trece prin moarte si ajunge la Inviere se biruieste si pacatul si moartea care este consecinta pacatului . Patriarhul Romaniei a subliniat invataturile care reies din marea sarbatoare a Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos, Mantuitorul lumii: Cu prilejul acestei mari sarbatori noi invatam adevarul vietii noastre si anume ca toata existenta, cerul si pamantul si viata oamenilor este dar de la Dumnezeu. De aceea, in cantarile noastre se spune ca la darul lui Dumnezeu aratat in Fiul Sau facut Om pentru mantuirea oamenilor, noi raspundem cu daruri. Cerul ii daruieste Fiului lui Dumnezeu facut Om din iubire pentru oameni, steaua. Pamantul pestera, magii darurile si noi ii daruim pe Fecioara, cea mai curata fiinta umana pe care a gasit-o Hristos Domnul cand a venit in lume, Fecioara Maria, care a devenit Maica Domnului si rugatoare pentru noi toti inaintea Fiului sau, Iisus Hristos, Mantuitorul lumii. Din darnicia lui Dumnezeu aratata in Nasterea lui Iisus Hristos invatam si noi sa fim darnici, sa aratam bunatate prin iertare, prin milostenie, prin ajutorarea copiilor orfani, a batranilor abandonati, a bolnavilor, a celor singuri, a celor indoliati, a strainilor, a celor fara adapost. Iubirea milostiva si smerita a lui Dumnezeu ne indeamna la iubire smerita si milostiva fata de semenii nostri. Acesta este mesajul Craciunului: Iubire milostiva, smerita si darnica , a spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 742

Id: 10972

Data: Dec 25, 2010

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).