Patriarhul Romaniei a sfintit ieri o biserica in Lugoj

Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a sfintit ieri, 5 iulie, Biserica cu hramurile Invierea Domnului si Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, din orasul Lugoj. La slujba de sfintire au participat si PS Episcop Timotei al Aradului, PS Lucian al Caransebesului, PS Siluan al Episcopiei Ortodoxe Romane din Ungaria, PS Paisie Lugojanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Timisoarei. In aceste zile, Patriarhul Romaniei efectueaza o vizita canonica in Banat.Patriarhul Romaniei a fost intampinat de multime mare de credinciosi, adunata in fata noii biserici, care, prin vocea primarului Lugojului, Francisc Boldea, i-a urat Bine ati venit acasa!, deoarece Preafericirea Sa s-a nascut in aceasta parte a tarii.Slujba Sfintei Liturghii a fost savarsita de catre Parintele Patriarh impreuna cu cei patru episcopi amintiti mai sus, in noua biserica sfintita din orasul Lugoj. Patriarhul Daniel a explicat intelesul duhovnicesc al Evangheliei despre Vindecarea slugii sutasului, a Duminicii a IV-a dupa Rusalii, praznuita ieri. Aceasta Evanghelie, potrivit Preafericirii Sale, ne arata in mod surprinzator cum Hristos Domnul gaseste credinta puternica acolo unde nu se astepta nimeni. El descopera credinta intr-un centurion roman care facea parte din trupele de ocupatie ale Ţarii Sfinte. Iar, la sfarsitul Evangheliei, Mantuitorul arata ca neamuri de la apus si de la rasarit vor veni sa intre in imparatia lui Dumnezeu impreuna cu Avraam, Isaac si Iacob, iar cei alesi, fiii imparatiei prin vocatie, daca nu cred in Hristos vor ramane in afara de ea, prin aceasta Mantuitorul Hristos aratand ca El intai a venit pentru poporul ales, pentru poporul evreu, dar ca Evanghelia Sa se va adresa tuturor popoarelor, tuturor etniilor, tuturor neamurilor, pentru ca El iubeste nu numai un popor, ci iubeste pe toti oamenii deopotriva si doreste mantuirea tuturor, ca fiecare om sa se intoarca de la rau la bine si sa creada in Hristos, dobandind mantuirea si viata vesnica. Ceea ce este, insa, deosebit de semnificativ in comportamentul acestui centurion sau sutas, care avea in subordine 100 de soldati, este viata sa spirituala, caracterul sau si in special credinta sa ca Iisus din Nazaret, despre care auzise ca a vindecat o multime de bolnavi, poate sa vindece si pe slujitorul sau, sluga sa. Avea credinta aceasta puternica; inca a simtit ca Iisus face minuni nu pentru a fi laudat de oameni, ci pentru ca este iubitor de oameni, este milostiv, este milos, compatimitor, a mai spus Parintele Patriarh.Valoarea omuluiSutasul sau centurionul despre care vorbeste Evanghelia este, in primul rand, un om bun. Desi era urat, impreuna cu toti soldatii romani din trupele de ocupatie, de catre evrei, el nu raspunde cu violenta si cu rautate, desi avea putere asupra celor care se aflau sub stapanire romana. Acest centurion, se spune in Sfanta Scriptura si in Traditie ca ar fi reparat sau chiar zidit din nou sinagoga din Capernaum. Este un om bun dincolo de obligatiile pe care le are ca un militar. El nu era obligat sa zideasca sinagogi, dar pentru ca a vrut sa ajute pe cei care se aflau sub stapanire romana, respectandu-le credinta lor, cu toate ca el, oficial, era politeist, totusi bunatatea lui sufleteasca a fost mai mare decat datoria functiei, decat orice politica, orice strategie diplomatica. Aceasta bunatate a lui se vede nu numai fata de evreii carora le-a zidit sinagoga, ci se vede fata de servitorul sau, unul dintre soldati, care era bolnav. Un centurion roman obisnuit il inlocuia imediat cu un altul, sanatos. In cazul de fata, insa, centurionul roman care L-a intalnit pe Mantuitorul Hristos nu este unul obisnuit, pentru el omul este mai mult decat functia pe care o indeplineste la un moment dat, pentru el omul are valoare si atunci cand persoana umana nu mai este eficienta, nu mai este productiva, nu mai este