La Sfanta Liturghie s-a citit ieri, 27 ianuarie, Evanghelia vindecarii orbului din Ierihon. In cuvantul de invatatura rostit in Paraclisul Sfantul Ierarh Grigorie Luminatorul al Resedintei patriarhale, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a explicat ca orbul vindecat devine pentru noi un indemn la a cauta sanatatea si a da un sens duhovnicesc suferintei fara a cadea in credinta gresita ca boala este ceva firesc sau o fatalitate, dupa cum aflam din Ziarul Lumina.Patriarhul Bisericii noastre a aratat ca Evanghelia citita ieri contine doua invataturi duhovnicesti folositoare atat pentru viata Bisericii, cat si pentru viata fiecarui crestin: iubirea milostiva a Mantuitorului Iisus Hristos si credinta puternica a orbului care I-a cerut lui Iisus sa-l vindece.Intelegand ca Iisus Hristos este singura lui sansa de a primi vederea, el cerea cu multa staruinta iubirea milostiva a lui Iisus, vindecatoare de nevedere trupeasca si izbavitoare din robia orbirii sufletesti. Acest orb de la Ierihon, desi nu avea vederea cu ochii trupesti, el avea o vedere duhovniceasca, si anume vederea prin credinta. Cu cat se apropia Iisus Nazarineanul mai mult de el, cu atat Il striga mai tare in rugaciunea lui staruitoare pentru ca simtea puterea dumnezeiasca din Iisus, puterea Lui datatoare de sanatate si viata. Vedem ca, desi orb din nastere fiind, acest om nefericit care cersea ca sa supravietuiasca la marginea drumului devine pentru noi o pilda de credinta puternica si de rugaciune staruitoare, a spus Preafericitul Parinte Daniel. Preafericirea Sa a mai precizat ca multa staruinta in rugaciune este importanta pentru cresterea credintei, deoarece aceasta trebuie alimentata prin relatia cu Dumnezeu ca legatura vie. Cea mai vie relatie prin credinta cu Dumnezeu este rugaciunea, deoarece prin rugaciune Dumnezeu nu ramane undeva departe, ci El devine prezent in viata omului. Unii Sfinti Parinti spuneau ca rugaciunea este insasi lucrarea lui Dumnezeu in sufletul omului, care antreneaza pe om in relatia de apropiere si conlucrare cu Dumnezeu. Rugaciunea este si expresia credintei, dar si sursa sau izvor de intarire in credinta.In milostivirea Sa, Iisus asculta chiar si pe cel caruia oamenii ii spuneau sa taca, dupa cum i s-a spus si orbului din Ierihon. Atitudinea descurajatoare a acestor oameni se regaseste si astazi in unii oameni care incearca uneori sa-l impiedice pe cel bolnav sa se roage sau sa se apropie de Dumnezeu, intrucat ei nu participa la suferinta celui bolnav, pe care o vad ca pe fatalitate. Intaistatatorul Bisericii noastre a explicat ca aceasta atitudine se datoreaza faptului ca acei oameni nu se gandeau ca mai este posibila vindecarea sau primirea vederii deoarece s-au obisnuit prea mult cu boala aceasta a orbului din nastere. Ea devenise fireasca; intr-un fel, a devenit o fatalitate de care nu se putea scapa. Mantuitorul insa nu considera boala ca ceva firesc, ca o fatalitate, ci El este sensibil la suferinta omului bolnav si doreste ca el sa traiasca sanatos si bucuros, sa poata vedea fetele semenilor sai, sa poata admira creatia lui Dumnezeu, sa poata intelege prin vedere taina vietii intr-un mod plenar. Mantuitorul rastoarna intr-un fel aceasta atitudine a unor oameni care considerau ca viata orbului de la Ierihon nu mai poate fi schimbata, ca el este sortit sa traiasca cersind si sa faca eforturi pentru a supravietui. Vedem cum uneori in loc sa fie incurajat cel bolnav, este descurajat in cererea lui de vindecare din cauza prea multei obisnuinte. Cand o stare rea devine obisnuinta, oamenii o considera fireasca; Mantuitorul, insa, nu considera firesc tot ceea ce a devenit o obisnuinta. O stare rea a sufletului sau a trupului nu este considerata fireasca chiar daca ea a devenit o obisnuinta. De aceea, Mantuitorul Hristos daruieste acestui orb ceea ce numai El putea darui.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 607
Id: 27910
Data: Jan 28, 2013
Imagine:

Data: Jan 28, 2013

Data: Jan 28, 2013

Data: Jan 28, 2013

Data: Jan 28, 2013

Data: Jan 28, 2013

Data: Jan 28, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Dialogurile Trinitas - 2014-10-27 - Pr Mihai Hau - Sfintii modele de urmat si Sfantul Dimitrie cel Nou
Dialogurile Trinitas - 2015-05-05 - Roxana Sorescu si Liliana Ursu - Vasile Voiculescu p1
Dialogurile Trinitas - 2014-02-17 - Pr Mosoiu - Sfanta Treime si relatia omului cu D-zeu in Treime slavit
Dialogurile Trinitas - 2014-11-20 - Pr Alexandru Motoc - Intrarea Maicii Domnului in biserica
Dialogurile Trinitas - 2014-09-03 - Pr Alexandru Motoc - Despre inceputul anului bisericesc
Dialogurile Trinitas - 2016-03-01 - Pr Alexandru Mihail Nita - Intamplator vs providential p1
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).