utila imediat, fie din cauza bolii, fie din alta cauza, a explicat PF Patriarh Daniel. La bunatatea lui a raspuns bunatatea lui HristosCenturionul roman nu are in fata doar un servitor bolnav, ci un om caruia ii atribuie valoare egala cu a sa, ceea ce era cu totul neobisnuit in timpul imperiului roman, si, vazand bunatatea lui, cunoscand inima lui, Hristos Domnul, atunci cand a aflat ca sutasul doreste sa-i ceara vindecarea servitorului sau, a spus indata: Voi veni si-l voi vindeca. La bunatatea lui a raspuns bunatatea lui Hristos, la profunda sa atitudine umana a raspuns Dumnezeu-Omul, pentru ca bunatatea este cea dintai trasatura a Chipului lui Dumnezeu in om. Oamenii cei buni si milostivi se aseamana cu Dumnezeu Cel bun si milostiv. In mod neasteptat, pe langa marea virtute a bunatatii milostive a acestui centurion, Mantuitorul descopera si altceva, multa lui smerenie, dovedita prin cuvintele: «Doamne, nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul casei mele. Zi doar un cuvant si se va vindeca servitorul meu». Deci, centurionul roman cunostea pe Mantuitorul, daca intra in casa sa, a romanului militar din trupele de ocupatie a tarii sfinte, va trebui sa suporte oprobriul, critica multimilor evreilor care nu vedeau cu ochi buni ca cineva sa aiba legatura cu paganii, cu cei de alt neam si de alta credinta. Deci, centurionul a vrut sa-l protejeze pe Mantuitorul Hristos ca sa nu fie vorbit de rau. Dar Mantuitorul nu avea grija de aceasta atitudine a celor care-L judeca atunci cand El face binele, a spus Patriarhul Romaniei.Dar, dincolo de aceasta prevenire a Mantuitorului de catre centurion, centurionul arata si smerenie multa. El a simtit sfintenia Mantuitorului Iisus Hristos si a spus: Nu sunt vrednic sa intri sub acoperisul meu, zi doar un cuvant si se va tamadui servitorul meu. Vedem cum smerenia lui se adauga la bunatatea lui sufleteasca, si acum vine ceva si mai profund, modul in care un militar argumenteaza atitudinea sa, si anume aceea de a cere Mantuitorului sa vindece de la distanta numai cu cuvantul pe servitorul sau bolnav si spune: «Doamne, si eu sunt sub stapanire, si am in subordinea mea soldati, si zic unuia du-te si se duce, si altuia vino si vine, si ii spun servitorului meu cand el este sanatos fa aceasta si el face». Cu alte cuvinte, acest centurion crede in puterea mobilizatoare a cuvantului care pune in miscare persoane, du-te si se duce, vino si vine, cuvantul are o putere mobilizatoare, a mai spus Preafericirea Sa.Patriarhul Daniel, cetatean de onoare al LugojuluiLa finalul slujbei, Patriarhul Daniel a oferit parintelui paroh Crucea Patriarhala, cea mai inalta distinctie pentru clerici, datorita ravnei cu care a luptat pentru ridicarea noii biserici. Cu Diploma de onoare Sfantul Apostol Andrei, Ocrotitorul Romaniei au fost onorati deputatul Sorin Straja, primarul Lugojului Francisc Constantin Boldea, sculptorul noului lacas, Viorel Mihis, si Consiliul parohial. Mentionam ca ridicarea bisericii a inceput in anul 1993, fiind terminata anul trecut. In prezent, biserica se afla in stadiul de finalizare a picturii.Sfintirea bisericii de la Lugoj se inscrie in cadrul vizitei pe care Patriarhul o face in aceste zile in Banat. Amintim ca sambata, 4 iulie, Parintele Patriarh a fost primit in Catedrala mitropolitana din Timisoara, unde s-a savarsit un Te Deum. De aici au plecat cu totii la sediul Primariei din Timisoara, unde a primit titlul de cetatean de onoare. Dupa aceasta, a vizitat si sediul Consiliului Judetean Timis.Astazi, este prevazuta in program vizita in localitatea natala Dobresti, din judetul Timis, la casa parinteasca si la santierul de la biserica Manastirii cu hramurile Cuvioasa Parascheva si Sfantul Prooroc Ilie Tesviteanul, ctitorie a Preafericirii Sale. Sursa: ziarullumina.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 583

Id: 1878

Data: Jul 7, 2009

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).